‘Doll & Em’

‘Doll & Em’

Vi har de seneste år set en række fremragende mockumentary-sitcoms, hvor celebrities spiller sig selv og gør grin med deres eget image. Det kan der komme virkelig sjovt tv ud af, som da Kate Winslet gav den som grovmundet dirty talker i ’Extras’, eller med den store ’Seinfeld’-reunion i ’Curb Your Enthusiasm’.

Det nyeste skud på stammen, ’Doll & Em’, der har fået premiere på HBO Nordic, ligger noget lavere på humorbarometret, men er alligevel seværdig med sin tvetydige vrikken mellem virkelighed og fiktion.

Seriens hovedpersoner er Dolly Wells (ikke det største navn herhjemme) og Emily Mortimer, som nogen vil kende fra Woody Allens ’Match Point’ og HBO’s egen ’The Newsroom’. Virkelighedens og fiktionens Doll og Em ligner meget hinanden: De to forty-something britiske skuespillerinder er barndomsveninder, og historien starter, da Dolly bliver single og rejser fra London til L.A. for at slikke sårene og arbejde som Emilys personlige assistent.

Afsættet er lidt svært at tro på, og man bliver småirriteret over de mange sammenstød, som opstår i kølvandet på venindernes nye, akavede relation. Det kammer for eksempel over i karikatur, når Doll med manglende situationsfornemmelse får Susan Sarandons barn til at græde ved en pool-fest, hvor Em ellers prøver at netværke sig til gode relationer med Chloë Sevigny og sin nye films producer. På den måde går der for meget ’Halløj på badehotellet’ i en serie, der kunne have været sjovere, hvis den havde dyrket det mere oprigtigt og troværdigt pinlige, som i Louis C.K.’s pendant, ’Louie’.

Dolly Wells mangler lidt star quality og karisma, og det bemærker man, især fordi Emily Mortimer er god med sin kombination af sødmefuld America’s sweetheart og stjernenykket snerpe. Det ér bare sjovere at se celebrities lave sjov med deres eget image, hvis man kender dem i forvejen.

Det er da også i legen mellem fiktion og virkelighed, at ‘Doll & Em’ trods alt bliver seværdig og – i en hel del scener – ret sjov. Det er en fornøjelse at se Susan Sarandon gakke ud som fraskilt cougar i seriens andet afsnit, og det samme gælder John Cusacks lidt afstumpede womanizer. Hvor slutter virkeligheden, og hvor begynder fantasien? Efter fire afsnit glæder jeg mig stadig til at se, hvilke celebrity-cameos serien hiver frem i de kommende afsnit.

Kort sagt
De to veninder, skuespillerne Dolly Wells og Emily Mortimer, spiller sig selv i den nye sitcom ’Doll & Em’. Historien om deres venskab brænder ikke helt igennem, men det gør de medvirkende celebrities heldigvis.

Tv-serie. Hovedforfatter: Emily Mortimer, Dolly Wells & Azazel Jacobs. Medvirkende: Emily Mortimer, Dolly Wells. Spilletid: 25 min. pr. afsnit. Premiere: Kan ses på HBO Nordic