Christoffer Boe m.fl.: Det skal du se på Københavns nye festival

Christoffer Boe, Triers scenograf og to arkitekter kommer med deres bud på, hvad du ikke må gå glip af på den nye Copenhagen Architecture Festival x Film.

Cathedralsofculture

Christoffer Boe, filminstruktør

»Copenhagen Architecture Festival x Film virker som et vanvittigt spændende projekt.

Film og arkitektur er jo lidt som Konen og Elskerinden – ideelt set vil man gerne have dem begge på samme tid! Det kan jo lade sig gøre nu, og udbuddet
er overvældende. Så appetitten er stor, men skal jeg begrænse mig, vil jeg helt sikkert dykke ned i:

Antologi-filmen ’Cathedrals of Culture’, som har fået masser af spændende omtale, og vores lokale Michael Madsens film skulle være fremragende. Det glæder jeg mig til.

Og så vil jeg ellers bruge lejligheden til at blive klogere ved at gå lidt i dybden
med serierne om James Benning og Heinz Emigholz. James vil være til stede, og Heinz har verdenspremiere på festivalen. Hvad mere kan man ønske sig –
den perfekte ménage á trois!«

Se flere anbefalinger på de næste sider!

Ten skies

Morten Meldgaard, arkitekt, filminstruktør og forskningsleder på Filmskolen

Stan Brakhage: ’Dog Star Man’
»Polychromatisk, molekylær vintage-suppe, verden som WOW, og som den ser ud uden ’ordreord’, kausalitet og massefylde. Se eller gense Stan Brakhages ikoniske eksperimentalfilmklassiker med den ultimative hunde-transversal – fra den strejfende køter i Lumiere-brødrenes ’Arbejderne forlader fabrikken’ til hunden som apokalypsens segl i Tarkovskijs ’Stalker’«.

Alan Resnias: Tout le mémoire de le monde
»En filmisk perle, som formår at åbne det programmatiske på nyskabende vis. Filmen skildrer biblioteket som en hukommelse og praksisform snarere en som en samling støvede dokumenter samlet i en bygning. Resnais er
mester i at skildre rumlige fænomener i sine kamerature og viser os med et meta-cinematisk glimt i øjet vores fælles historie, hvor vores videns opbygning udfolder sig som en hukommelse«.

James Benning: Ten Skies
»Dansk film spørger ofte sig selv, hvordan man producerer billeder, der er lige så originale og medrivende som de fortællinger og den dramaturgi, vi har opdyrket de sidste 20 år. Måske man skal gå tilbage og spørge, hvad billedet er
i sig selv, som da Mogens Rukov spurgte, hvilken natur fortællingen har? Følg mesteren James Benning i en mediation over det filmiske billedes fundamentale karaktertræk og mulighedsbetingelse.«

Decampment of modernism

Jette Lehmann, scenograf, bl.a. for Lars von Trier

Det japanske hjem i film og samtidsarkitektur
»Jeg har en fascination af Japan, arkitekturen og mennesket. Japan er på en gang meget fremmed og sært velkendt: Det klassiske formsprog, der er så genkendeligt for os nordboere, og så vildskaben og en vrængen af den gode smag, der også møder dig i Japan«.

Sophie Engberg Sonne: Når tiden finder sted
»Wong Kar-wai er en af de absolut største filmskabere. Rummet er i særlig grad en medspiller i hans filmiske univers. Det vil jeg gerne høre Sophie Engberg Sonne udfolde. Og så er det oplagt at se Wong Kar-wais spillefilm fra 1997, ’Happy Together’«.

Heinz Emigholz – ’Decampment of modernism’
»Jeg vil vide mere om Emigholz’ grundforskning af relationen mellem det filmiske og det arkitektoniske rum. Jeg er nysgerrig på denne undersøgelse af modernismen. For hvad er modernisme? Er det egentlig ikke noget utroligt gammeldags?«

Spiral Jetty

Anna Maria Indrio, ledende arkitekt ved udvidelsen af SMK og partner ved C.F. Møller

»To af filmene, ’D’Annunzio’s cave’ og ’Parabeton’, må man absolut se. Disse kunstnere er på hver deres måde så stor en forudsætning for italiensk arkitektur, og de er ekstremt originale kunstnere. Jeg tror, filmene vil bringe nyt i forståelsen af relationen mellem arkitektur og det italienske samfund.

Antonionis’Red Desert’ er også en af mine favoritter. Der er få film, hvor det essentielle ikke alene er indfanget til det yderste i arkitekturen, men i ord og handling hænger det hele også sammen. En must.

I samme boldgade er jeg nysgerrig at se Robert Gassners ’Det japanske hjem’ i film og samtidsarkitektur. Jeg håber, at der også her vil være en søgen efter det essentielle.

Ørkenen har altid fascineret mig i sin ufortyndede formgivning. Så jeg håber, at ’Spiral Jetty’af Robert Smithson lever op til mine forventninger.

Endeligt glæder jeg mig til tre historier om tre arkitekter og tre værker: Oscar Niemeyer (Fabiano Maciel), The Salk Institute (Robert Redford og Pomerol) og Herzog & Meuron (Beka , Ila og Lemoine Louise). Hver for sig er de ikoner og inspirationskilder i det daglige . Must see!«

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af