Sådan er det gået de danske Oscar-kandidater

I eftermiddag vælges årets danske Oscar-kandidat. Få overblikket over, hvordan de tidligere års udvalgte har klaret det.
reconstruction

 

2000: ’Her i nærheden’ (Kasper Rostrup)

Før Oscar-uddelingen havde Kasper Rostrups film, om en enlig mor (Ghita Nørby) og hendes autistiske søn (Thure Lindhardt), vundet den europæiske pris ved Hollywood Film Festival. 11 år tidligere havde Rostrup desuden haft æren af en Oscar-nominering med sit folkelige gennembrud ’Dansen med Regitze’.

Med denne succes i baghånden samt med filmens socialrealistiske, psykologiske fortælling, der balancerer fint imellem det lokale København og en universel tematik, virkede ’Her i nærheden’ da også som et stærkt kort.

Hvordan gik det?
Desværre bristede drømmen. Filmen blev hverken nomineret eller shortlistet af den amerikanske Oscar-komité. Den fortsatte dog sin rejse rundt på internationale filmfestivaler, mens Rostrup efterfølgende har dedikeret sin opmærksomhed til teaterscenen og derfor ikke er vendt tilbage bag kameraet.


2001: ’Italiensk for begyndere’ (Lone Scherfig)

Efter successen for dogmefilmene ’Festen’ og ’Idioterne’ virkede Lone Scherfigs ’Italiensk for begyndere’ som endnu en oplagt prisvinder.

Filmen er som de to andre lavet under dogmeideens restriktive regler, der skubber historien og skuespillet i forgrunden. Og det var da også i høj grad det, som filmen hostede ros for – historien og skuespillet – da den havde premiere i de amerikanske biografer. Anmelderne elskede ensemblekomedien, hvor den nyuddannede præst Andreas, Hal-Finn og de andre varme karaktere bindes sammen af kærlighed og sorg.

Hvordan gik det?
Komedier har sjældent gjort sig godt i Oscar-sammenhæng. ’Italiensk for begyndere’ blev totalt overset af den amerikanske komité, men Lone Scherfig har dog senere erobret sig spotlyset med sin engelsksprogede film, ’An Education’, der ikke alene vandt priser på Sundance Film Festival, men også hev tre Oscar-nomineringer hjem.

Annonce

2002: ’Elsker dig for evigt’ (Susanne Bier)

Med sin dogmefilm fra 2002 tog Susanne Bier sit første skridt på vej mod Oscar-statuetten. ’Elsker dig for evigt’ er et potpourri af handlingstråde, som vi i den periode ofte så det i dansk film. En utro ægtemand. En forrådt hustru. En trafikulykke. Men filmen overbeviste alligevel kritikerne og anmelderne både i Danmark og internationalt, fordi den gør det, dansk film gør bedst: sætter troværdighed og nærvær over actionspektakler og fyrværkeri.

Hvordan gik det?
Selvom filmen blev en succes og endda modtog hæder ved filmfestivalen i Toronto, så blev Biers første skud mod mål dog en forbier (hø!), da filmen blev overset af Oscar-komitéen. Hun skulle dog komme stærkt tilbage.


2003: ’Reconstruction’ (Christoffer Boe)

Efter et hav af køkkenvaskfilm kom ’Reconstruction’ som et frisk pust. Den danske dogmebølge er skiftet ud med inspiration fra den franske nybølge i denne forførende meta-fortælling om kærlighedens frie fald.

Tidligere på året havde ’Reconstruction’ snuppet den eftertragtede Cannes D’Or, som gives til bedste debutfilm på Cannes Film Festival. Boe havde altså allerede vist sit værd i international sammenhæng.

Hvordan gik det?
Der tilfaldt heller ikke denne film hverken en nominering eller en plads på shortlisten ved årets Oscar-fest, og ved nærmere eftertanke virker det heller ikke som den helt rigtige film at sende til lige netop Oscar-uddelingen. Med sine knitrende billeder og leg med filmsproget blev Boes kærlighedserklæring til det labyrintiske København nok en smule for eksperimenterende for den relativt konservative amerikanske komité.

Se Oscar-kandidaterne 2004-2007 på næste side.

Soundvenue 1 / 4 Soundvenue