Susanne Bier og Lone Scherfigs nye film får lunken modtagelse efter Toronto-premiere

Susanne Bier og Lone Scherfigs nye film får lunken modtagelse efter Toronto-premiere

Filmfestivalen i Toronto er i fuld gang, og det betyder internationale anmeldelser af Lone Scherfigs Oxford-film ’The Riot Club’ og Susanne Biers psykologiske drama ’En chance til’. Desværre er ikke alle anmeldere helt overbevist.

Scherfig laver med ’The Riot Club’ endnu en britisk film som opfølger på ’An Education’ og ’One Day’, og denne gang har hun bevæget sig ind bag de eksklusive vægge på Oxford University, hvor vi følger en gruppe mænd, der er født ind i overklassen. Filmen bygger på teaterstykket ’Posh’ af Laura Wade.

Peter Debruge fra Variety starter i den positive ende og skriver, at publikum kan forvente »en herlig masochistisk nydelse af at se på de smukke, privilegerede mænd«.

»I forlængelse af sin danske baggrund og sit køn nærmer Scherfig sig miljøet med en antropologisk kloghed, hvor hun forstærker Wades researcharbejde med sit eget outsiderblik –blandet med en sikker hånd omkring filmens spænding og tone«.

Vi har forstået det!
Mindre begejstret er Nikola Grozdanovic fra Indiewire.

Han starter med at hylde ’An Education’, men skriver om ’The Riot Club: »Afstem dine forventninger, inden du træder ind i biografsalen, for den stjerneskabende og instruktørmæssige ynde, som Scherfig besidder, er skiftet ud med et påtvunget forsøg på at provokere den britiske elite«.

Læs også: Se traileren til Lone Scherfigs ’The Riot Club’

»Bortset fra skuespillet er der ikke meget at klinke sig fast til i ’The Riot Club’. Den bitre humor underholder, men føles trættende halvvejs inden i filmen. Nogle af scenerne bliver skåret så meget ud i pap, at vi næsten råbte: ’Okay, vi har forstået det! Kan vi rykke videre?’ Men den rykkede aldrig videre«.

Grozdanovic har også set Susanne Biers stjernebesatte dansksprogede film, ’En chance til’, og her er han lidt mere positiv og roser især skuespillet:

Lie Kaas’ skræmmende junkie
»Nikolaj Coster-Waldau vækker liv i sin karakter igennem blod, sved og tårer og sikrer, at selvom ’En chance til’ ikke har så meget andet end skuespillet kørende for sig, så falder den aldrig ned i fuldstændig middelmådighed«.

»Coster-Waldau bliver hjulpet på vej af stærke biroller. Maria Bonnevie balancerer på grænsen til et nervøst sammenbrud, og Nikolaj Lie Kaas spiller en af de mest skræmmende junkier, vi har set siden ’The Wire’«.

’En chance til’ handler om de to vidt forskellige politimænd Andreas og Simon. Hvad der starter som en rutinesag, vender dog op og ned på de to betjentes liv og får Andreas til at miste fornemmelsen for retfærdighed.

Hamrer budskabet ind
Leslie Felperin fra The Hollywood Reporter er i høj grad enig med Grozdanovic.

Hun skriver: »Bortset fra det stærke skuespil er underspillethed ikke filmens stærkeste kort. I filmens slutning gør et barn opmærksom på en hammer i en indkøbskurv, og man undrer sig over, om den skal bruges til at slå filmskabernes budskab ind i publikums hoveder«.

Du kan selv bedømme, om du er enig i anmeldelserne, når ’En chance til’ får premiere den 15. januar 2015. ’The Riot Club’ har endnu ikke fået dansk premieredato.

Se traileren til ’En chance til’ her.

Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold