‘High Maintenance’

‘High Maintenance’
5 6
Webserie
Hovedforfattere

Katja Blichfeld, Ben Sinclair

Medvirkende

Ben Sinclair, Avery Monsen, Greta Lee, Max Jenkins, Heléne Yorke, Katja Blichfield

Spilletid

16 afsnit á 7-20 minutter

Premiere

Kan ses på Vimeo

Umiddelbart virker præmissen for Vimeos webserie som noget, man har set før: Pot-dealer cykler rundt i Brooklyn og dealer (ja, pot) og kommer derfor i nærkontakt med en lang række af de langt-ude typer, der befolker byen på den anden side af East River.

Jeg har tænkt og tænkt (og googlet og googlet) og er stadig ikke kommet frem til, hvor det er, jeg har set lige netop den serie før. Men måske er det bare, fordi man er så mættet af drugdealer-serier som ’Weeds’ og ’Breaking Bad’ på den ene side og New York-forelskede serier som ’Girls’, ’Louie’ og ’How To Make It in America’ på den anden, at man tænker, at de må have krydset hinanden på et eller andet tidspunkt.

Men uanset hvad kan man glæde sig over, at de er blevet ført sammen af Katja Blichfeld og Ben Sinclair, som siden 2012 har produceret 16 afsnit af ’High Maintenance’, heriblandt tre helt nye, der bliver fulgt op af tre mere i starten af 2015.

(Lyt til diskussionen af webserier i vores filmpodcast Soundvenue Filmcast

Med sit elastiske forhold til afsnitslængde passer webserieformatet rigtig godt til det projekt, ’High Maintenance’ bevæger sig ud i. Den fortæller ikke en fortløbende historie, men  dykker, gennem små tableauer, antologisk ind under huden på forskellige personer, der på hver deres måde kan beskrives som high maintanence.

Og karaktererne, der ud over den navnløse pot-dealer The Guy (Ben Sinclair) sjældent går igen, er ekstremt skarpe. De er spillet så raffineret, at de (næsten) aldrig kammer over i det utroværdigt karikerede, hvad enten det er den aseksuelle jødiske tryllekunstner Evan, Homeless Heidi (en tjekket pige, der virker som den perfekte kæreste, indtil hendes elskere finder ud af, at hun pludselig er flyttet ind hos dem) eller mine personlige yndlingskarakterer, den hysteriske og skruppelløse installationskunstner og hans stylist-fag-hag (Heléne Yorke), der bare hedder Assholes i The Guys telefonbog.

Og så er miljøskildringen ekstremt præcis. De excentriske personligheder lever kun, hvis konteksten, de bevæger sig i, er troværdig, og ’High Maintenance’ leverer simpelthen den skarpeste skildring af det post-gentrificerede Brooklyn, jeg har set.


Kort fortalt:
Selvom hverken pushertemaet eller Brooklyn-settingen er specielt original, er ’High Maintanence’ en af de seneste års bedste New Yorker-serier takket være det helt rigtige cast og en superpræcis miljøskildring.

Læs også: Lyt til Soundvenues første filmpodcast – om Biers ‘Serena’ og talentfulde webserier

Annonce