Oscar 2015: De 10 største overraskelser og en konklusion

Marion Cotillard Two Days

 

Som sædvanligt var mange af nomineringerne givet på forhånd, da Oscar-akademiet offentliggjorde årets udvalgte tidligere i dag. Men der var også plads til bemærkelsesværdige overraskelser, for eksempel at akademipræsident Cheryl Boone Isaacs kaldte ’Mr. Turner’-fotograf Dick Pope for Dick Poop.

Der var dog også uventede hændelser i den mere seriøse afdeling. Tjek dem på de følgende sider – afsluttet med en kommentar til, hvordan styrkeforholdet mellem favoritterne til bedste film fordeler sig her ved indgangen til oscarsæsonens fase 2.

1. Fransk kæmpestjerne nuppede hovedrollenominering

Det var en glædelig overraskelse, at der blev plads til Marion Cotillard for rollen i Dardenne-brødrenes ’Two Days, One Night’ på bekostning af den både SAG- og Golden Globes-nominerede Jennifer Aniston (’Cake’) og Golden Globes-vinderen i komedie/musical-kategorien, Amy Adams (’Big Eyes’).

Cotillard har længe banket på til sin anden nominering oven på oscartriumfen med ’Spurven’ i 2007. Og så er det altid et boost for den uafhængige (og tilmed europæiske) filmkunst, når den kan klemme sig ind i en af de store kategorier.

Se flere overraskelser på næste side.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

2. Laura Dern sneg sig med på yderste mandat

De fleste iagttagere regnede Arquette, Knightley, Stone og Streep for sikre kort, men femte plads var i åbent spil: Ville den gå til Tilda Swinton for ’Snowpiercer’ (som en del kritikerpriser tydede på), Rene Russo for ’Nightcrawler’ (som BAFTA pegede på) eller Jessica Chastain for ’A Most Violent Year’ (som de fleste eksperter har peget på).

Nej, i stedet gik den til Laura Dern for ’Wild’ (hvor hun har en cameo-lignende rolle som hovedpersonens afdøde mor, der kun ses i flashbacks!), hvilket understreger Dern-familiens gode ry og rygte (og forbindelser) i filmbyen. Farmand Bruce Dern blev nomineret sidste år for ’Nebraska’.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

3. Hvor er ’The LEGO Movie’?

Morgenens måske største sus gik gennem salen, da det gik op for de forsamlede journalister, at storfavoritten ’The LEGO Movie’ ikke var blevet nomineret for bedste animationsfilm.

Animatorerne må – modsat resten af verden – åbenbart ikke have ment, at filmen repræsenterer deres fag i tilstrækkelig høj grad. Filmens computergrafik-simulationer af ’stop-motion’-teknikker kan være en mulig forklaring? Men lidt af en sensation under alle omstændigheder.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

4. Bedste film – ja tak til ’Selma’, kun otte udvalgte

Der blev for første gang siden den seneste regelændring i 2011 (med mulighed for mellem 5-10 nominerede) optaget otte pladser i hovedkategorien. Det betød desværre, at der ikke blev plads til mørkere film som ’Foxcatcher’ og ’Nightcrawler’, der begge beskæftiger sig med bagsiden af den amerikanske drøm.

Det var overraskende, at ’Foxcatcher’ missede, når man tænker på, at den hentede fem andre nomineringer i land i kategorier som instruktion, mandlig hovedrolle, mandlig birolle, adapteret manuskript og make up. Normalt ville man være sikker på en bedste film-nominering med de fire førstnævnte, tungtvejende kategorier.

I den anden ende af skalaen blev der – sensationelt – plads til ’Selma’, på trods af at den kun hentede én anden nominering (og det i en perifer kategori som bedste sang). ’American Sniper’ klarede også skærene, hvilket i lyset af tirsdagens DGA-nominering (instruktørernes brancheforbund) til Clint Eastwood ikke kunne overraske. Den er kommet meget stærkt til slut i stemmeafgivningsfasen.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

5. En god dag for ’Foxcatcher’

Oven på Golden Globes, BAFTA og DGA var trioen Linklater, Inárritu og Wes Anderson så godt som sikre, men ville akademiet følge BAFTA ved at nominere Damien Chappelle (’Whiplash’) og James Marsh (’The Theory of Everything’) eller gå DGA-vejen ved at pege på Clint Eastwood (’American Sniper’) og Morten Tyldum (’The Imitation Game’)?

Ingen af delene. Akademiet valgte godt nok Tyldum (og understregede derved, at ’The Imitation Game’ er en farlig outsider i bedste film), men den sidste plads gik meget overraskende til Bennett Miller for ’Foxcatcher’.

Når en film ikke klarer skærene i en bedste film-kategori med otte nominerede, burde det være næsten umuligt at trænge ind i instruktørkategorien med kun fem pladser. Men ikke for Miller. Hvilket nok understreger, at medlemmernes forhold til ’Foxcatcher’ lever op til den gamle talemåde om, at den er nemmere at beundre end at holde af…

Sagt på en lidt anden måde: Medlemmerne har stemt med hjertet i bedste film og med hjernen i bedste instruktør. Men trods manglen på bedste film-nominering var det en god dag for ’Foxcatcher’. Steve Carell fik nemlig også en lidt overraskende hovedrollenominering for sin præstation som rigmanden John du Pont.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

6. Ingen kærlighed til svenskerne

På trods af at den har vundet hovedparten af årets kritikerpriser i USA, blev der ikke plads til Ruben Östlunds svenske kandidat ’Force Majeure’ i et – skal det understreges – meget stærkt felt, der til gengæld byder på ’Leviathan’ (Rusland) og den dansk co-producerede ’Ida’ (Polen’) samt roste film fra Mauretanien, Estland og Argentina.

Nogle iagttagere havde påpeget, at ’Force Majeure’ befandt sig i en skrøbelig position oppe imod langt mere gængs oscarvenligt materiale, og sådan faldt det da også ud.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

7. ’Gone Girl’ – nomineringerne, der forsvandt

David Finchers film havde en rigtig dårlig morgen i L.A.: Det blev kun til en nominering til Rosamund Pike.

Filmens manuskript (skrevet af forfatteren til bestselleren af samme navn, Gillian Flynn) var anset for aldeles sikker på en nominering, men ’Gone Girl’ blev sendt ud i mørket til fordel for enten ’American Sniper’ eller ’Inherent Vice’, der lidt overraskende dukkede op både her og for bedste kostumer.

Det understreger samtidig, at årets nomineringer favoriserede hvide mænd, mens det er småt med kvinderne i de store kategorier – jævnfør også, at ‘Selma’ (instrueret af den sorte kvinde Ava DuVernay) kun blev nomineret for bedste film og ikke de øvrige tunge kategorier.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

8. ’Ida’ snuppede en foto-nominering

Den måske glædeligste overraskelse (i hvert fald set med europæiske cineast-briller) stod fotograferne for ved at udpege ’Ida’ til en af de fem kandidater for filmens mageløse sort-hvide kompositioner og eminente brug af skygge og lys.

Det betød formentlig et farvel til Hoyte van Hoytemas arbejde på ’Interstellar’. Men mon ikke den hollandske mesterfotograf vender stærkt tilbage næste år?

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

9. Roger Ebert-dokumentar forbigået

’Citizenfour’ er den helt store favorit i kategorien bedste dokumentar, men skulle nogen have truet den, var de fleste enige om, at det ville være Roger Ebert-portrætfilmen ’Life Itself’. Den blev dog slet ikke nomineret!

Dokumentarkategorien er ofte svær at regne ud. Men det synes, som om akademiets dokumentargruppering har satset på mere politisk dagsordensættende film end en mindre samfundsrelevant film om en elsket, afdød filmkritiker.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

10. Ingen klippe-nominering til virtuose ’Birdman’

’Birdman’ blev ikke nomineret for sin avancerede klipning, der får hele filmen til at virke som et langt, ubrudt take.

Den form for teknisk virtuositet faldt åbenbart ikke i god jord hos fagfællerne, hvilket kommer som et mindre chok for alle de såkaldte eksperter, der havde peget på ’Birdman’ som en af favoritterne til at vinde oscaren i denne kategori. I stedet blev der også her plads til ’The Grand Budapest Hotel’.

Konklusion:

’The Grand Budapest Hotel’ toppede forleden BAFTA’s nomineringsliste med 11 stk. De færreste havde forventet, at den kunne få lige så bred tilslutning i oscarsammenhæng. Men ni nomineringer var nok til at gøre den til delt topscorer med ’Birdman’, der nok missede for klipning, men overraskede positivt ved at være repræsenteret i begge lydkategorier.

’The Imitation Game’ fik otte nomineringer og ’American Sniper’ og ’Boyhood’ seks hver. Fem nomineringer var der til ’Whiplash’, ’Interstellar’, ’Foxcatcher’ og ’The Theory of Everything’.

Hvad betyder disse tal? Ikke nødvendigvis så meget. Jo, de betyder, at ’The Grand Budapest Hotel’ nu har tilsluttet sig klubben af mulige vindere i bedste film (der i forvejen talte ’The Imitation Game’, ’Birdman’ og ’Boyhood’). Det er dog interessant, at alle fire favoritter har svagheder:

’Birdman’, fordi den ikke fik en nominering for sin klipning (vi skal helt tilbage til ’Ordinary People’ i 1981 for at finde den seneste vinder i bedste film, der klarede sig uden en sådan – altså et gevaldigt handicap!). ’Boyhood’, fordi den med seks nomineringer ikke er bredt funderet i de tekniske kategorier (det betyder dog mindre for en film af dens begrænsede, produktionsmæssige karakter).

’The Imitation Game’, fordi den missede en af de vigtigste tekniske kategorier, nemlig fotografering, og ’The Grand Budapest Hotel’, fordi den ikke har en eneste skuespillernominering: Det er – historisk set – en betragtelig bet, da skuespillerne udgør den største enkeltstående gruppe i akademiet.

Med andre ord: Løbet er stadig forholdsvis åbent. Og flere overraskelser kan støde til natten mellem søndag og mandag den 22. februar, når priserne skal uddeles.

Læs også: Se alle nomineringerne her

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af