Sarah-Sofie Boussnina: Seks film, der har præget mit liv

Sarah-Sofie Boussnina: Seks film, der har præget mit liv
Foto: Nanna Bechtle

Dansk films 24-årige stjerneskud har imponeret i ‘Fasandræberne’ og ‘1864’, og hun er for nylig blevet færdig med optagelserne til DR’s ‘Broen III’.

Nu driver hun filmfar Anders W. Berthelsen til vanviddets rand som vranten teenagetøs i den aktuelle komedie ‘Comeback’. Her fortæller hun om seks film, der har sat deres præg på hende selv.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

1. Fik tårerne frem: ‘Edward Scissorhands’ (1990)

»Jeg er selv fra en mindre by (Svendborg, red.), og som ung følte jeg mig altid lidt forkert og anderledes. Jeg gik på en lille privatskole og havde helt andre interesser end de andre piger. Jeg læste meget og interesserede mig for klassiske teaterværker allerede som helt ung. Jeg begyndte først at gå i byen og feste, da jeg flyttede til København som 18-årig. Edward Scissorhands i Tim Burtons film er også en outsider, og det elsker jeg ham for«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

2. Skræmte mig fra vid og sans: ‘What Lies Beneath’ (2000)

»Jeg kan tydeligt huske, da jeg så filmen første gang. Oh my god. Alt sådan noget med onde ånder er vildt uhyggeligt. Jeg er selv meget spirituel og tror på ånder og på, at alt omkring os er liv. At man kan mærke dem, der var, og dem, der er. Når ting pludselig rykker sig, og der står beskeder på badeværelsesspejlet i filmen, bliver det uhyggeligt«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

3. Skuffede fælt: ‘The Da Vinci Code’ (2006)

»Man bliver ofte skuffet, hvis man har læst bogen bag en film, for der vil altid være en masse detaljer, der går tabt. ‘Fasandræberne’, som jeg var med i, synes jeg gjorde det rigtig godt, men i ‘The Da Vinci Code’ var intet, som jeg havde forestillet mig. Som regel synes jeg ellers altid, at man får noget ud af at se film, men ‘The Da Vinci Code’ fandt jeg kedelig«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

4. Gjorde størst indtryk som barn: ‘Skønheden og udyret’ (1991)

»Jeg var og er en kæmpe Disney-pige, og som lille syntes jeg, at Belle var den smukkeste i verden. Jeg var i Disneyland efter at have set filmen og fik endda en Belle-Barbiedukke. Belle synger i starten om, at der må være mere her i livet, og pludselig åbner hele den her verden sig for hende. Det syntes jeg virkelig var magisk. Jeg glæder mig så meget til live-filmen med Emma Watson. Det er perfekt casting«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

5. Den mest livskloge: ‘Requiem for a Dream’ (2000)

»Det er en fantastisk film, der gjorde stort indtryk på mig. Den fik mig til at tænke meget over, hvad det er, vi forsøger at flygte fra i samfundet. Der er jo masser af unge mennesker i dag, der tager stoffer og er afhængige af forskellige ting. Hvorfor? Er vi ensomme? Jeg tager ikke stoffer, men kunne ikke lade være med at tænke over, om der er noget i mit liv, jeg selv er afhængig af på den ene eller anden måde«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

6. Rollen jeg drømmer om: ‘Girl, Interrupted’ (1999)

»Jeg ville elske at spille Winona Ryders rolle. Egentlig bliver jeg bare enormt tiltrukket af historier, der skaber opmærksomhed omkring folk, der har det svært, som Winona Ryders Susanna i filmen – og Kimmie som jeg spillede i ‘Fasandræberne’. Jeg tror som udgangspunkt ikke, at der er nogen mennesker, der forsøger at gøre deres omgivelser ondt«.

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af