Pølsefest, nyt true crime-hit og innovativt gys: De mest hypede film på årets SXSW-festival

South By Southwest-festivalen i Austin, Texas har endnu en gang serveret en perlerække af film, man kun kan krydse fingre for rammer de danske biografer. Her er dem, du at dømme ud fra de amerikanske reaktioner bør glæde dig mest til.
Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

1. ‘Keanu’

Der er næppe nogen, der kan være i tvivl om, hvorfor Key & Peeles ’Keanu’ var en af de mest imødesete film på SXSW.

Endelig fik de to komikere lavet den spillefilm, de forlod deres sketchshow ’Key & Peele’ for at kaste sig ud i, og deres film om en kattekidnapning gone mad så allerede fra første trailer fænomenalt morsom ud. Katten Keanu er redningen for den deprimerede Rell (Peele), så da den bliver taget fra ham, hjælper fætter Clarence (Key) med at få den tilbage. Men det er en indviklet affære, der kræver mere street knowledge end George Michael-sangtekster.

Det skal dog siges, at ’Keanu’ fik en blandet modtagelse, da den blev vist på festivalen i en ufærdig version. Den vandt først publikums latter, men mod slutningen var der ifølge Variety dødstille. The Guardians Nigel M Smith kaldte katten for det bedste ved filmen, og Indiewires Eric Kohn skrev: »Vildt underholdende til tider, men ‘Keanu’ bliver længere, end den burde, og fortsætter bare, mens den viser sketchkomediens smertende vokseværk trukket ud i episke proportioner«.

don't-think-twice

2. ‘Don’t Think Twice’

Keegan-Michael Key er ikke kun aktuel i ’Keanu’ på dette års SXSW, men også i filmen ’Don’t Think Twice’ om improvisationsgruppen The Commune i New York, der stiller spørgsmål ved karrieren, livet og fællesskabet, da én af dem får et job på et ’Saturday Night Live’-lignende sketchshow.

’Don’t Think Twice’ er instrueret af Mike Birbiglia, der som skuespiller for nylig har været med i ting som ’Orange Is the New Black’ og ’Trainwreck’ og tidligere har instrueret den roste ’Sleepwalk With Me’ om en stand-up komiker med knas i karrieren og kærligheden. Birbiglia fortsætter sit portræt af de nedre lag i showbiz i ’Don’t Think Twice’, hvor han selv spiller med sammen med blandt andet Gillian Jacobs (aktuel i Netflix-serien ’Love’) og Chris Gethard fra ’Broad City’.

Filmen er blevet rost for sin hyldest til improvisationskomedien og Birbiglia for hans troværdige portræt af sine karakterers jalousi, glæde og solidaritet: »En afbalanceret ensemblekomedie, der udforsker grænserne for støtte i komedieverdenen«, skrev The Hollywood Reporters John DeFore, mens The Playlist gav filmen topkarakteren A.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

3. ‘Sausage Party’

Det er kun få dage siden, vi blev forbavsede over traileren til ’Sausage Party’, og filmen har også skabt røre på SXSW, hvor folk generelt var vilde med den.

Seth Rogen og Evan Goldbergs ’Sausage Party’ er den første amerikanske R-ratede animationsfilm, og ser man traileren, forstår man straks hvorfor. Ikke siden ’South Park’ har animerede figurer udtalt så mange ugudelige ord, og så er det oven i købet kartofler, pølser og gulerødder, vi skal høre det fra.

Det var en »work in progress«-version, der blev vist på festivalen, og anmelderne honorerede den for dens gåpåmod og idérigdom. Varietys Joe Leydon skrev i sin anmeldelse:

»Racistiske, etniske, seksuelle og sociopolitiske stereotyper er skamløst overdrevet og de satiriske kanter finpudset, således at en jødisk bagel (Edward Norton) og et arabisk fladbrød (David Krumholtz) skændes om territoriale overtrædelser i supermarkedsgangene; en lesbisk taco (Salma Hayek) forsøger at lokke en uskyldig over på den vilde side; en diminutiv pølse (Michael Cera) bekymrer sig om, hvorvidt omkreds virkelig er vigtigere end længden; og den mest modbydelige karakter af dem alle er … ja, en lort (Nick Kroll). Ja, virkelig«.

Fede-alvarez
Instruktør Fede Alvarez

4. ‘Don’t Breathe’

Instruktør Fede Alvarez fra Uruguay fik i 2013 opmærksomhed for sin reboot af ’Evil Dead’, fordi den ikke levede op til sit forlæg.

»Hvis Fede Alvares’ ’Don’t Breathe’ havde været hans første spillefilm i stedet for ’Evil Dead’, ville fanboys have rystet af spænding, mens de ventede på remaket, i stedet for at være indstillet på at frasige det«, skriver The Hollywood Reporters John DeFore i indledningen til sin begejstrede anmeldelse af Alvares nye film.

Allerede nu hyldet for sit innovative take på home invasion-thrilleren er ’Don’t Breathe’ historien om en gruppe teenagere, der bryder ind i en blind mands hjem. Nemt nok? Den blinde mand er en militærveteran, der ikke accepterer teenagernes forestilling om et let røveri – og de kommer da også til at kæmpe for deres liv.

Filmen er både kaldt Hitchcock på crack af sitet Bloody Disgusting! og lige dele ’Texas Chainsaw Massacre’ og ’Haute Tension’ af Indiewires Eric Kohn:

»Denne elegante og overraskende tempofyldte blanding af horror og supense overkommer nogle af dens mere åndssvage elementer takket være dens uendelige opfindsomhed. Alvarez gør uhyggen ved lukkede døre og mørke rum mere foruroligende end de forfærdelige ting, der sker i dem«.

Her skulle der være tredjeparts-indhold, men du kan ikke se detDet er ikke tilgængeligt, da det kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

5. ‘The Arbalest’

På årets South By Southwest blev det Adam Pinneys ’The Arbalest’ der vandt hovedprisen til trods for, at det langt fra var alle, der var begejstrede over det særegne drama.

’The Arbalest’ foregår i 70’erne og handler om legetøjsopfinderen Foster Kalt, der gennem hele sit liv har været besat af kvinden Sylvia Frank, der inderligt hader ham. I filmen reflekterer han over sin besættelse af Sylvia, som kolliderer i en ny opfindelse.

Filmens struktur er som et puslespil, hvor brikkerne lægges frem, og seerne må samle dem. Den aparte film er blevet kritiseret for dens utidige dialog og langsomme tempo og ifølge Indiewires Eric Kohn er det langt fra en film for alle. I Varietys anmeldelse opsummerer Dennis Harvey det således:

»’The Arbalest’ er en af de film, der – på godt og ondt – virker, som om den ved præcis, hvad den laver, selv hvis den almene seer ikke har nogen idé om, hvad intentionen bag er«.

Beware-the-slenderman

6. ‘Beware the Slenderman’

Var du også engang skræmt fra vid og sans af Slenderman? Den høje skikkelse, der løb rundt i skoven, og hvor døden indtrådte, hvis du og din lommelygte stirrede på ham lidt for længe?

HBO-dokumentaren ’Beware the Slenderman’ er et horribelt indblik i den virkelige historie om to 12-årige piger, Morgan Geyser og Anissa Weier, der lokkede deres bedste veninde ud i skoven og knivstikkede hende 19 gange – alt sammen i jagten på Slenderman.

Irene Taylor Brodskys film er et studie i optakten og bevæggrundene for så uforståelig en handling. Hun følger pigernes fodspor gennem internettets mørkeste kroge, hvor en meme inspirerede deres handlinger. Jacob Knight fra Birth.Movies.Death. skrev om dokumentaren:

»For dem der er blevet optaget af Netflixs ’Making a Murderer’, vil ’Beware the Slenderman’ være en velkommen gevinst i den støt voksende true crime-genre. Geyser og Weiers sag bliver præsenteret omhyggeligt, og Brodsky er ikke mild, når hun går til pigernes forældre, der stadig prøver at komme sig over deres børns kriminelle handling«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

7. ‘Everybody Wants Some!!’

Årets åbningsfilm på SXSW var Richard Linklaters ’Everbody Wants Some!!’ – hans første film efter ’Boyhood’ og en åndelig slægtning til hans ’Dazed and Confused’ om high school-livet i 1970’erne.

’Everybody Wants Some!!’ flytter fokus til collegefyre i 80’erne, hvor musklerne skinner gennem de stramme t-shirts, og moustachen er sirligt trimmet. Sex, drugs og røde drikkekopper dominerer i Linklaters legende ungdomsfilm, hvor skuespillerne er helt ukendte og baseball-battet ved rede hånd.

Og anmelderne er begejstrede. Varietys Justin Chang skrev:
»Linklater kæler for sine karakterers narrestreger med så vild og fritløbende hengivenhed, at du måske misser den tankevækkende understrøm i denne dejlige film: Få filmskabere har så gennemført omfavnet den bittersøde glæde ved at leve i nuet – en følelse, der er endnu mere gloværdig, fordi den forsvinder så hurtigt«.

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af