Anmeldelse: ‘The Shallows’

Anmeldelse: ‘The Shallows’

En barmfager pige i bikini og en dødsens farlig, sur hvidhaj. Et udgangspunkt vi har set i et utal af mere eller mindre vellykkede ’Jaws’-efterligninger. Men selvom ’The Shallows’ bestemt står på skuldrene af de sidste 30 års dræberhaj-film og ikke kan løbe fra sit b-film-ophav, så virker den som et frisk pust. Pigen i den tætsiddende orange-bikini er Blake Lively, og dræberhajen er et (rimelig vellavet) CGI-monster.

Den medicinstuderende Nancy har for nyligt mistet sin mor og er derfor draget til Mexico for at finde en hemmelig strand, hvor moderen var, da hun var gravid med Nancy. Hun finder den paradisiske bugt, hvor hun surfer og nyder alene-idyllen, lige indtil hun angribes af en haj. Hårdt såret søger hun tilflugt på en klippe kort fra land. Herefter er det Nancys – og en havmåges – indædte kamp for at overleve.

Blake Lively yder en formidabel indsats som den kæmpende final girl. Når filmen dvæler ved den fysiske kamp og smerterne, der blandt andet indebærer et grusomt sår i låret, der lappes med Nancys egne øreringe, fungerer det. Stemningen og nerven bevares af et stabilt lydspor og en lidende Lively, som beviser, at hun både kan være badass og sårbar.

Desværre hopper kæden af hen mod filmens slutning, hvor man ryger i flere af genrens faldgruber. Den simple og velfungerende intensitet afgives til fordel for hovedløs action, der giver ’The Shallows’ en unødigt og (ufrivilligt) komisk bundklang.

Det samme gør filmens udvandede melodramatiske spor, der søler publikum ind i et banalt budskab om at miste og komme videre. Havde manuskriptforfatter Anthony Jaswinski blot turdet holde den enkle, men velfungerende og nervepirrende suspense-kurs, kunne ’The Shallows’ være blevet en skarp survival-thriller i samme klasse som de stærke ’127 Hours’ og ’Buried’. Desværre mudres Lively Blakes stærke indsats og den fortættede stemning af de dumme indslag.

Instruktør Jaume Collet-Serra (’Orphan’ og ’Run All Night’) og fotograf Flavio Martínez Labiano leverer en smooth visuel side med poleret MTV-æstetik, der af og til kan gøre det svært at afgøre, om det er en tropisk ferie, en Sony-telefon eller en dræberhaj-film, ’The Shallows’ prøver at sælge. En stil som på sin egen måde crasher effektivt med den strand-paranoia, som der ligger i genrens natur.

Kort sagt
’The Shallows’ følger genrens forskrifter med en bikini-pige, en dræberhaj og et sløset manuskript. Men med en lidende solo-præstation af Blake ”badass” Lively holder filmen skruen i vandet og padler ’The Shallows’ nogenlunde sikkert i havn.

Spillefilm. Instruktion: Jaume Collet-Serra . Medvirkende: Blake Lively, Óscar Jaenada, Brett Cullen, Sedona Legge. Spilletid: 87 min.. Premiere: Den 18. august