1. William er The Man in Black som ung
Reddit-brugeren Where_isJessica_Hyde kom på teorien, da den nye gæst William (Jimmi Simpson) ved sin introduktion i andet afsnit skal vælge mellem en sort og en hvid hat. Brugeren hævder desuden, at scenerne med William finder sted i fortiden, fordi togrejsen og togstationen ser anderledes ud end det, vi ser i første afsnit.
Hvis teorien er sand, er William vores indblik i The Man in Blacks (Ed Harris) fortid, så vi kan se, hvad der har gjort ham så besat af parken. Det nævnes også i første afsnit, at parken ikke har haft en kritisk fejl i 30 år, hvilket kan betyde, at Williams plot finder sted, dengang fejlen skete.
På den anden side virker det usandsynligt, at der ikke skulle være sket mere forandring i parken over en 30-årig periode, end at togturen divergerer en smule.
2. Labyrinten er tiltænkt renhjertede mennesker som William
Et andet bud på forholdet mellem William, The Man in Black og parken er, at labyrinten – som The Man in Black på voldelig vis forsøger at få adgang til – ikke er tilgængelig for dem, som ikke behandler androiderne ordentligt.
Teorien, der stammer fra Reddit-brugeren Julia526, tager udgangspunkt i det, som den lille pige siger til The Man in Black, efter at han har slagtet en hel by af androider: At labyrinten ikke er beregnet til ham.
William er den eneste af gæsterne, som behandler androiderne med respekt, og det var således også grunden til, at den ældre mand, som han hjalp, tilbød at tage ham på en skattejagt, der i følge teorien fører til labyrinten.
Det stemmer dog ikke så godt overens med, at jagten, William tilbydes, er tilgængelig for alle nytilkomne, som hjælper manden. Og vi har allerede set flere nytilkomne familier opføre sig stille og roligt.
3. Det store billede
En tredje teori svæver i et væsentligt højere luftlag og forsøger at forklare parkens opbygning ud fra tre overordnede fortællinger – eller konflikter – baseret på, hvad Theresa Cullen (Sidse Babett Knudsen) siger:
«Det her sted er en ting for gæsterne, en anden ting for aktionærerne og en komplet anden ting for ledelsen«.
Det har Reddit-brugeren Cannabrond foldet ud til en storstilet teori, der opsummerer de centrale plotelementer gennem tre perspektiver: Gæsternes, aktionærernes og ledelsens.
Gæsternes fortælling følger William og Logan (Ben Barnes) og udvikler sig til, at William forelsker sig i Dolores (Evan Rachel Wood).
Aktionærernes fortælling følger The Man in Blacks jagt på spillets dybere lag, som er den udvidelse, Ford (Anthony Hopkins) arbejder på alene, men den følger også sikkerhedschefen Stubbs (Like Hemsworth), der overvåger parkens aktiviteter, og som er fuldstændig ligeglad med teknologien, så længe den skaber profit.
Ledelsens fortælling handler om Fords langsigtede plan om at fortsætte, hvor den menneskelige evolution sluttede.
Shakespeare-citatet »these violent delights have violent ends« er aktiveringsfrasen til androidernes underbevidsthed, som er Fords måde at gøre oprør mod aktionærernes ensidige profitdrevne syn på parken og til at få androiderne til at udvikle sig på et dybere plan.
Den højrøstede Sizemores (Simon Quarterman) reference til Fords dæmoner omhandler den kritiske begivenhed, der fandt sted for 30 år siden. Vi ved, at Ford ikke har nogen børn, og derfor er de omtalte dæmoner det barn, Ford mistede i ulykken.
Teorien favner bredt, men nogle af forudsigelserne er bestemt ikke helt hen i vejret. Labyrinten befinder sig tydeligvis i et dybere lag af spillet, og derfor giver det også mening, at det er Ford, som har bygget den.
Alt tyder også på, at Ford har mistet en af sine nærmeste, og at han bearbejder sorgen gennem sine skabninger, når man hører måden, han snakker om – og til – dem på.
4. Bernard Lowe er en androide – og måske også Sidse Babett
Chris Plante fra The Verge udgiver hver uge en ny teori om ‘Westworld’. Efter andet afsnit kom han frem til en teori om, at Fords højrehånd, Bernard Lowe (Jeffrey Wright), i virkeligheden er Fords ypperste skabelse.
Begrundelsen er, at Ford er drevet af et gudekompleks, og ved at skabe en androide, der selv er i stand til at skabe andre androider, opnår han den ultimative gudestatus.
‘Westworld’ beskæftiger sig naturligvis med udviskningen af grænsen mellem mennesker og androider, og derfor passer teorien sådan set ret godt med seriens grundtematik. Vi ved allerede, at androiderne ikke er begrænset til ‘Westworld’, da vi har set dem tage imod gæsterne udenfor parken.
I samme boldgade mener Reddit-brugeren shelfdog også, at Cullen, altså Sidse Babet Knudsen, er en androide, alene, af den grund at hun har en mærkelig accent og ryger mærkeligt. Det er ikke umuligt, at Cullen skulle være en androide, men argumentationen halter måske en kende…
Mon ikke vi dog godt kan regne med, at mindst én karakter fra staben bliver afsløret som androide. Måske ved hjælp af en origami-enhjørning?
5. Androiderne er baseret på virkelige mennesker
Ugen før lancerede Chris Plante en lige så spændende teori, da han forslog, at den kunstige intelligens i ‘Westworld’ er baseret på virkelige mennesker.
Teorien forudsætter, at skaberne af parken kun har kunnet gøre androiderne livagtige ved at bygge ovenpå minderne fra virkelige mennesker.
Som bevis for sin påstand fremhæver Plante scenen, hvor Peter Abernathy (Louis Herthum) finder en gæsts tabte fotografi fra det moderne New York. Peter er ikke programmeret til at genkende denne uoverensstemmelse eller fotografiets kontekst, men de minder, som stadig sidder i hans underbevidsthed, kæmper så meget for at forstå det, at de tager over og skaber et sammenbrud.
Det er ikke usandsynligt, at det vil få stor betydning, når det afsløres, hvordan Ford og co. har mestret den kunstige intelligens. Tiden vil vise, om afsløringen passer med teorien, men i en eller anden grad skal Plante nok få ret.
6. The Man in Black omprogrammerer androiderne
Tidligt i første afsnit ser vi The Man in Black aflægge Abernathy-familien et visit, hvor han skyder Teddy (James Marsden) og trækker Dolores ind i en lade, hvor det kraftigt insinueres, at hun voldtages.
Men Bill Bradley fra The Huffington Post har en teori om, at hun i virkeligheden ikke voldtages, men derimod omprogrammeres.
For vi ser ikke, hvad der sker med Dolores i laden. Derimod ser vi senere, at hun pludselig er i stand til at smække fluer – noget som androiderne ellers ikke kan, da de er programmet til ikke at skade levende organismer. Dolores fars defekt, efter han finder et fotografi fra verden udenfor, sker også først efter det føromtalte besøg fra The Man in Black.
Taget i betragtning af, at The Man in Black er kommet i parken i 30 år, virker det ikke urealistisk, at han skulle have lært, hvordan man kan justere på androidernes opførsel.
Læs også: ’Westworld’ afsnit 2 – HBO klapper sig selv på skulderen