Det skal du se i biografen i marts: Casper og Franks comeback, Disney i liveaction og kontroversiel voldtægtsfilm

Det skal du se i biografen i marts: Casper og Franks comeback, Disney i liveaction og kontroversiel voldtægtsfilm
Foto: Per Arnesen
Oscar-sæsonen er ovre, men vi går alligevel ind i en usædvanligt interessant måned på filmfronten.

‘Efter kærligheden’

Den belgiske instruktør Joachim Lafosse har før skildret de dramatiske og intime følelser i parholdet med film som ’À perdre la Raison’ fra 2012. Og nu dykker han ned i emnet igen med sin nye, fransksprogede film ’Efter kærligheden’.

Parret Marie (Bérénice Bejo fra ’The Past’ og ’The Artist’) og Boris (Cédric Kahn) går igennem en bitter skilsmisse efter 15 års ægteskab. Filmen skildrer et trøstesløst limbo mellem kærlighed og had, trofasthed og afsky. De to parter skal navigere mellem lejlighedssøgning, små døtre, venner og fornægtelsen af, at et lang forholds kærlighed har en udløbsdato.

Premiere 2. marts

‘Mesteren’

Søren Malling spiller den excentriske, narcissistiske og succesfulde kunstner Simon, der får vendt sit liv på hovedet, da han bliver opsøgt af sin ukendte søn, Casper (Jakob Oftebro). Casper viser sig at være den verdensberømte, Banksy-agtige graffiti-kunstner The Ghost, og hans ungdommelige succes intimiderer Simon, der har svært ved at træde i karakter som far.

’Mesteren’ er Charlotte Sielings første spillefilm siden successen ’Over gaden under vandet’ fra 2009. Hun har i mellemtiden haft stor succes som episodeinstruktør af store serier som ‘Homeland’ og ‘The Americans’ i USA.

Premiere 2. marts

‘T2: Trainspotting’

For 20 år siden skabte Danny Boyle en film om en gruppe unge narkomaner i Edinburgh. Den blev taget imod med åbne arme og en Oscar-nominering. Og nu får vi det længeventede gensyn med Renton, Spud, Sick Boy, Begbie og alt, hvad der hører til af ballade, vold, stoffer og måske en lille smule kærlighed.

For 20 år siden stjal Renton 16.000 pund fra sine tre venner og skred til London. I ’T2: Trainspotting’ vender han tilbage til rødderne, bliver konfronteret med sin fortid og en omgangskreds, der ikke har rykket sig forfærdeligt meget de sidste to årtier.

Danny Boyle har skabt en nostalgisk hyldest til sit gamle hovedværk, med smukke referencer til originalen og dele af det originale soundtrack.

Premiere 2. marts

‘Aminas breve’

Efter et selvmordsforsøg bliver Janus indlagt på psykiatrisk afdeling. Det eneste, der holder den ustabile unge mand i live under opholdet, er breve fra hans gamle gymnasieveninde Amina. Men en dag stopper brevene med at komme, og Esben bliver overbevist om, at Amina er i problemer. I et minefelt af vold og psykoser bevæger Janus sig længere og længere ind i et kriminelt miljø for at finde svar.

’Aminas breve’ er instrueret af Jacob Bitsch, som debuterede med den sorte komedie ‘Camping’ i 2009. Filmen er baseret på Jonas T. Bengtssons roman af samme navn, og det er ikke første gang, at Bengtssons bøger bliver til film. I 2010 havde Thomas Vinterberg fingrene i hans succesroman ’Submarino’.

I rollen som Janus ser vi stortalentet Esben Smed (‘Sommeren ’92’, ‘Bedrag’) i sin første hovedrolle.

Premiere 9. marts

‘Gimme Danger’

Jim Jarmusch har skabt en collage af gamle fotos, live-optagelser, interviews og en helvedes masse musik med dokumentaren ’Gimme Danger’, der giver et unikt indblik i et af 70’ernes største rockbands, ’The Stooges’. Bandet ser selv tilbage på en tid, hvor Iggy Pop havde uanede mængder af energi, deres kommunistiske fællesskab, og hvordan det var at skabe en ny lyd for en hel generation.

’Gimme Danger’ står i larmende kontrast til Jim Jarmuschs seneste spillefilm, den stille og poetiske ’Paterson’. Dokumentaren havde premiere på Cannes sidste år og har siden fået en særdeles flot modtagelse.

Premiere 9. marts

‘Godless’

I en lille postkommunistisk by i Bulgarien arbejder Gana som sygeplejerske for ældre demente. Hun stjæler sine patienters ID-kort for at sælge dem på det sorte marked, så hun kan finansiere sit voksende morfinmisbrug.

Alle karaktererne i ’Godless’ synes at fortrænge virkeligheden via bedøvelse og lever nærmest livet i slowmotion. Først da Gana hører en af sine patienter synge, vågner hun op til virkeligheden, men det er også der, alt begynder at gå galt.

’Godless’ er skudt på 35mm-film i det klassiske 4:3-format, som giver filmen en autentisk kunstnerisk stil. Det er en eminent debut for den bulgarske instruktør Ralitza Petrovas. Sidste år modtog hun hovedprisen under CPH PIX-festivalen samt den prestigefyldte hovedpris på Locarno Film Festival.

Premiere den 9. marts

‘Skønheden og Udyret’

Det vrimler med live action-udgaver af Disneys favoritter. Sidste år kom både ’The Legend of Tarzan’ og ’The Jungle Book’. Næste år kan vi forvente sangeren Donald Glover som løveprinsen Simba i ’Løvernes Konge’, og ’Mulan’ skulle forhåbentlig også stå klar.

Men i år er det den længeventede ’Skønheden og Udyret’, der er på spil, og Bill Condon har tilsyneladende skabt en næsten tro kopi af tegnefilmudgaven. Emma Watson spiller den unge, smukke og nørdede Belle, der drager ud af den trygge landsby for at lede efter sin far. Hun støder på det forbandede slot, hvor tekopper, urer og lysestager er levende – men der gemmer sig selvfølgelig også en forbandet prins, spillet af Dan Stevens.

Det skal blive spændende at se, om filmen kan overbevise om sin egen eksistensberettigelse.

Premiere den 16. marts

‘Elle’

I Paul Verhoeven ’Elle’ møder vi på den stærke og intimiderende Michèle (Isabelle Huppert), der har en chefpost i et succesfyldt computerspilfirma. Efter hun bliver overfaldet og voldtaget i sit hjem af en ukendt gerningsmand, ændrer hendes liv sig dog radikalt. Forsøget på at finde gerningsmanden kulminerer i en dramatisk jagt, som kommer til at fylde alt i Michèles hverdag. Og resultatet er en kontroversiel film, der er blevet diskuteret ivrigt på grund af dens skildring af et voldtægtsoffer og hendes hævntogt.

Isabelle Huppert er kendt for sine hudløse portrætter af excentriske kvinder, som i rollen som Erika i Michael Hanekes ’Pianisten’. Hendes stærke, ærlige og intense præstation i ’Elle’ var i år nomineret til en Oscar, og selvom Emma Stone tog statuetten, kan den franske skuespilmester glæde sig over både at have hjemtaget en Golden Globe og en BAFTA for sin rolle.

Premiere den 16. marts

‘It’s Only the End of the World’

Den unge homoseksuelle forfatter Louis (Gaspard Ulliel ’Saint Laurent’) vender efter 12 år tilbage til sin hjemby for at fortælle sin familie, at han er dødeligt syg.

Men det udvikler sig ikke til den fortryllende familie-reunion, som man kunne håbe. Jalousi, vrede, kærlighed og en manglende evne til at lytte resulterer i heftige skænderier. Ikke mindst det intense forhold mellem Louis og storebroren Antoine (Vincent Cassel) får de store armbevægelser til at udfylde lokalerne.

‘It’s Only The End of the World’ er det canadiske vidunderbarn Xavier Dolans opfølger på mesterværket ‘Mommy’, og han har allieret sig med nogle af verdens største fransktalende skuespillere. Ud over Cassell og Ulliel er Marion Cotillard og Lea Seydoux på rollelisten.

Premiere 23. marts

‘Life’

Findes der liv i rummet? Hvordan ser det ud? Er det intelligent? Er det farligt? Disse spørgsmål er blevet stillet utallige gange i fiktionens verden, og nu kommer svenske Daniel Espinosa med svarene i rumfilmen ’Life’.

Seks astronauter er om bord på en rumstation for at efterforske, om der er tegn på liv i prøver fra Mars. En dag finder de en encellet organisme, som er første tegn nogensinde på, at der er liv derude. Men ikke alt går – naturligvis – efter planen.

Astronauterne, der blandt andre tæller Rebecca Ferguson, Jake Gyllenhaal og Ryan Reynolds, må kæmpe for deres liv imod et hurtigt voksende og nådesløst væsen.

Premiere 23. marts

‘The Birth of a Nation’

Nate Parker har både skrevet, instrueret og produceret slavedramaet ’The Birth of a Nation’, og han spiller tilmed hovedrollen.

Filmen er baseret på den autentiske historie om slaven Nat Turner, der stod i spidsen for et slaveoprør i Virginia i 1831. Nat er en bogligt stærk og velformuleret slave. Hans ejer Samuel Turner (Armie Hammer) udnytter hans talegaver og får ham til at prædike for ukontrollerede og voldelige slaver – mens han selv tjener penge på det.

’The Birth of a Nation’ havde premiere på Sundance sidste år, hvorfra den både kunne tage publikumsprisen og Grand Jury-prisen med hjem. Den blev solgt til distribution for et rekordstort beløb. Siden er Nate Parker dog blevet associeret med en gammel voldtægtssag, der slukkede filmens Oscar-chancer, men nu kan man ved selvsyn opleve, om filmen kan stå på egne ben, når vi holder forpremiere 14. marts – læs mere her.

Premiere 23. marts

‘Dan-Dream’

Casper Christensen og Frank Hvam står bag og foran kameraet på denne nye folkekomedie om en lille gruppe excentriske pionerer, der sætter sig for at opfinde den første elbil.

’Dan-Dream’ fører os tilbage til starten af 80’erne, hvor tykke moustaches, store briller, ternede jakkesæt og flittig hyggeracisme var helt almindelig hverdag. Og selvom filmen foregår på landet og ikke på Frederiksberg kan man godt genkende noget af Christensen og Hvams ’Klovn’-humor. Casper Christensen spiller nemlig en storskrydende ledertype, mens Hvam er en akavet nørd, der har styr på batterierne.

Også Mia Lyhne, Lars Hjortshøj, Niclas Kølpin og Peter Gantzler er på rollelisten – sammen med en enarmet Magnus Millang.

Premiere 30. marts

‘Free Fire’

Ben Wheatley er en af tidens mest produktive og interessante filmskabere, med sorthumoristiske og ultravoldelige titler som ‘Sightseers’, ‘Down Terrace’ og senest ‘High-Rise’ på cv’et.

Nu er han tilbage med en film, som umiddelbart ligner hans mest tilgængelige og ligefremme hidtil. I et varehus i Boston i 1978 mødes to irske handelsmænd med en bande for at handle om våben. Men før de ved af det, bryder helvede løs.

»Når alle har et våben, er ingen i kontrol«, lyder det i traileren, og det synes meget godt at beskrive Wheatleys film, der har folk som Enzo Cilenti (’The Martian’), Armie Hammer (‘The Social Network’, ’Nocturnal Animals’), Brie Larson (’Room’) og Cillian Murphy (’Peaky Blinders’) på rollelisten.

Premiere 31. marts

Læs også: De 30 mest ventede film i 2017