Seks tanker om ’Skam’-traileren – om det sigende sangvalg, blodet og benspændet

Seks tanker om ’Skam’-traileren – om det sigende sangvalg, blodet og benspændet

Så landede den: Julie Andem og NRK offentliggjorde tidligere på dagen traileren til den fjerde og – chok! – også sidste sæson ’Skam’.

Traileren udspiller baglæns en situation til en fest, hvor Sana spænder ben for Noora, der falder ind over Vilde, hvis halskæde går i stykker, hvorefter Eva falder i perlerne og spilder sin drink på Chris, som smadrer sin selfie-stick ind i Even, som får næseblod. Lidt af en sommerfugleeffekt.

Og hvad skal det så betyde? Her er de mest centrale ting, vi bider mærke i:

1. Hele pigegruppen er i spil

Mens traileren til sæson 3 udelukkende fokuserede på drengegruppen med Isak som det altoverskyggende centrum, spiller vennerne omkring den kommende sæsons hovedperson også en vigtig rolle i traileren til sæson 4. De er forbundet, den enes handlinger påvirker de andres. Det kan betyde, at hele ensemblet igen får en mere ligevægtig plads – ligesom i sæson 1 og 2, men modsat sæson 3, hvor det stort set kun var Isak (og siden Even), der var i fokus.

2. Sangen giver indikationer om temaet

Det er Cat Stevens’ version af Nina Simones ’Don’t Let Me Be Misunderstood’, der spiller over traileren. Teksten lyder:

»People, do you understand me now.
Sometimes I feel a little mad
Don’t you know no one alive can always be an angel
When things go wrong, I seem a little sad
But I’m just a soul, whose intentions are good
Oh lord, please don’t let me be misunderstood«

Det giver fine indikationer om temaet for sæsonen, hvor der formentlig (og forhåbentligt) vil blive slået sprækker i Sanas ellers så skudsikre panser. Hun er ingen engel, og ting kommer til at gå galt. Spørgsmålet er så bare, hvor krakeleringen kommer fra – i forholdet til veninderne, til familien, til religionen, til de rivaliserende tørklædepiger, til… en fyr?

Annonce

3. Cat Stevens hedder i dag Yusuf Islam

Han konverterede til islam i 1977. Så deeet….


(Traileren spillet bagfra, altså forfra)

4. Sana starter sneboldseffekten

Det er værd at bemærke, at det er Sana, der – med vilje – spænder ben for Noora og sætter lavinen i gang. Skal vi tage det for gode varer, vil det blive det hende selv, der er katalysator for det drama, som skal udspille sig i fjerde sæson, ligesom det i første omgang ikke er hende selv, det går ud over. Man fristes til at tro, at hun kaster sig ud i et projekt, som kommer til at involvere hele gruppen. Pyramidespil måske? Aarh, Sana er en for god forretningsplan.

Det skælmske benspænd spiller naturligvis også på et mindre bogstaveligt plan ind i Sanas position som den intelligente dukkefører, der er utroligt god til at spille spillet, uden at alt for mange lægger mærke til det – som i plotlinjen med Isaks pot i sæson 3 eller ouija-brættet i sæson 2. Sana formår at sætte mange ting i gang uden at sætte sig selv i centrum.

5. Hun står udenfor

Samtidig betoner traileren, at Sana ikke er en del af fællesskabet. Hun er til stede – og ikke til stede. Mens de andre fester, står hun stoisk med et lettere arrogant smil, der kan læses som, at hun føler sig hævet over de teenagedumme tilværelser, vennerne lever. Sana er mere moden end dem – men har måske også flere ting at slås med. Det er dem, det skal blive interessant at blive klogere på.

6. There Will Be Blood

Trods et par banderelaterede slåskampe med Williams flaskeslag som højdepunktet er ’Skam’ mere kendt for sine følelser end for sin action.

Men traileren starter – det vil altså sige slutter – med Evens næseblod, der lander på gulvet. Skal man gå freudiansk på den, kan blodpletten alludere til Sanas mødom, men den kan også symbolisere et mere generelt uskyldstab. Eller sågar blodskam eller andre grimme ting.

Det kan dog også bare signalere, at det bliver alvor denne sæson. Hvis det da ikke simpelthen bare er en red herring, som helt uskyldigt og smukt indfanger, at alle vennerne er del af den samme skæbne. Med Sana som den klogeste. Smilet antyder i hvert fald, at det ikke ender tragisk, at det hele faktisk er ok, når det kommer til stykket.

6. Alt det, vi har set – bare baglæns

Man kan læse meget ind i, at Julie Andem & co. har valgt at spille traileren baglæns. Et bud er, at vi kommer til at se hændelser, som Sana ville ønske hun kunne gøre om – at hun træffer beslutninger med så negative konsekvenser, at hun ville ønske, hun kunne spole tiden tilbage.

det indikerer, at alt det, vi tror, vi ved om ’Skam’, vil blive genfortolket. Ikke mindst alt det, vi tror, vi ved om Sana. Den nye sæson vil give os et nyt blik på begivenhederne: Sanas perspektiv, som er anderledes end det, vi har set til hende de hidtidige sæsoner.

På film er reverse motion ofte blevet brugt til at nedbryde karakternes utopiske forestillinger, som i slutningen af Xavier Dolan ’Mommy’, hvor morens forestillinger om fremtidig lykke for sin søn viser sig at være en urealistisk fantasi. Det kan meget vel være samme mekanisme, der er på spil her: Vi tvinges til at gentænke vores billede af den overdrevet stærke og kloge pige, efter vi i sæson 4 får at vide, hvad der gemmer sig under sløret.

Læs også: Sanas syv mest bemærkelsesværdige facetter – og én, vi håber at få uddybet