‘Game of Thrones’: Seks grunde til, at sæsonens afgørende plot er himmelråbende idiotisk

‘Game of Thrones’: Seks grunde til, at sæsonens afgørende plot er himmelråbende idiotisk

Giv agt. Der er masser af spoilere for det næstsidste afsnit af ‘Game of Thrones’ sæson 7 i det følgende. Samtidig vil formodentlig kun give mening for dig, hvis du har set de seneste afsnit.

Det næstsidste afsnit af den næstsidste sæson af ‘Game of Thrones’ løb i nat, morges og i dag henover manges streamingtjenester. Traditionen tro bød afsnittet på action i rigelige mængder, men samtidig også store hovedrystende plothuller. Forstå os ret: Vi var meget begejstrede for action-delen, men der skal være logisk stringens før det for alvor er tilfredsstillende.

Som vi tidligere har berørt, så lader det til, at forfatterne på den dyre serie tager sig lidt for mange Hollywood-friheder efter George R. R. Martins grundmateriale er sluppet op. Det bar gårsdagens afsnit i allerhøjeste grad præg af.

‘Game of Thrones’ har aldrig fornægtet at være en fantasy-serie, men modsat andre fantasy-produktioner har den blodige realisme, de virkelighedstro problemer og den begrænsede brug af magi, skabt et ret troværdigt slutprodukt. Men det lod til at være en saga blot i ‘Beyond The Wall’, der satte et punktum for den hidtil mest idiotiske plan i Westeros.

Der er store huller i logikken, foruden et nærmest komisk forhold til ellers fastlagte fysiske love. Vi samler dem her:

1. Hvorfor det pludselige hastværk?

Først og fremmest må vi lige spole tilbage til foregående afsnit ‘Eastwatch’, hvor planen blev udtænkt. Reaktionen på Brans besked til Jon komplet ulogisk. Den handler om, at The Night King og hans hær af genoplivede mennesker og marcherer mod Eastwatch, hvorfor det pludseligt bliver ekstremt magtpåliggende for Jon Snow at komme hjem til Norden. Men hvorfor egentlig? Vi må formode, at den trussel har været nærværende siden Jon Snow sidst stod ansigt til ansigt med The White Walkers i Hardhome.

Brans besked burde ikke gøre Jon Snow mere ængstelig end han var i forvejen. De har været på vej sydpå i hvert fald siden sæson 2, så hvis de ville marchere mod Muren, havde de sikkert gjort det for længst. Den pludselige panik giver bare ikke mening, særligt med tanke på at Muren jo rent faktisk har holdt The White Walkers ude i tusindvis af år. Jon Snow burde ikke panikke så meget eller også burde han kunne gennemskue, at det er en snedig plan udtænkt for at ham til at foretage det første udfald.

Den ulogiske panik virker som en fortællemæssig undskyldning for at sende Jon Snow – og Daenerys’ drager – nordpå endnu engang, for dermed at give The White Walkers et særdeles vigtigt våben og en vej over muren. Hvis det er tilfældet, så går Bran The Night Kings ærinde og man må dermed spekulere på, om han står i ledtog med dem – eller bare er dum.

2. Hvorfor tror I, en udød vil overbevise Cersei?

Den anden del af planen er lige så ulogisk. Hvorfor i alverden skulle det overbevise Cersei Lannister om at nedlægge våbnene, hvis hun så en halvrådden genoplivet død? Hun har selv genoplivet The Mountain, så det vil næppe virke som bevis på noget som helst for hende.

Hendes eneste fælle Jaime har stået ansigt til ansigt med drager, så selv med bevidstheden om uoverstigelige magiske styrker hos fjenden, får det hende ikke til at helme i sit magtbegær. Det er virkelig et spinkelt håb, de sætter deres lid til.

Selvom man muligvis kan argumentere for, at det bare er en fejlbarlig analyse (de ved jo ikke nødvendigvis noget om The Mountain) så burde Tyrion – der foreslår manøvren – vide at Cersei enten er ligeglad eller blot vil foregive at være bekymret for at lokke fjenden i en fælde.

3. Hvorfor skal I allesammen afsted?

Med det spinkle håb og farerne nord for Muren in mente, er det temmeligt idiotisk at de sender alle deres bedste, mest våbenføre mænd afsted på idiot-missionen. Samtidig bliver de allesammen ved med at påstå, at det er rent selvmord. Er det nu særligt klogt? Nej, men det er godt fjernsyn. På papiret.

Tidligere var det fejltrin og (hov)mod, der skabte farlige situationer for karaktererne. I sæson 7 er det åbenbart idioti.

4. Hvorfor har I ikke lavet en form for fælde?

Nåren lang række nøglekarakterer vælger at risikere liv og levned, kunne man måske have lagt en lidt mere elaboreret plan end:

1. Collect underpants white walker
2. ???
3. Profit

Hvis det skulle være en god plan, ville det vel være mere oplagt at forsøge sig med en fælde i stedet for bare at angribe guns ablazing? Hvis de foregående sæsoner har nogen betydning, så ved vi, at der er White Walkers, der trisser rundt alene i skovene nord for Muren.

Der begynder at tegne sig et billede af Team Dany (eller seriens forfattere) som en smule underfrankerede.

5. Hvorfor træder naturlovene ud af kraft?

Udover de eklatante logiske huller, kniber det i ‘Beyond The Wall’ også med at overholde naturens love, der ellers hidtil har vist sig at ligne de jordiske temmeligt meget.

For eksempel er det i et konstant vinterlandskab svært at tro, at isen blot er et par centimeter tyk og ikke kan bære vægten af en flok skeletter. Foragten for naturlove blev dog først for alvor eklatant, da isen fryser til et massivt, solidt dække et par dage (måske) efter. Vintervejret nord for Muren har længe været en lidt ujævn størrelse, men de inkonsistente temperaturer og konsekvenserne af dem bliver først for alvor usammenhængende, da Jon Snow dukker uskadt op af det isnende kolde vand og derefter kan holde varmen på retræten tilbage til Muren.

Derudover kan vi også takke en særdeles hurtig ravn for, at hele planen ikke går i vasken. Hvis ikke Gendry havde løbet (hvad vi formoder er ganske langt) over bjerge i sne og der fra sender en ravn mere end 2.000 km sydpå (ravne kan ifølge amatørornitologiske ‘Game of Thrones’-fans flyve 400-800 kilometer om dagen) tidsnok til at Daenerys Targaryen kan nå at (klæde om og) flyve mod nord igen, var det ude med Kongen i Norden og hans følge. I den bedste af alle verdener vil hun være fremme tre dage efter de tager afsked med Gendry – og det er svært at holde sig i live i minusgrader i tre dage.

Nu vi er ved afstande, er det også løjerligt, at det er taget The White Walkers omkring seks sæsoner at gå mod syd: Et skrig og de er der med det vuns. Selv hvis man argumenterer for, at de var lige i nærheden, da Jon Snow og de andre fangede skelettet, så understreger deres tempo, at det er løjerligt, deres tur sydpå har taget så lang tid.

6. Hvorfor er action vigtigere end stringens?

Men allermest frustrerende er det, at manuskriptforfatterne til dette afsnit tager sig nogle temmeligt flade friheder for at få enderne til at mødes og actionsekvensen til at gå op i en højere enhed.

Planen var slået fejl, hvis ikke Benjen var dukket op (igen) ud af det isblå for at redde sine uduelige fjerne slægtninge. Hvis han alligevel bare var en standby-babysitter nord for Muren, var det lidt af en gåde, han ikke bare hjalp til konstant. For eksempel virker han oplagt til at assistere med at fange en White Walker. Nu virker hans død som en temmeligt skeptisk motor for at Jon Snow kan få endnu et dive on the grenade-øjeblik og han kunne blive skrevet ud af serien uden at bruge for meget tid på ham.

Planen var også slået fejl, hvis The Night King havde valgt at ramme the sitting duck Drogon midt på den frosne sø, frem for at droppe al logik og sigte efter Viserion, der flakser rundt endnu længere væk.

Planen var også slået fejl, hvis ikke Gendry og ser Davos Seaworths brev med lethed overbeviste Daenerys om at drage nordpå to the rescue. I forhold til hvor hårdnakket hun nægter at forlade Dragonstone i det foregående afsnit ‘Eastwatch’, er det lidt spøjst, at en ravn straks får hende på vingerne i det næste. Det bliver yderligere bizart af, at Jon Snow formodentlig har gjort, hvad han kunne for at overtale Daenerys om at tage med nordpå eller i det mindste give et lift derop, der unægteligt ville have gjort selvmordsmissionen lidt nemmere og hurtigere.

Tænk hvis hun og ham tog Drogon på en smuttur derop, dykkede ned og snuppede en udød vandrer og fløj hjem igen i løbet af en eftermiddag? Det havde jo ikke udløst en actionscene i Michael Bay-dimensioner, vel?

Læs også: Anmeldelse af ‘Game of Thrones’ sæson 7 afsnit 6

Læs også: En åben kærlighedserklæring til Jaime Lannister – Westeros’ sidste interessante karakter