Ni danske kortfilmperler, du skal se under Odense International Film Festival

Odense International Film Festival er en af Danmark og Europas førende kortfilmfestivaler. I år løber festivalen fra den 28. august til den 3. september og udvalget i den danske kategori byder på stærke titler som Magnus Millangs instruktørdebut 'Kein Problem' og to af de stærkeste afgangsfilm fra Filmskolen 2017.

’Kein Problem’

Magnus Millang er kendt fra ’Danish Dynamite’ og senest ’Dan-Dream’, men hans talent rækker langt ud over komikken og skuespillet foran kameraet.

Det kan man forsikre sig om med hans debut som instruktør, ’Kein Problem’. Mikkel Boe Følsgaard og Christoffer Læssøe er veloplagte som de to backupsangere, der ser deres snit til at indtage rampelyset i »Danmarks næstbedste coverband«, da forsangeren udebliver.

Over 20 minutters stram spilletid stikker de velvilligt hinanden i ryggen – under dække af ydmyge smil og selvudslettende bemærkninger. En skarp og virkelig sjov film om konkurrence og ambitioner, der udnytter kortfilmformatet til fulde.

Henrik Prip og Julie Christiansen i ‘Cloudstruck Drive’.

’Cloudstruck Drive’

Den selvudlærte danske kortfilmmager Milad Avaz vandt hovedprisen ved Ekkos kortfilmprisuddeling i 2016 for debutfilmen ’Et lift’. I mellemtiden har filmen skiftet navn til ’Cloudstruck Drive’ og vises nu i den danske konkurrence på OFF.

Filmen udforsker et ’Locke’-lignende præmis, hvor en fraværende far giver en fremmed ung pige et lift fra Jylland til København, mens de gradvist knytter et bånd under den timelange køretur. Henrik Prip ses i rollen som faren, der kører til København for at møde sin datter for første gang i flere år, mens Julie Christiansen spiller over for ham som den unge blaffer i det intime drama.

Til oktober er Milad aktuel med det kritikerroste drama ‘Mens vi lever’, som han har forfattet. Filmen, som vores filmredaktør udråbte til »den mest overbevisende danske filmdebut i årevis«, instrueres af hans bror Mehdi og har også Julie Christiansen og Henrik Prip på rollelisten sammen med folk som Nicolas Bro, Sebastian Jessen og Charlotte Munck.

‘Walter & Alma’

Walter er både fysisk og psykisk handicappet efter en bilulykke, hvor hans kone mistede livet. Hans selvvalgt isolerede tilværelse møder dog modstand, da den 13-årige Alma dukker op og beder om penge til at få sin hamster til dyrlægen. De kan måske være løsningen på hinandens problemer.

Kim Bodnia spiller den bitre, rullestolskørende Walter  og får fintfølende modspil af unge Frida Luna Roswall Mattsson. Af andre solide navne kan nævnes Patricia Schumann (’Submarino’), Peder Pedersen og instruktør Thomas Levins hustru, Laura Christensen.

’Walter & Alma’ er ’Norskov’-skuespilleren Thomas Levins instruktørdebut, som han også selv har skrevet manus til. Han har tidligere nydt stor succes med sine tekster til scenekunsten, hvor han sågar vandt en Reumert som Årets Dramatiker i 2012 for ’Peter og elgen’. Kortfilmen er kommet i stand gennem et samarbejde med Microsoft under titlen  ’Lav en novellefilm og brug Office 365 til at styre processerne’.

Annonce

’September’

En af de mest straightforward og formfuldendte film fra Den Danske Filmskoles afgangsinstruktører anno 2017. Lisa Jespersen står bag historien om en 64-årig kvinde (Karen-Lise Mynster), der har vænnet sig til at ligge under for sin mands og datters egoistiske krav. Da datteren brænder hende af på et badehotel, ender hun gennem et tilfældigt møde på et meditationskursus, som langsomt prikker til hendes indre selvrealiseringsdrift.

Jespersen har lavet en humoristisk og meget velspillet film, der indlevende portrætterer ikke blot den tredje alder, men ethvert menneske, der har glemt sine egne behov i en døsig og frygtsom trang til at behage andre mennesker.

’Regnbuepiger’

Zinnini Elkington er et talent, man skal holde øje med. Hendes kortfilm ’Regnbuepiger’ er allerede blevet shortlistet til en Robert for bedste kortfilm, og det ville ikke komme som en overraskelse, hvis den kulørte coming of age-film endte med at blive nomineret.

Filmen er centreret om Bloome, Kara og Mynte, der er den lokale skoles outsidere. Under gruppenavnet ’Regnbuepigerne’ drømmer de om at vinde den årlige lipsync-konkurrence for at bevise deres værd over for skolens mere populære piger. Men da Kara får en kærest,e ændrer gruppedynamikken sig for de tre teenagere, hvis venskab bliver sat på en prøve i dette velspillede teen-drama om seksualitet og venskab.


‘Svans’

Som man fornemmer ud fra titlen, er temaet for denne kortfilmen frygten for at springe ud, når forventningen hos de andre hormonelt spruttende teenagedrenge er total fissefiksering. Hovedpersonen Aksel er så styret af sin omverden, at han vender sig imod kæresten Aleksander, da de andre ser dem kysse. Med sit tema om åbenhed og tolerance er ’Svans’ filmhistorisk højaktuel i et år, der har givet os så forskellige perler om homoseksualitet og spirende seksualitet som ’Moonlight’ og ’Heartstone’.

Instruktør Martin Reinhards unge og ukendte cast gennemspiller følelsen af fremmedgørelse og truslen fra hate crime midt i omklædningsrummets machojargon. ’Svans’ havde premiere på Ekkos Shortlist sidste år, men er allerede blevet en nyklassiker med en tredjeplads på alltime-liste.

‘Trigger’

Julie Ølgaard sad sammen med sine åndelige medsøstre Laura Christensen og Neel Rønholdt  tungt på dansk ungdomsfilm i 00’erne, og senere startede de Teater Alpha sammen. Ølgaard har ofte udstrålet en befriende no-bullshit attitude, hvilket hun får lov til at give fuld los for i ’Trigger’.

Hun har allieret sig med en tough kvindetrio i form af førnævnte Christensen samt Ellen Hilingsø og Stine Fischer Christensen, der sammen optræder i denne gangsterfantasi, der giver klare associationer til ’Bonnie and Clyde’ og Coen-brødrenes ’Miller’s Crossing’. Til forskel fra de to er det dog denne gang kvinderne, som dominerer billedet.

’Vi lader billedet stå et øjeblik’

Filmskaberen Esther Wellejus’ debut er en eksperimenterende og dybt personlig dokumentar, der dykker ned i erindringens utydelige stier. Det visuelle digt ’Vi lader billedet stå et øjeblik’ dykker ned i Wellejus’ forhold til sin far – faren, der skrev sig ud af hendes liv og opsøgte religiøsiteten som følge af en uerkendt sindslidelse.

Filmen om erindring og tab udforsker mediets grænser med brug af 8mm-filmspoler og gamle lydoptagelser i portrættet af Wellejus’ far.

’Fædreland’

Ulaa Salim er ikke blot Dar Salims lillebror, men også en særdeles lovende filmskaber i egen ret. Ligesom ’September’ var ’Fædreland’ en af de bedste afgangsfilm fra årets filmskolekuld, en afdæmpet og troværdig historie om en mand i start-30’erne, der besøger sin far i Jordan. Faren har bebudet, at han vil flytte tilbage til Danmark, hvor han forlod sin familie, da sønnen var barn – men nu er han kommet på andre tanker med udsigten til snart at skulle være bedstefar.

Mødet mellem far og søn udvikler sig dog i en anden retning end forventet, og spillet mellem de to er både rørende og aktuelt. Som vores anmelder skrev: »Trods sårede følelser, vrede, generationskløft og kulturelle forskelligheder strømmer kærligheden mellem far og søn ud gennem lærredet. Det er ægte og bevægende«.

Læs også: Magnus Millang: »Jeg lå i boksershorts og græd efter rene i fire måneder«