Det skal du se i biografen i oktober: Replikantjagt, årets transfilm, dansk nybrud og Michael Fassbender-thriller

Det skal du se i biografen i oktober: Replikantjagt, årets transfilm, dansk nybrud og Michael Fassbender-thriller
Sebastian Jessen og Julie Christiansen i 'Mens vi lever'.
Vi giver det hurtige overblik over den kommende måneds mest interessante biograffilm.

’Mens vi lever’

Den mest spændende danske debut i nyere tid har brødrene Mehdi og Milad Avaz ved roret. Mehdi instruerer, og Milad skriver, og siden filmen blev vist i Cannes, har ’Mens vi lever’ været på alle branchefolks læber. Der er allerede blevet draget sammenligninger med Susanne Bier og Kenneth Lonergans ’Manchester by the Sea’, og det er svært ikke at glæde sig til endnu en film, der varsler nye tider i den danske filmbranche.

Filmen fortælles i to spor, hvor Kristian (Sebastian Jessen) i den ene fortælling arbejder som fisker i en vestjysk havneby, mens Tobias (Nikolaj Groth) og Sabine (Marie Boda) forelsker sig i parallelhistorien. Filmen byder på nye navne en masse fra den fremadstormende, nye generation i dansk film, og med et budget på kun to millioner kroner er ’Mens vi lever’ et sandt fund for pengene.

Premiere 26. oktober.

‘Blade Runner 2049’

En af årets mest ventede film, opfølgeren til Ridley Scotts ikoniske sci-fi-noir ’Blade Runner’, er lige om hjørnet – og vi kan slet ikke vente. ’Blade Runner 2049’ byder ikke bare på et gensyn med Harrison Ford i rollen som Deckard, men også Ryan Gosling i hovedrollen som Blade Runneren K, der forsøger at redde menneskeheden fra den onde replikantfremstiller Niander Wallace (Jared Leto).

I en tid, hvor Hollywood ofte træder forkert med fornyelser af gamle klassikere, var der god grund til at være på vagt forud for ’Blade Runner 2049’. Men med Denis Villeneuve (’Arrival’, ’Sicario), der endnu ikke har sat et ben forkert i Hollywood, ved roret, er vi ganske forventningsfulde. Og de første reaktioner på filmen har mildt sagt været glimrende, hvor Villeneuve prises for sin fremragende instruktion, og filmfotografen Roger Deakins roses for en visuelt spektakulær film.

Premiere 5. oktober.

‘The Beguiled’

Sofia Coppola vender bunden i vejret på westernfilmen ’The Beguiled’, der oprindeligt havde Clint Eastwood i hovedrollen, i sin feministiske nyfortolkning. Og hvis det ikke i sig selv lyder interessant nok til at få dig i biografen, kan vi nævne, at Sofia Coppola vandt den prestigefulde pris for bedste instruktør på filmfestivalen i Cannes for et både morsom og medrivende kammerspil, hvis lige man skal lede længe efter.

’The Beguiled’ byder på et stjernespækket cast, når Colin Farrells sårede Union Army-soldat gør sit indtog på en pigeskole under den amerikanske borgerkrig i 1864. Her møder han den strikse forstanderinde Miss Martha (Nicole Kidman), den på overfladen up-tight, men i virkeligheden kærlighedshungrende lærerinde Edwina (Kirsten Dunst) og den æggende unge skolepige Alicia (Elle Fanning). Farrells indtog i huset skaber straks knuder i hverdagen for kvinderne, som begynder at konkurrere indbyrdes om mandens gunst. Et simpelt plot, som Coppola forløser med stor elegance.

Kan ses på CPH PIX og i Grand Teatret fra 5. oktober.

‘Good Time’

Robert Pattinson træder endegyldigt ud af ‘Twillight’s lange skygge i brødrene Ben og Joshua Safdies hæsblæsende kupfilm med en præstation, der henleder tankerne på Robert De Niros glansrolle som Travis Bickle i ’Taxi Driver’.

Pattinson spiller den gadesmarte og kriminelle Connie, som begår et bankrøveri med sin mentalt tilbagestående bror Nick (spillet af Ben Safdie selv). Men alt går ikke som planlagt. Nick ender på hospitalet i politiets varetægt, og snart må Connie risikere livet igen i et desperat forsøg på at redde sin højtelskede bror. ’Good Time’ er en spændingsfilm, som vi sjældent ser dem i dag. Enormt velspillet og hæsblæsende på en underspillet facon, som, ifølge vores filmredaktør, får en til at sidde med hjertet oppe i halsen filmen igennem.

Kan ses på CPH PIX, og derefter som månedens film i Cinemateket fra 12. oktober.

Annonce

’The Snowman’

Oktober står i thrillerens tegn, og Tomas Alfredsons (’Lad den rette komme ind’) opfølger til sin første engelsksprogede film, ’Dame, konge, es, spion’, ser virkelig intens ud. Michael Fassbender spiller hovedrollen som den legendariske politibetjent Harry Hole, der efterforsker en forsvindingssag, som får ham til at frygte, at en seriemorder er aktiv igen.

Sammen med sin begavede kollega Katrine (Rebecca Ferguson fra ’Mission Impossible: Rogue Nation’) begynder Harry at forbinde den aktuelle sag med en række uopklarede mord i et forsøg på at fange den bestialske morder inden næste snefald. Men pludselig spinder efterforskningen ud af kontrol, når Hole bliver fanget i et spil katten efter musen med den koldblodige morder. Filmen er baseret på den norske forfatter Jo Nesbøs bestseller af samme navn.

Premiere 12. oktober.

’Darling’

Danica Curcic kan ses i sin største rolle til dato, når hun kaster sig over balletdramaet ’Darling’. Her spiller hun den verdensberømte danske balletdanserinde Darling, hvis liv langsomt går i hundene efter en hofteskade.

Med udsigterne til aldrig at kunne danse ballet igen, mister hun langsomt taget i sin mand, balletkoreografen Frans (Gustaf Skarsgård fra ’Vikings’), som hengiver sig til den unge suppleant Polly, der spilles af balletdanserinden og filmdebutanten Astrid Grarup Elbo. I et forsøg på at holde sig tæt på sin mand, og kunstformen hun elsker, indvilliger Darling i at oplære Polly, men i takt med at den aspirerende danserinde udfolder sit talent, skubbes Darling længere og længere mod afgrunden i Birgitte Stærmoses film.

Premiere 19. oktober. 

‘Cairo Confidential’

Få uger inden Mubarakas regime bliver afsat i Egypten, og det arabiske forår for alvor tager fart, bliver den korrupte politikaptajn Noredin (Fares Fares) indblandet i et mord på et luksushotel i Kairo. Og så er scenen ellers sat for et hæsblæsende spændingsplot i det nordafrikanske.

Fares Fares træder ud af Carl Mørcks skygge og gør sig glimrende som politimanden, der forsøger at holde sig oven vande i en tåge af stoffer og alkohol. Noredin finder hurtigt ud af, at det ellers simple mord på en prostitueret strækker sig helt til toppen af den politiske magtelite i Egypten. Og da han får ordre til at mørklægge sagen, begynder han at stille spørgsmål ved sin egen moral i filmen, der vandt prisen for bedste drama uden for USA ved årets Sundance-festival.

Den svenske instruktør Tarik Saleh (‘Metropia’) står bag.

Premiere 12. oktober. 

‘The Party’

Veteraninstruktøren Sally Potter har samlet cremen af engelske skuespillere i det intime kammerspil ‘The Party’. Nå ja, og så en fuldkommen forrygende Bruno Ganz i en lårklaskende komisk rolle, som ikke kunne være længere fra tyskerens glansroller i ’Himlen over Berlin’ og ’Der Untergang’.

Janet (Kristin Scott Thomas) er lige blevet udnævnt sundhedsminister og har inviteret sine nære venner, blandt andre Patricia Clarkson, Cillian Murphy og Emily Mortimer, over for at fejre det. Men så kommer hendes mand (Timothy Spall) med en lavine af grumme overraskelser, som indsvøber fejringen i tragedie og vender op og ned på parrets ægteskab.

Som titlen antyder, har Potter skævet til Vinterberg, da hun udviklede ’The Party’. Men filmen er langt fra ’Festen’ 2.0 med sit tragikomiske og velspillede kammerspil, som indkapsler det moderne menneskes eksistentielle problemer i løbet af stringente og hæsblæsende 71 minutter.

Premiere 12. oktober.

’En fantastisk kvinde’

Sebastián Lelios drama om transkønnede Marina (Daniela Vega) er allerede søsat som Chiles bud på en Oscar. Og meget tyder på, at Lelio vil gå Pablo Larraín i bedene og sikre Chile landets anden Oscar-nominering for bedste udenlandske film. Filmen har siden premieren på Berlinalen, hvor den vandt Sølvbjørnen for bedste manuskript, fået et glimrende momentum, hvor nogle ligefrem gisner om en nominering til debutanten Vega i det benhårde kapløb om Oscar-statuetten for bedste skuespillerinde.

Vega er selv transkønnet, og hun gør det fantastisk i rollen som den aspirerende sangerinde, Marina, hvis liv forandres for altid, da hendes elsker Orlando dør af et hjerteanfald. Marina mødes ikke af en trøstende familie, men af dyb foragt og chikane fra Orlandos nærmeste. De anklager Marina for at være involveret i elskerens død med henblik på at arve hans anseelige formue. Og herefter trækkes Marina gennem mudderet i en af årets stærkeste LGBTQ-film, der på hårrejsende vis skildrer virkeligheden for transkønnede i Latinamerika.

Premiere 26. oktober.

’Lady Macbeth’

»Et forførende blend af sex, mord, feminisme og fantastiske rober«, skriver The Hollywood Reporter om ’Lady Macbeth’, der også er blevet kaldt kontroversiel af flere internationale anmeldere.

Florence Pugh spiller titelrollen, og hendes præstation har allerede trukket store superlativer siden verdenspremieren på festivalen i Toronto sidste år. Katrine (Pugh) bliver giftet væk af sine forældre, og ender i et kærlighedsløst ægteskab i 1800-tallets England. Men da hun indleder en hed affære med sin mands ansatte (Cosmo Jarvis), genfinder hun livslysten og indleder en kamp for at komme ud af sit ægteskab.

Premiere 26. oktober.

‘Hobbyhorse Revolution’

»De siger, det er barnligt og pinligt«, siger en ung pige i traileren til ’Hobbyhorse Revolution’, der følger de finske piger Aisku, Elsa og Alisa og handler om det globale fænomen kæphesteridning. Og hvis du ligesom os ikke havde hørt om fænomenet før, så er det angiveligt en livsstil, som optager tusindvis af unge verden over.

Finske teenagere har taget børnelegen til sig og løftet den til uanede højder, hvor de unge piger giver deres heste navne og personligheder, træner med dem om dagen og sover med dem om natten. Pige-trekløveret er særdeles dedikeret, og traileren til dokumentarfilmen lover masser af sjove momenter for os uindviede, men også en bevægende fortælling om at være anderledes.

Kan ses i Empire Bio fra den 4. oktober.

Læs også: De 15 mest essentielle film under årets CPH PIX