’Hassel’: Knoglebrækkende køllevold i Viaplays nordic noir-serie

’Hassel’: Knoglebrækkende køllevold i Viaplays nordic noir-serie
Ola Rapace spiller titelrollen i 'Hassel'.
3 6
Tv-serie
Hovedforfattere

Henrik Jansson-Schweizer og Morgan Jensen

Medvirkende

Ola Rapace, Aliette Opheim, Wilma Lidén. Stina Ekblad, Tomas Laustiola, Shanti Roney, Nana Blondell

Spilletid

10 afsnit á 45 min.

Premiere

De to første afsnit kan ses på Viaplay – herefter et nyt afsnit hver uge.

Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg har set Ola Rapaces bare, muskelsvulmende overkrop efter blot fire afsnit af Viaplays nye krimiserie ’Hassel’.

Den svenske skuespiller, der nok er bedst kendt for sin intense nævekamp med James Bond på taget at et kørende tog i ’Skyfall’, indtager titelrollen som den hårdkogte Stockholmstrømer Roland ’Rolle’ Hassel. ’Hassel’ er baseret på den uhyre produktive krimiforfatter Olov Svedelids klassiske polis-romanserie, der første gang så dagens lys i 1972.

Har man set de tv-filmatiseringer, der allerede foreligger, er Rapace en ganske anden version af den uregerlige politiefterforsker end Lars-Erik Berenetts furede, midaldrende Hassel fra 1980’erne og 1990’erne. Når han skiftede skjorten, kom en helt gennemsnitlig, halvblød mave til syne. Når Rapace smider t-shirten eller hættetrøjen, er det som at være vidne til en audition til en af tidens superheltefranchises. Tyrenakke og sixpack inklusive.

Pointen er selvfølgelig, at ’Hassel’ er blevet opdateret til 2017. Med al den knoglebrækkende køllevold, dyriske sexscener og testosteronpumpet machoattitude, der dertil hører. På lydsiden fræser garagerocken (i øvrigt komponeret af tidligere Hellacopters-frontmand Nicke Andersson) derudaf som en konstant påmindelse om, hvor sej og cool og skideligeglad, serien vil have os til at synes, at Rapaces Hassel er. Ligesom den sorte ’Serpico’-tophue og de kropsnære jeans signalerer ’slem dreng’.

Hvorvidt man bider på, må være en smagssag. Jeg fandt det dog mere komisk end egentligt sejt, når Hassel i seriens titelsekvens kækt rækker langefinger til trafikken bag rattet i bilen.

Det begynder i løb. I en lagerhal på havnen er Hassel lige i hælene på en forbryder. Da han indhenter ham, står den på knytnæveslag i ansigtet og los på los i maveregionen. Endnu en undermåler fra Stockholms underverden har fået Hassel og Triton-enhedens alternative politimetoder at føle.

Under ledelse af den gamle mentor Ruda har den fasttømrede gruppe tævet og truet sig til opklaringer. Men da Ruda brutalt likvideres, og en ny, kvindelig politichef indsættes i hans sted, vågner Hassel og resten af Triton-holdet op til en ny virkelighed. Ikke alene skal de finde frem til gerningsmanden, der pumpede Ruda fuld af bly, men de skal også stå skoleret for chefen Fatima, der ikke er helt glad for deres torturlignende efterforskningsmetoder. Ikke desto mindre fortsætter Triton: For eksempel borer de dybe huller i bagdelen på en modvillig informant med en elektrisk boremaskine. Sådan svælger ’Hassel’ lidt for krimicool i sit udtalte rå take på Svedelids politiklassiker.

På hjemmefronten er der masser af passioneret lidenskab i forholdet til konen Daniela (Aliette Opheim). Det ene øjeblik skændes de to som vilde, fordi Hassel ikke kan finde sin Dr. Dre-T-shirt, for i det næste at smække lussinger, tage kvælertag og så til sidst kaste sig over hinanden i soveværelset. Og på køkkenbordet. Og i brusebadet. Daniela og steddatteren Vida (perfekt teenagebesværlig portrætteret af Wilma Lidén) er Hassels sikre havn fra al storbyens og underverdenens og moralens fordærv. Men heller ikke her får han ro. Vidas biologiske far spiller Hassel snedige puds selv fra bag fængslets mure.

Det er ikke svært at forestille sig seriens videre forløb med både privatliv og arbejde på så uvægerlig kollisionskurs for Hassel. »Jeg sover med en kniv under sengen, men det er dig, der dolker mig i ryggen«, lyder anklagen fra konen Daniela.

Den noget firkantede replik er også symptomatisk for serien, der aldrig bryder ud af den gængse krimiskabelon. Plottet drøner afsted med natlige razziaer, drukture og effektivt klippede chases i et dunkelt noir-Stockholm, og det er lige tilpas underholdende nok. Men heller ikke mere end det.


Kort sagt:
Den rå, svenske krimiserie ’Hassel’ er så leveringsdygtig i alle genrens klicheer, at det næsten kammer over. Men hvis en toptrænet Ola Rapace i bar overkrop og yderst klædelig ’Serpico’-tophue lyder tillokkende, skal du ikke holde dig tilbage. Så er ’Hassel’ lige en serie for dig.

Læs også: Det skal du streame i september: Porno ved Times Square, narko i Mexico og Jolie i Cambodja