‘Strangers’: Facebooks første ambitiøse seriesatsning sætter en høj standard

‘Strangers’: Facebooks første ambitiøse seriesatsning sætter en høj standard
Zoë Chao og Breeda Wool i 'Strangers'.
5 6
Webserie
Hovedforfatter

Mia Lidofsky

Medvirkende

Zoë Chao, Meredith Hagner, Breeda Wool, Jemima Kirke, Jemaine Clement, Shiri Appleby, Langston Kerman

Spilletid

Foreløbig tre afsnit a 15-20 min.

Premiere

Kan ses på Facebook under @StrangersSeries

Facebook og den jagt på virtuel anerkendelse, som platformen indbyder til, bliver ofte anklaget for kunstigt at mindske behovet for fysisk kontakt med ensomhed og lavt selvværd til følge. Og det er derfor både ganske passende og med en vis spekulativ selvironi, at Facebooks første ambitiøse webserie handler om, hvad der sker, når man åbner døren til sin privatsfære på vid gab i den virkeligt virkelige verden.

28-årige Isobel (Zoë Chao) har været sin mandekæreste utro med en kvinde og er efterfølgende blevet alene i parrets fælles hus i L.A.. Hun poster en udlejningsannonce for et værelse på Where I Wanna BnB (ha!), og snart står de første lejere på dørtærsklen i form af brudeparret Zoë (Breeda Wool) og Oliver (Jemaine Clement fra ’What We Do in the Shadows’).

Isobel inviterer sine nye roommates indenfor, men det viser sig hurtigt, at Zoë og Oliver regnede med, at de kunne besætte hele Isobels hus. Situationen bliver akavet, og evigt udglattende Isobel kommer til at love, at hun nok skal give dem al den plads, de vil have – hvorefter en flod af oversharing selvfølgelig kommer hendes vej.

Hvert afsnit i ’Strangers’ tager udgangspunkt i en ny besynderlig lejesituation i Isobels hus, hvor alle fra kvælende tolerante, religiøse kønsaktivister og semiperverterede tabermænd tester den unge kvindes rummelighed, ikke ulig dagligdagen på de sociale medier. Samtidig bakser Isobel med at hitte hoved og hale i sin nyopdagede biseksualitet og pigecrushes, mens hendes lesbiske barndomsveninde Cam (Meredith Hagner) agerer seriens token kække sidekick.

’Strangers’ er produceret af webmediet Refinery29 og skabt af den fremadstormende LGBT-filmmager Mia Lidofsky, der udover at have produceret LGBT-dokumentaren ‘Suited’ sammen med Jenni Konner og Lena Dunham for HBO også arbejdede på ’Girls’ som assistent for instruktøren Jesse Peretz.

Annonce

For at slutte kredsen er Peretz endvidere executive producer på ’Strangers’, hvis tematiske artsfælder ikke blot tæller det åbenlyse forbillede ‘Girls’, men også ‘Looking’, ‘You’re the Worst’, ‘Insecure’, ‘High Maintenance’ og ‘Fleabag’, der sammen med en god håndfuld webserier (‘Living Thru the Lens’ m.fl.) alle har bidraget til generationsportrættet af snotforvirrede storby-millennials på udkig efter kærlighed og retningssans i en verden af kønspolitikker i opbrud og perfekte Instagram-moments.

‘Strangers’ udforskning af L.A.’s kulturelitære LGBT-scene leder desuden uvægerligt tankerne hen på 00’ernes lesbiske kitch-drama ‘The L Word’, men skønt forløberne er mange, opleves ‘Strangers’ stik mod alle odds ikke som en imitator så meget som et velkomment nyt medlem af den neurotiske millennial-klike.

Først og fremmest takket være Lidofskys stramme præmis, der igen og igen presser hovedpersonen ud i den form for syrede, larmende pinlige sociale situationer, man til en vis grad undgår at forholde sig til ved at gemme sig bag sine skærme.

Zoë Chao og Meredith Hagner i ‘Strangers’.

Isobels lejere lufter deres snavsede undertøj midt i spisestuen, og Zoë Chao er et sødt og sympatisk anker i centrum for løjerne når hun udstiller generationen, der er mere tryg ved virtuelle følelseudbrud end ansigt-til-ansigt konfrontationer, der afkræver kontant selvrefleksion.

’Girls’-kendinge som Jemima Kirke og Shiri Appleby kigger forbi, og med en spilletid på bare 15-20 minutter vækker ’Strangers’ første tre afsnit hurtigt appetit på mere. Meget mere. Det skal vi tids nok få: Facebook er godt i gang med at udvikle egenproduceret streaming-content, der sammen med diverse live events vil være at finde under menupunktet ‘Watch’ (der dog ikke er introduceret i den danske version endnu). Samtidig vil Facebook rydde op i reklamestrømmen i newsfeedet til fordel for en Youtube-model, hvor reklamer i stedet kører før og under klip.

Håbet er naturligvis, at Facebooks brugere på sigt slet ikke vil behøve at forlade mediets trygge rammer for at få samme underholdningsudbud, de ellers ville hoppe over til netop Youtube for. Eller Netflix. De Zuckerberg’ske ambitioner fejler intet, men kampen mod kattevideornes højborg bliver lang og sej. Også selvom Lidofskys hjertebarn immervæk har sat en hylende morsom og absolut lovende standard for Facebooks kommende webserier.


Kort sagt:
Webserien ’Strangers’ er spot-on i sin skildring af den seksuelt forvirrende Isobel og hendes genvordigheder med grænseoverskridende lejere – og så hylende morsom, at du vil få kaffen galt i halsen adskillige gange undervejs. ’Girls’-fans vil knuselske seriens portræt af selvoptagede millennials i L.A., og med sin stramme form og korte afsnit er ’Strangers’ oplagt pauseunderholdning tilgængeligt direkte på Facebook.

Læs også: Dansk webserie hudfletter unges drukkultur – effektivt, men med en åbenlys udfordring