Selv fisefornemme arthouseinstruktører kan opsøge en god gammeldags beef

Selv fisefornemme arthouseinstruktører kan opsøge en god gammeldags beef
Xavier Dolans Cannesvinder 'Mommy'.

Den italienske instruktør Luca Guadagnino, der står bag en af årets mest omtalte film ‘Call Me by Your Name’, er ikke så glad for den unge canadier Xavier Dolan (‘Mommy’). I 2015 fortalte italieneren, at han var utilfreds med, at Dolan vandt juryprisen i Cannes for ‘Mommy’ samme år.

»Jeg er en smule mistænksom over for Xavier Dolan af en årsag: Han laver for mange film. Jeg tror ikke på hyperaktivitet. Jeg nyder ideen om reflektion«, udtalte han til magasinet Purple Diary i 2015 – et interview, der er piblet op til overfladen igen i forbindelse med hans nye films premiere.

Det er sjældent, at arthouseinstruktører, der bevæger sig i samme festivalcirkler, kritiserer hinanden på den måde, og kritikken virker måske heller ikke helt gennemtænkt. For ligesom Dolan har Guadagnino selv lavet en film om året i løbet af de sidste tre år: ‘A Bigger Splash’ i 2015, ‘Call Me by Your Name’ i 2017 og remaket af ‘Suspiria’, der udkommer til næste år.

Men italienerens forargelse stikker nu også dybere. I interviewet uddyber Guadagnino sin holdning til den unge stjerneinstruktør:

»Jeg synes, at ‘Mommy’ er et typisk post-Almodóvar kvindedrama filmet på dagens smarte og intelligente måde med en bevidsthed om iPhone-generationen. Jeg var meget oprørt, da ‘Mommy’ – sikke en titel – vandt juryprisen i Cannes«.

Guadagnino tager dog også visse forbehold i sin kritik af den unge instruktør. I interviewet fra 2015 påtaler han, at Dolans ukonventoielle visuelle stil, som han beskriver som »et billedorgie« (hvilket han ikke mener positivt) kan være et tidssvarende filmsprog.

»Muligvis. Måske er jeg bare en gnaven gammel mand, og måske har Xavier Dolan ret… men vil det fremadrettet repræsentere mere end bare et udbrud af begær i levende billeder? Måske tager jeg fejl. Vi får se!«, siger instruktøren.

Ironisk nok er Xavier Dolan ikke en mand, der bærer nag. To år efter kommentarerne ser han frem til ‘Call Me by Your Name’ – også selvom han har læst kritikken:

Annonce

Læs også: Sundance: Vi har set filmen, der bliver kaldt en revolution for homokærlighed på lærredet