Ti forliste Fincher-projekter, der havde fortjent at se dagens lys

Ti forliste Fincher-projekter, der havde fortjent at se dagens lys
Scarlett Johansson i 'The Black Dahlia'.
David Fincher er berygtet for sin omhyggelighed i udvælgelsen af sine projekter. Han har presset de største film- og tv-producenter på pengepungen og insisteret på absolut kreativ frihed, hvilket har ført til en alenlang liste over forliste projekter. Vi kigger nærmere på de mest interessante titler, som Fincher har været tilknyttet igennem sin 25 år lange karriere.

Flere makabre mord: ‘The Black Dahlia’

’Mindhunter’ sætter en eftertrykkelig streg under Finchers fascination af mordgåder. Netflix-serien markerer fjerde gang, instruktøren kaster sig over seriemordere, og selvom han har spundet mesterligt guld på det makabre, tyder meget på, at vi gik glip af, hvad der kunne have været endnu et hovedværk inden for genren.

Umiddelbart efter ’Panic Room’ gik instruktøren i gang med arbejdet på filmatiseringen af ’L.A Confidential’-forfatter James Ellroys roman ’The Black Dahlia’, der omhandler efterforskningen af Los Angeles’ måske mest brutale mordsag. Fincher insisterede på, at bogen skulle laves til en fem timer lang miniserie med Mark Wahlberg i hovedrollen. Budgettet skulle ligge på de 80 millioner dollars, hvilket var næsten tre gange så meget som på ’Seven’. Studiet sagde nej, og filmatiseringen havnede i stedet hos Brian De Palma, hvis biografversion endte som et kolossalt flop.

Sang og dans á la Fincher: ‘Chicago’

Man skulle ikke tro det, men David Fincher er svært glad for musicals. Og i en periode florerede der rygter om, at han havde udset sig krimimusicalen ’Chicago’ som opfølger til ’Fight Club’. Plotmæssigt var filmen da også en af de mere oplagte musicals for instruktøren, der har excelleret i musikvideoer og krimifilm.

I sidste ende faldt instruktørvalget dog på Rob Marshall, der instruerede musicalen til stor Oscarsucces, mens Fincher i stedet kastede sig over ’Panic Room’. Men hvor ville det have været vildt at se, hvordan mesteren havde grebet musicalgenren an. Forhåbentlig bringer fremtiden os sang og dans á la Fincher.

Disneys grundangst: ’20.000 Leagues Under the Sea’

Finchers måske mest ambitiøse projekt til dato var filmatiseringen af Jules Vernes sci-fi-klassiker ’20.000 Leagues Under the Sea’, der udspiller sig under Den Amerikanske Borgerkrig, hvor en ekspedition sætter ud efter et kæmpemæssigt havmonster, der pludselig dukker op i verdenshavene.

Filmen skulle filmes i 3D med et budget på 200 millioner dollars – hvilket ville have gjort den til Finchers dyreste film til dato – men selvom filmen nåede hele vejen til location-scouting, så faldt satsningen til jorden, da Fincher nægtede at bøje sig for Disneys vilje. Instruktørens førstevalg til hovedrollen, Brad Pitt, takkede nej til rollen, hvorefter det gik stejlt ned ad bakke i castingprocessen. Disney endte med at insistere på, at Chris Hemsworth skulle lede filmen, mens Fincher holdt hårdnakket på Channing Tatum.

I sidste ende kunne de to giganter ikke enes, og Fincher bemærkede selv, at »det blev for svært at berolige Disneys virksomhedskulturelle angst«, hvorefter han smed håndklædet i ringen.

Annonce

Sexkomedie i køkkenet: ‘Seared’

Brad Pitt og Benicio Del Toro som kokke i en R-rated sexkomedie baseret på tv-stjernekokken Anthony Bourdains bedstsælgende memoirer ’Kitchen Confidential’. Sådan lød synopsen på Finchers ’Seared’, som var et af instruktørens mange potentielle projekter i kølvandet på ’Panic Room’.

Desværre blev den lunkne modtagelse af ’Panic Room’ dødsstødet for det ellers ganske pirrende projekt om restaurationsbranchen. I stedet blev Bourdains memoirs til komedieserien ’Kitchen Confidential’ med Bradley Cooper, der hurtigt fik kniven. Få år senere vendte Fincher tilbage til det kulinariske med en »cølibat-sexkomedie« med manuskript af Steven Knight (’Eastern Promises’, ’Locke’) og Keanu Reeves i hovedrollen. Men også denne gang blev Finchers restaurationsflirt afsporet – dog af ’The Social Network’, så vi er klar til at tilgive.

Dyster, dyster superhelt: ’Spider-Man’

David Fincher har gået i en stor bue om franchisefilm, siden hans, ifølge ham selv, katastrofale debutfilm ’Alien 3’. Sidste år offentliggjorte han så sine planer for at redde Brad Pitts ’World War Z’-franchise. Men i løbet af karrieren har han leget med tanken om endnu flere franchisefilm.

I 1999 (og igen forud for ‘The Amazing Spider-man-rebootet) blev han tilbudt at styre ’Spider-Man’-franchisen, og hvordan mon det havde set ud, hvis Fincher var manden, der havde været med til at starte det nye årtusinds superheltemani? Sikkert ganske dystert.

I et interview med io9 fortalte instruktøren om sine planer for ’Spider-Man’-filmen: »Jeg ville starte med Gwen Stacy og Den Grønne Goblin, og jeg ville dræbe Gwen Stacy«, mens hele Peter Parkers oprindelseshistorie skulle koges ned til et enkelt skud. Filmen skulle i langt højere grad handle om Parker, »der er blevet vant til at være en freak«.

Morgan Freemans passionsprojekt: ‘Rendezvous With Rama’

Et projekt, der for alvor kunne have propelleret Fincher up there med Stanley Kubrick, var adaptionen af Arthur C. Clarkes (’Rumrejsen 2001’) sci-fi-klassiker ’Rendezvous with Rama’. Filmen er et passionsprojekt for Morgan Freeman, der hev Fincher med om bord som instruktør efter deres samarbejde på ’Seven’.

Filmen har været under udvikling i snart to årtier, og i 2011 udviste Fincher en skepsis omkring projektet.

»Den er fantastisk, men det er bare en virkelig dyr film«, mens han også mente, at andre nyere sci-fi-film havde gjort projektet overflødigt. Historien handler da også om et enormt rumskib, der lander i solsystemet og derefter efterforskes af en gruppe astronauter, men selvom Villeneuves ’Arrival’ gjorde alien invasion-genren stor ære, kunne det alligevel være interessant at se Fincher tackle eksistentiel sci-fi igen.

Betjentfilmens ‘Citizen Kane’: ‘Torso’

Endnu en seriemorderfilm eller den definitive mastodont inden for detektivfilmen? Fincher har længe drømt om at forfølge historien om FBI-agenten Eliot Ness, som blev udødeliggjort med Brian De Palmas cop-klassiker ’The Untouchables’.

Filmen skulle følge betjenten post-Capone, hvor han kommer på sporet af en seriemorder, der efterlader et spor af afskårne torsoer i Cleveland. Men fokus skulle ikke være på seriemorder-aspektet, men på afmytologiseringen af betjenten.

»Vi vil lave betjentfilmens svar på ’Citizen Kane’«, udtalte Fincher i 2007. Men projektet blev aldrig til noget – angiveligt som resultat af Finchers udfald med Paramount angående spillelængden på ’Benjamin Button’.

Verdens bedste urealiserede krigsfilm: ‘Fertig’

Som bekendt kredser Finchers oeuvre meget om de samme emner. Han har perfektioneret thrilleren gennem sin 25 år lange karriere, men det ville være fantastisk at se ham gå om bord i en af filmhistoriens største genrer: Krigsfilmen. I flere år har han arbejdet på filmen ’Fertig’, som er baseret på en virkelig Anden Verdenskrigshistorie om den legendariske guerillakriger Wendell Fertig, der ledte tusindvis af filippinere i kampen mod Japans indtog i landet.

Ifølge Fincher selv er det en fortælling, som har potentialet til at blive en af de »fem bedste film, der nogensinde er lavet«. Manuskriptet er blevet bearbejdet i årevis af både William Nicholson (’Gladiator’) og Robert Towne (’Chinatown’), men om projektet nogensinde kommer til at blive realiseret, står hen i det uvisse. Hvis det gør, har Fincher allerede udset Brad Pitt til hovedrollen, så måske samarbejdet på den kommende ’World War Z’-opfølger kan bane vejen for ’Fertig’?

Svinedyr HBO-serie: ’Utopia’

David Fincher havde allerede valgt sit cast og var klar til at filme remaket af den kontroversielle britiske tv-serie ’Utopia’ for HBO i 2015. Serien handler om en gruppe fanatiske fans af en undergrunds-graphic novel, som pludselig erfarer, at tegneseriens hændelser er sket i virkeligheden, og at forfatteren har skrevet en toer i al hemmelighed.

Rooney Mara havde angiveligt en stor rolle i tv-serien, der skulle instrueres udelukkende af Fincher, mens ’Gone Girl’-forfatteren Gillian Flynn skrev manuskriptet. Men endnu en gang kom Fincher på kanten med sine arbejdsgivere, da han krævede et afsindigt stort budget på 100 millioner dollars for at realisere serien – det er dyrere end den kommende sæson 8 af ’Game of Thrones’. Serien ville sandsynligvis være blevet den dyreste tv-serie nogensinde, og det var det, som fik HBO til at trække stikket.

Læs også: ’Mindhunter’: David Finchers seriemorderserie på Netflix holder tårnhøjt niveau