Det skal du se i biografen i november: Dansk sci-fi, hiphopdrama, superheltebrag og Guldpalmevinder med skamrost dansker i front

Det skal du se i biografen i november: Dansk sci-fi, hiphopdrama, superheltebrag og Guldpalmevinder med skamrost dansker i front
Claes Bang i 'The Square'.
Vi giver det hurtige overblik over den kommende måneds mest interessante biograffilm.

’The Square’

Ruben Östlunds Guldpalmevinder er allerede blevet skamrost verden over. Denne gang har den svenske stjerneinstruktør bag blandt andet ’Force Majeure’ og ’Play’ kastet sig over kunstverdenen i en humoristisk og spiddende samfundskritik.

Danske Claes Bang (’En Soap’, ’Anna Pihl’) spiller hovedrollen som museumskuratoren Christian, der bliver konfronteret med sit forkvaklede verdenssyn, da han får stjålet sin mobiltelefon af en gruppe indvandrere. Alt imens han skal afholde ferniseringen af kunstværket ’The Square’.

Efter visningen på filmfestivalen i Cannes var Claes Bang et af de hotteste nye navne på den internationale filmscene, og rollen har da også gjort, at han mere end en gang er blevet nævnt som en værdig aftager til Daniel Craigs James Bond. Et internationalt gennembrud af kaliber med en af de stærkeste filmskabere i Europa ved roret.

‘The Square’ har premiere 23. november, men du kan se filmen før alle andre. Kom med til vores forpremiere i Empire i København 14. november, hvor du også kan opleve en Q&A med filmens anden danske stjerne, skuespiller Christian Lessø, som fortæller om arbejdet med Ruben Östlund. Læs mere og bestil billetter her

’Fantasten’

Dejan Cukic er tilbage på det danske biograflærred for første gang i seks år, og han leverer intet mindre end sit livs bedste præstation i Christian Dyekjærs hæsblæsende gamblingdrama ’Fantasten’.

Cukic spiller den fortabte ludoman Claus, der får involveret sin søn (Oscar Dyekjær Giese) i sit ekstreme misbrug – og det får livstruende konsekvenser for dem begge. Selvom Claus er et hjælpeløst tilfælde, kan man ikke andet end heppe på ham til den bitre ende, takket være Cukics velspillede portræt af spillefuglens deroute, der overbevisende kommer rundt i hele følelsesregistret.

Premiere 2. november.

’Patti Cake$’

Sundance-sensationen ‘Patti Cake$’ kommer endelig i de danske biografer. Med sig har hiphop-filmen massevis af hype fra de store internationale festivaler, som alle hylder Geremy Jaspers debutfilm.

Danielle Macdonald spiller den aspirerende rapper Patricia Dombrowski, A.K.A Patti Cake$, A.K.A Killa P, som kæmper for musikgennembruddet i New Jerseys white trash-kvarterer. Den australske skuespillerinde er allerede udråbt til en af årets helt store breakoutstjerner for sin rolle som den buttede pige, der trodser normerne i kampen for at opnå sit livs rapdrøm.

Premiere 2. november.

’Ballerina’

Ellen Fanning lægger stemme til den 11-årige forældreløse pige Félicie, som drømmer om at blive en ballerina i 1880’ernes Frankrig, i denne animerede og eventyrlystne musicalkomedie. Sammen med sin bedste ven Victor (Dane DeHaan) flygter hun fra forstæderne til Paris, hvor hun stjæler sin rivals identitet i jagten på den ultimative drøm: At blive ballerina ved Operahuset.

Det stjernespækkede animationseventyr er allerede blevet rost for sin komiske timing, og yndefulde udforskning af 1800-tallets romantiserede belle epoque i Paris, hvor Eiffeltårnet blandt andet opføres.

Premiere 9. november.

Annonce

’Human Flow’

Den kinesiske eksilkunstner Ai Weiweis nyeste dokumentarfilm kaldte vi et monument over flygtningekrisefilm, da den havde verdenspremiere på filmfestivalen i Venedig. ’Human Flow’ er den mest omfattende analyse af, hvordan flygtningestrømme påvirker samfund overalt på Jorden – ikke bare i Europa.

Ai Weiwei besøger 23 lande spredt over alle jordens kontinenter, og det har krævet et kæmpemæssigt filmhold på over 2.000 mand, som har skabt, hvad der uden tvivl er en af nyere tids mest ambitiøse dokumentarfilm. Filmen insisterer på at give det fulde billede af en af verdens største humanitære kriser i nyere tid, og det gør den umulig at komme udenom.

Premiere 9. november.

’The Shining’

Aldrig har Jack Nicholsons gestaltning af Jack Torrance i Stanley Kubrick-klassikeren ’The Shining’ stået skarpere end i den nyrestaurerede udgave, der snart får premiere i de danske biografer.

Det er tilmed første gang, at man kan få lov at se mesterinstruktørens eget cut af Stephen King-filmatiseringen, som er hele 25 minutter længere end biografudgaven. Bered dig på at blive skræmt på ny, når Torrance-familien flytter ind i det isolerede Overlook Hotel, der på overnaturlig vis spiller trekløveret ud mod hinanden.

Premiere 9. november.

’The Killing of a Sacred Deer’

Den græske surrealist Yorgos Lanthimos’ opfølger til det dystopiske, Oscar-nominerede drama ‘The Lobster’ er måske instruktørens mest outrerede og visuelt overdådige film hidtil – og det siger ikke så lidt.

Colin Farrell spiller kirurgen Steven Murphy, hvis skeletter i skabet kommer tilbage for at jage ham og hans families fredelige tilværelse. Som Lanthimos har for vane, kommer det hele til udtryk gennem forstyrret dead pan-skuespil med et fantastisk cast, der desuden tæller Nicole Kidman og Berry Keoghan (’Dunkirk’), der for alvor beviser sit værd som ungt talent i Lanthimos’ intense hævnthriller.

Premiere 9. november.

’Justice League’

Er DCEU endelig kommet tilbage på ret køl? Det er vi mange, der krydser fingre for forud for premieren på ’Justice League’. Det har i senere år mildest talt været skuffende, at DCEU med undtagelse af sommerens ‘Wonder Woman’ ikke har formået at lave entydigt vellykkede superheltefilm på trods af, at de har rettighederne til, hvad mange vil mene er de allerbedste tegneserieforlæg.

Men nu er der god grund til at være forventningsfuld for det ser ud til, at ’Justice League’ går væk fra Zack Snyders fatalistisk anæmiske CGI-fest i de foregående Superman-film, der begge blev alvorligt revset af anmelderne.

Joss Whedon er kommet ind over projektet, og han har en glimrende track record fra ’The Avengers’-filmene, hvorfor den første trailer til ‘Justice League’ da også er præget af en mindre forknyt tone. Men bare rolig, der er stadig fuld smæk på effekterne.

Premiere 16. november.

‘Qeda’

Max Kestners spillefilmdebut er noget så sjældent som en dansk science fiction-film. ’Qeda’ udspiller sig i 2095, hvor Københavns gader er oversvømmede som følge af en miljøkatastrofe. Der er en desperat mangel på ferskvand, som truer menneskehedens overlevelse, og efterretningschefen Fang Rung (Carsten Bjørnlund) bliver stillet til opgave at finde en løsning. Det viser sig at være lettere sagt end gjort.

Fang Rung er nemlig nødt til at undergå en molekylær spaltning for at kunne rejse tilbage i tiden til 2017, hvor der stadig er håb for fremtiden og rette op på menneskehedens lemfældige omgang med naturen.

Premiere 16. november.

’Thelma’

Den norske mesterinstruktør Joachim Trier (’Reprise’, ’Oslo, 31. august’) går med sin fjerde spillefilm væk fra det realistiske drama, som han tidligere har perfektioneret, og kaster sig i stedet over en erotisk science fiction-gyser. Det må siges at være noget af et spring, men ’Thelma’ er efter de første internationale visninger blevet udråbt til et mindre mesterværk.

Filmens omdrejningspunkt er den traumatiserede pige Thelma (Eili Harboe), der slipper taget i sin strenge religiøse opdragelse, da hun begynder på universitetet i Oslo. Men gradvist begynder hendes medstuderende at bemærke underlige ting omkring Thelma, som kun tager til i kraft, da hun møder Anja (sangerinden Okay Kaya), der samtidig vækker hendes seksuelle lyster.

Premiere 30. november.