‘Godless’: Jeff Daniels og kvindeensemble excellerer i nybrydende western-serie

‘Godless’: Jeff Daniels og kvindeensemble excellerer i nybrydende western-serie
Jeff Daniels i 'Godless'.
Foto: Ursula Coyote/Netflix
5 6
Tv-serie
Hovedforfattere

Scott Frank

Medvirkende

Jack O'Connell, Michelle Dockery, Jeff Daniels, Merritt Wever, Scoot McNairy

Spilletid

7 afsnit á ca. 60 min.

Premiere

Den 22. november

Hvordan gør man kvindernes rolle større i en så mandsdomineret og traditionstro genre som westerngenren uden at give afkald på den historiske troværdighed? Jo, man kan starte med at slå 200 af landsbyens mænd ihjel i en grusom mineulykke, så kvinderne må klare skærene alene i to år.

Det er i hvert fald den garvede manuskriptforfatter Scott Franks (‘Logan’, ‘Out of Sight’) løsning i Netflix-miniserien ‘Godless’, der ud over kvinderne i minebyen La Belle også følger den berygtede bandeleder Frank Griffins (Jeff Daniels) jagt på sin pseudosøn, Roy Goode (en bundsolid Jack O’Connell fra ‘Starred Up’ og ‘Unbroken’), der har søgt ly hos den egenrådige enke Alice Fletcher (Michelle Dockery fra ‘Downton Abbey’) på en gård i udkanten af La Belle.

Franks tilgang viser sig som en kløgtig måde at gøre op med westerngenrens tyndslidte kønsroller, hvor kvinder enten er bundet til togskinner, hjemmegående husmødre eller prostituerede, og som kun enkelte gange tidligere er blevet brudt, som i Kelly Reichardts ’Meek’s Cutoff’. Den nævenyttige Mary Agnes, spillet af den fremragende og dybt sympatiske Merritt Wever (‘The Walking Dead’), tør for eksempel pludselig skifte kjolen ud med mandens aflagte tøj og indleder et forhold med en af La Belles tidligere prostituerede, der nu er blevet lærerinde for byens børn.

Michelle Dockery i ‘Godless’ (Foto: Ursula Coyote/Netflix)

Det mest bemærkelsesværdige er dog, at ‘Godless’ ikke simplificerer kvindernes håndtering af situationen, for det er ikke dem alle, der værdsætter deres nyfundne selvstændighed. Flere af dem har aldrig lært at klare sig selv, og da de sælger deres mine til et større mineselskab, og der atter kommer mænd til byen, er der mange, der hurtigt underlægger sig et nyt patriarkat til gengæld for en falsk følelse af tryghed.

Annonce

Således er der både svage og stærke kvinder i La Belles brogede persongalleri, men det gælder også territoriets mandlige befolkning, der ud over den snusfornuftige og charmerende Roy Goode også indeholder et farverigt udvalg af kujoner og overambitiøse lovmænd. Som den skruppelløse avismand A.T. Grigg (Jeremy Bobb), der som resultat af en utilfreds ekskone har en beskadiget tårekanal, der får hans højre øje til konstant at løbe i vand.

Det er dog Jeff Daniels’ nådesløse og uforudsigelige Griffin, der for alvor løfter serien. Daniels er ganske enkelt mageløs som den dybt splittede antagonist Griffin, der er blevet til en omvandrende troskrise efter at være blevet opfostret hos de mormoner, der myrdede hele hans familie for øjnene af ham som barn. »I guds fravær er det op til mænd som os at træffe de vigtige beslutninger«, reciterer bandens psykotiske Devlin-tvillinger ved lejrbålet, mens Griffin anerkendende nikker til sine disciple.

Jack O’Connell i ‘Godless’ (Foto: Ursula Coyote/Netflix)

Scott Frank har både skrevet og instrueret ‘Godless’, der oprindeligt var Steven Soderberghs hjertebarn, og det kan tydeligt mærkes, at Franks forrige manuskript var til James Mangolds kompromisløse ‘Logan’, der gjorde op med den fortærskede superhelteformel ved i stedet at trække på westernklassikeren ‘Shane’ (1953).

‘Godless’ besidder den samme kærkomne evne til ikke at afsløre sin hånd, før det er absolut nødvendigt som i første afsnits åbningsscene, hvor sheriffen John Cook (Sam Waterston) ankommer til en nedslagtning i byen Creede, og afsløringen af de bagvedliggende hændelser kun sker gradvist, som rygterne spredes.

Sammen med seriens overflod af overdådige landskabsbilleder, der leder tankerne hen på ‘Mordet på Jesse James af kujonen Robert Ford’, er ‘Godless’ et imponerende helstøbt værk, som til fulde udnytter miniserieformatets fortællemuligheder med en forfriskende indgangsvinkel og en tålmodig fortællestil.


Kort sagt:
Netflix’ miniserie er et forfriskende nybrud inden for westerngenren, der giver det stærke kvindelige persongalleri rig mulighed for at blomstre. Det er dog Jeff Daniels’ pragtpræstation som antagonisten Frank Griffin, der er seriens store trækplaster.

Anmeldt på baggrund af hele serien.