’Hvid mands dagbog’: DR’s nye true crime-serie er dybt fascinerende

’Hvid mands dagbog’: DR’s nye true crime-serie er dybt fascinerende
Peter Frederiksen i 'Hvid mands dagbog'.
5 6
Dokumentarserie
Tilrettelægger

Michael Klint

Medvirkende

Peter Frederiksen, Jørn Stjerneklar & Helle Maj

Spilletid

3 afsnit á ca. 45 min.

Premiere

De to første afsnit kan ses på dr.dk/tv

For over et år siden erklærede DR Nordic Noir for død, men med den aktuelle ’Broen IIII’ er det udsagn gjort noget til skamme, og det virker svært for moderkanalen at slippe grebet om de pirrende krimihistorier.

DR har dog rystet posen i 2018. DR Dokumentar har kastet sig ud i produktionen af en vaskeægte true crime-serie, der skal føre danskerne ind bag historien om Peter Frederiksen, som kom i mediernes søgelys i 2015 for beskyldninger om overgreb, pædofili og mord i Sydafrika med særlig fokus på den detalje, at myndighederne fandt kvindelige kønsdele i hans fryser.

Siden true crime-genrens genfødsel for et par år siden er interessen for syndefuld svælgen i drab, svindel og humbug blot vokset. Genrens nyere hovedværker som ’The Jinx’ og ’Making a Murderer’ har kastet utallige efterligninger af sig, og danske film- og radiofolk har da også fulgt trop.

DR3 satte med dokumentaren ’Morderen på den hvide hest’ fokus på Peter Lundins første ægteskab uden for murene. Third Ear gik på jagt efter en storsvindler i ’Kvinden med den tunge kuffert’, og Radio 24syv Dokumentar var ude i et lignende ærinde i ’Man kan aldrig vide’.

Med ’Hvid mands dagbog’ rider DR nu for alvor med på bølgen. For der er stilmæssig ambition i efterforskningen af tagtækker Frederiksens liv og virke. Med bjergtagende droneoptagelser af Gl. Holtes marker og erindringsskitserede illustrationer, der skal bringe os tættere på en dyster og makaber fortid. Og selvom de særegne illustrationer dybest set ikke bidrager så meget til dramaet, føles det professionelt og friskt.

Dokumentarserien har et godt udgangspunkt: Adgang. Journalisterne Helle Maj og Jørn Stjerneklar blev i 2015 kontaktet af den selvsikre Frederiksen med tilbud om en livshistorie og en god artikel. Straks lod de to freelancere sig fascinere af den pralende våbenelsker, tagtækkermogul og storsvindler, men blev senere forarget, som flere, lidet attraktive titler bliver tilføjet til hans cv. Deres interviews fra 2015 med Frederiksen er guld værd, og det lykkes tilrettelægger Michael Klint at fastholde kloen i den fængslede dansker.

Peter Frederiksen er en dybt fascinerende hovedperson. I et virvar af løgne og dagsbogsnotater, videoklip og fotos bliver både journalister, dokumentarmagere og seere hurtigt klar over, at han er en utilregnelig mand. Maj og Stjerneklar positioneres vellykket som medfortællere, og særligt makkerparrets konflikt mellem en nøgtern journalisttilgang og almindelig menneskelig moral er sympativækkende.

For da de grufulde dagbogsnotater fylder skærmen, er det svært ikke at tabe kæben. Man ser med i en blanding af afsky og nysgerrighed, så man har svært ved at vente, til næste afsnit får premiere.

Den almindelige, småfede dansker, der sælger våben i Sydafrika og har usømmelig omgang med kvinder og børn, er virkelighed, der overgår fantasien. Under det hele ligger en trist historie om moderne koloniherrer, raceadskillelse og et ulige magtforhold mellem kvinder og mænd, rige og fattige.

Måske er nordic noir gået på hæld, men DR bidrager fornemt til den danske dokukrimi-saga med ’Hvid mands dagbog’.