Sofie Gråbøl om vilde ’Liberty’-optagelser: »En dag faldt loftet ned i vores hotel«

Sofie Gråbøl om vilde ’Liberty’-optagelser: »En dag faldt loftet ned i vores hotel«
Sofie Gråbøl har en af hovedrollerne i DR's nye søndagsdrama 'Liberty'.
Foto: Agnete Schlichtkrull
Sofie Gråbøl har været med på det meste af DR’s lange serierejse – fra ’Taxa’ til ’Nikolaj og Julie’ til ’Forbrydelsen’, som var med til at sætte danske serier på verdenskortet. Nu er hun tilbage i miniserien ’Liberty’, der får premiere den 25. februar, men denne gang var intet, som det plejer.

Da Sofie Gråbøl blev tilbudt en rolle i DR’s nye søndagsdrama ’Liberty’, havde hun slet ikke læst noget af afdøde Jakob Ejersbo. Men efter at have gransket Asger Leths manuskript, dykkede hun ned i romanforlægget og blev blæst bagover.

»Han skrev jo for sindssygt«, udbryder Gråbøl, da vi møder hende på Rungstedlund under DR’s pressedag for serien.

»Som skuespiller har det været en total luksus at have bogen ved sin side. Jeg er ikke en kæmpe litterat, men han er den forfatter, jeg har læst, hvor jeg har følt, at der var den korteste afstand mellem det, der var inde i ham, til det, der kom ned på papiret. Hans måde at skrive på sprøjtede bare op på én«.

’Liberty’ bygger på Ejersbos egne oplevelser som ung i 1980’ernes Tanzania. I serien spiller Sofie Gråbøl moren Kirsten, der flytter hele familien til Tanzania. Hendes mand Niels (Carsten Bjørnlund) forsøger som Danida-repræsentant at organisere de underkuede bønder i forbund, mens hun selv tager imod et stressende job hos Læger uden Grænser. Med sig har de også teenagesønnen Christian (Anton Hjejle), der udforsker det lokale natteliv med sin nye ven Marcus.

Sofie Gråbøls Kirsten møder de sorte tjenestefolk efter sin ankomst til Tanzania. (Foto: Aske Alexander Foss)

Som nogenlunde jævnaldrende med Ejersbo har Gråbøl kun betragtet den generation, hun er med til at portrættere, på afstand. Og det har været interessant for hende at undersøge, hvordan 68’ernes bølge af idealisme og fremadsyn ikke nødvendigvis førte til hensigtsmæssige resultater. Set gennem nutidens klarsyn.

»For mig var det jo virkelig en interessant beskrivelse af den del af vores historie – den generation, som vi alle sammen beundrer og takker og står på skuldrene af, men som kun kunne agere, som de gjorde, fordi de var vanvittigt selvoptagede«, siger hun.

Sponsoreret indhold
Det lykkedes ikke, da ’Girls’ peakede …
... men nu er Sara Hjort endelig lykkedes med at komme på forkant på Lena Dunaham-fronten. Hør om hendes tv-cravings her.

»De her mennesker, der handler i bedste mening og med alle de rigtige idealer, tager ned for at hjælpe og gøre det gode, og i virkeligheden ender de med at svigte det allernæreste. Det er jo det interessante paradoks«.

Væk fra den velsmurte maskine

DR har valgt at omsætte ’Liberty’-romanen til en miniserie på fem afsnit. Det er et format som fra start giver skuespillerne en mere helstøbt forståelse af materialet, end det er tilfældet med de længere serier:

»Når man laver de lange serier, som jeg også har lavet nogle af, for eksempel ’Forbrydelsen’, har man fuldstændig mistet rattet som skuespiller, for man aner dybest set ikke, hvor det skal hen. Så der ligger en anden disciplin i at lave en lukket fortælling og have alle manuskripterne fra starten«, siger Sofie Gråbøl.

I det hele taget føles serien meget anderledes end nogen af de DR-serier, skuespillerinden tidligere har medvirket i.

Carsten Bjørnlund og Sofie Gråbøl i ‘Liberty’. (Foto: Aske Alexander Foss)

»Jeg har jo lavet enormt meget tv på DR, så jeg har virkelig haft det vidunderligt i den dér meget velkørende maskine«, fortæller Gråbøl. »Når du i dén grad tager ud af huset, som vi har gjort her, har jeg ikke haft nogen fornemmelse af DR, velsmurt maskine eller noget som helst. Så den eneste fællesnævner har været en meget høj ambition. Men mængden af uforudsigeligheder og udfordringer har gjort, at det har været sindssygt intenst«.

En stærk gruppeenergi

Selvom ’Liberty’ foregår i Tanzania, er serien filmet i Sydafrika omkring Pretoria og Johannesburg. Valget faldt på Sydafrika, fordi landets filmindustri er mere etableret end i Tanzania. Filmcrewet bestod således, udover skuespillerne, af 10 danskere og 60 sydafrikanere. Den kulturelle blanding var både udfordrende og givende.

Annonce

»Der var så mange sprog i gang og skuespillere fra alle mulige forskellige stammer, så bare det at finde et fælles referencegrundlag var virkelig en udfordring. Det er jo der, man virkelig vågner. Det er, når man møder nogen, der tænker helt anderledes end én selv«, fortæller Sofie Gråbøl og uddyber:

»Der var ingen form for rutine, ingen form for følelse af, at ’vi er oven på det’. Men det gjorde også, at der var en virkelig intens stemning på det her projekt. Jeg kunne godt lide at identificere mig med menneskene i Ejersbos historie. For når du tager ud og oplever noget meget intenst og nyt sammen med nogen, så genererer det jo også en meget stærk følelse af, at vi gør det her sammen – en meget stærk gruppeenergi«.

Til tider blev produktionen dog lige lovlig uforudsigelig til den erfarne skuespillerindes smag:

»Det var også tit bare ren overlevelse, hvor jeg tænkte: ’Det her kan vi simpelthen ikke. Vi kan ikke nå det, og vi kan ikke gøre det’. Mikael (Marcimain, red.) var en fantastisk instruktør. Jeg har svært ved at se mange andre kunne forløse det, han har gjort«, fortæller hun.

»Der var en dag, hvor loftet faldt ned i vores hotel. Hele receptionen kollapsede. Her blev man mindet om, at der er nogle ting, der simpelthen fungerer på en anden måde – selvom Sydafrika er et rimelig velfungerende land. Men det er jo egentlig et godt sted at være rent kreativt. Man er oppe på dupperne hele tiden«.

’Liberty’ har premiere i aften kl. 20 på DR1.

Læs også: Asger Leth er manden bag DR’s ‘Liberty’: »Jeg kender den klub – jeg har været der«