’Slette omstændigheder’: Opdagelsesrejsende farer filosofisk i flint i Max Kestners nye film

’Slette omstændigheder’: Opdagelsesrejsende farer filosofisk i flint i Max Kestners nye film
4 6
Dokumentarfilm
Instruktion

Max Kestner

Spilletid

60 min

Premiere

Kan ses den 16., 18. og 20. på CPH:DOX

CPH:DOX: Max Kestner kan lade tankerne flyve som få.

I ’Rejsen på ophavet’ fløj de mod hans eget stamtræ og opvækst i en magisk udforskning af kosmisk orden og kaos, og i ’Verden i Danmark’ fløj de lige ind i det danske sindelag og førte det op, hvor vi alle kunne se os selv og vores andedam fra skyerne.

Tankerne flyver også i ’Slette omstændigheder’, der skildrer en amatørhistorikers forsøg på at løse mysteriet om Danmark-ekspeditionen til Grønlands nordøstkyst fra 1906-08. På ekspeditionen omkom tre mænd, og amatørhistorikeren Steffen Holberg er overbevist om, at historien rummer mere, end vi ved.

En mytisk ekspedition, fordrejninger af virkeligheden og en ener på besat jagt er guf for Kestners krøllede hjerne. »Det er pudsigt«, siger han blandt andet, »hvordan man kan se noget, hvis bare man vil se det nok«.

Det handler om forholdet mellem myte og virkelighed, løgn og sandhed og om menneskets ønske om at se sammenhænge, selv der hvor de ikke er der. Det er et pirrende afsæt for fortællingen, men det er ikke nødvendigvis det rigtige.

Annonce

For Kestner forsømmer at komme helt tæt på fortællingens aparte figurer, de nussede drømmere på jagt efter historiens myter. Det er en skam, at instruktøren aldrig går helhjertet ind i portrættet af Holberg, men gør ham til et værktøj i sin distancerede tankerække, for her virker manden lige så interessant som missionen.

De bedste scener opstår, når amatørhistorikeren farer ud af tangenter i sin jagt på sandheden. Han graver dybt i statsarkiverne og opsøger en perlerække af eksperter i alt fra scanningsteknologi til skriftanalyse, og alligevel er det ham, der plaprer løs, når luppen cirkulerer over de gamle kort og breve.

Særligt en scene er herlig: Holberg forsøger at overtale en kørelærer, der også er opdagelsesrejsende, til at udlevere et pergamentkort, fordi det måske kan opklare mysteriet om ekspeditionen. Men kørelæreren afviser tvært anmodningen. Det ender i et skænderi, så arrigt, at man frygter for et fysisk opgør.

Hvem ville ikke sluge en hel dokumentar om de herrers kampe, motiver og drømme?

Kestners tanker løfter sig enkelte steder for højt i forhold til handlingen på skærmen, særligt mod slutningen, hvor nogle forklaringer viser sig mere banale, end man kunne ønske sig. Men det betyder ikke, at man ikke ofte flyver med, når Kestner til totalbilleder af grønlandske snevidder funderer over menneskets – og kortets – forhold til virkeligheden. Ændrer man på kortet, skaber man en helt ny verden.

’Slette omstændigheder’ havde måske været endnu stærkere, hvis Kestner havde viet sin fulde opmærksomhed til Holberg og hans kollegaer, mænd, hvis kald er at søge svar på fortidens snævre gåder. En balstyrisk lidenskab bobler på indersiden af amatørhistorikeren, og den havde for alvor været værd at sætte under lup.

I stedet vil Kestner helt op i de (pseudo)filosofiske luftlag og fred være med det, for det er sådan, han har skabt nogle af dansk dokumentarhistories mest glinsende perler. I ’Slette omstændigheder’ kunne han dog med fordel være blevet tættere på landjorden.


Kort sagt:
I hælene på en amatørhistoriker jager Max Kestner sandheden om Danmark-ekspeditionen 1906-08. Refleksionen over myte og virkelighed og menneskets søgen efter mening er dragende, men portrættet af amatørhistorikeren forløses ikke i den distancerede tankerække.