Spielberg overskygger Snyder – og indgyder håb for DC’s skrantende superhelteskude

Spielberg overskygger Snyder – og indgyder håb for DC’s skrantende superhelteskude
Ezra Miller, Ben Affleck og Gal Gadot i 'Justice League'.
Foto: Warner Bros. Pictures
En ny dag lysner i DC’s filmiske univers, hvor Zack Snyders regentperiode trumfes af aftaler med selveste Steven Spielberg og en række kvindelige instruktører, der skal give selskabets udskældte superhelteproduktioner oprejsning. Det er på høje tid.
Spielberg overskygger Snyder – og indgyder håb for DC’s skrantende superhelteskude
Lise Ulrich

Filmskribent og anmelder på Soundvenue

Kapow!

Steven Spielberg skal instruere en superheltefilm. Miraklernes tid er ikke forbi.

I denne uge kom således det frem, at ’E.T.’s far og maestroen bag de biografaktuelle ’The Post’ og ’Ready Player One’ vil kaste sig over Anden Verdenskrigshelten ‘Blackhawk’ for DC, tilvejebragt af Warner Bros. (der også producerede ’Ready Player One’) og Spielbergs eget produktionsselskab Amblin Entertainment.

Nyheden symboliserer DC’s største kvalitative saltvandsindsprøjtning i et årti og er givetvis balsam for sjælen for de DC-fans, der længe har begrædt Zack Snyders enevælde i det filmiske tegneserieland, hvis eneste reelle succeshistorie siden Christopher Nolans Batman-trilogi har været Patty Jenkins’ triumferende ’Wonder Woman’ fra sidste sommer, hvor Snyder holdt sig til at agere producent og manuskriptforfatter.

Samtlige af Snyders egeninstruerede film – ’Man of Steel’, ’Batman v. Superman’ og, værst af alle, ’Justice League’ – led som bekendt sørgeligt nedsablede skæbner og fik mangen en superhelteaficionado og anmelder til at kræve filmmagerens abdikation fra DC-tronen – hvorfor Warner Bros.’ milliarddyre tro på Snyder har virket uforklarligt, usandsynligt stædig.

Ezra Miller i ‘Justice League’. (Foto: Warner Bros. Pictures)

Sidste år sluttede den anæmisk-udseende CGI-smadderfest imidlertid brat, da instruktøren, ifølge rygterne, blev fyret fra ’Justice League’, hvis første cut skulle have været decideret »ubærligt« at se på (man gyser ved tanken).

Annonce

Ind marcherede ’Avengers’-instruktøren Joss Whedon, men hvad end det var Marvel-koryfæets kemi med DC eller filmen, der allerede var uhelbredeligt elendig, var det færdige resultat en håbløs rodebutik, der reducerede DC’s mest elskede superheltetrio til pinlige punchlines.

Ganske vist skal Snyder stadig dirigere ’Justice League Part II’ (man holder ikke just vejret i spænding), ligesom han også er listet som producent på adskillige planlagte DC-film (heriblandt ’Wonder Woman 2’, ’Deadshot’ og ’Suicide Squad 2’). Men noget tyder på, at DC fremadrettet vil dyrke et mere åbent forhold med den kontroversielle filmmand/sandkassediktator for i stedet at styrke sin position overfor Marvels almægtige dominans igennem en bredere palet af forskelligartede, dramaturgisk ambitiøse satsninger.

Gal Gadot i ‘Wonder Woman’.

DC kan ikke slå Marvel på børnevenlig farveladefest, men de kan grave dybt og anderledes eksistentialistisk voksenseriøst i eget vægtige superheltekartoteks langt mere psykologisk interessante mytologi – forudsat at Snyders tonale og æstetiske indflydelse tøjles stramt (ikke at det dog er synderligt sandsynligt, at han nogensinde ville få lov til at pille ved en Spielberg-produktion).

Spielbergs sensibilitet for at kombinere solid historiefortælling og karakterer, der skaber tidløs følelsesmæssig resonans med uforlignelig underholdningsværdi, kan potentielt spinde det pureste guld for DC, der før Snyder-æraen satte superheltebarren Oscar-værdigt højt takket være Tim Burton og førnævnte Nolans unikke visioner. Og hvis nogen måtte mene, at Spielberg er for familievenlig til DC, kan de passende kigge ‘Saving Private Ryan’ og ‘Schindler’s Liste’ efter i sømmene.

Endvidere er det et åbenlyst logisk og tidssvarende move af DC at byde flere kvindelige instruktører velkommen i folden, der potentielt – og hvis ’Wonder Woman’ er nogen indikation – i den grad kan berige universet med alsidige perspektiver i en genre, der alle dage har været tungt domineret af mænd. Patty Jenkins vender dermed tilbage med ’Wonder Woman 2’, talentet Cathy Yan (hvis debutfilm ’Dead Pigs’ blev vist på Sundance i år) står bag ’Harley Quinn’ med Margot Robbie, og Oscar-nominerende Ava DuVernay bliver den første sorte kvinde, der skal instruere en DC-superheltefilm, når hun råber action på ’New Gods’.

Fra at have været den moderne superheltefilms retningsløse prygelknabe i en årrække, hvor Marvel har lagt verden for sin ekspanderende heltehærs overlegne fødder, blæser idealistiske vinde igen hos DC. Også selvom januars udnævnelse af horror-producenten Walter Hamada (’The Conjuring’, ’Annabelle’, ’It’) som præsident for DC Films og co-runner af DC Extended Universe kunne tyde på, at Warner Bros’. DC-strategier fortsat er bekymrende til falds for kommercielle panikløsninger, når lokummet (læs: ’Justice League’-fadæsen) brænder.

Nytænkning af imperiet starter på toppen, men tvivlen om, hvorvidt Hamada vil formå at hæve ambitionsniveauet over formularisk chokværdi må indtil videre komme ham til gode.

Til da er DC-håbet lysegrønt og forventningerne til Spielbergs superheltdebut tårnhøje herfra.

Læs også: Anmeldelse af Justice League: »Hvorfor er du så grim?«