En ’Breaking Bad’-film er en bedre idé, end man kunne tro

En ’Breaking Bad’-film er en bedre idé, end man kunne tro
Aaron Paul som Jesse Pinkman.

KOMMENTAR. I går kom det frem, at en film med afsæt i ’Breaking Bad’ er under opsejling. Og i dag er nyheden så landet om, at filmen skal følge Jesse Pinkmans liv efter afslutningen på den nyklassiske AMC-serie, der sluttede i 2013.

Aaron Paul har meldt sig klar på at gentage rollen, efter han trods fine præstationer i ’BoJack Horseman’ og ’The Path’ stadig er uløseligt forbundet med Walter Whites sidekick i meth-kogningens ædle kunst.

Genoplivninger af mere eller mindre elskede film- og serieværker er som bekendt hyppigere end lus i en overbefolket børnehave for tiden, og på papiret lugter den slags annonceringer uvægerligt af trættende uopfindsomhed konciperet via den toksiske kombination af pengegriske bagmænd og filmskabere samt skuespillere, der har indset, at deres liv alligevel aldrig blev bedre, end da de red the perfect storm for år tilbage.

Alligevel er der grund til at lade sig rive med af stemningen med nyheden om en filmfortsættelse af lige netop ’Breaking Bad’. Hvorfor? Det kan opsummeres i tre ord: Better. Call. Saul.

To år efter finalen søsatte ’Breaking Bad’s hovedforfattere Vince Gilligan og Peter Gould en spinoff baseret på seriens populære, lurvede advokat Saul Goodman. Alle troede, at den nye serie allerhøjst ville blive en hyggelig lillebror med mere lalleglad humor end dramatisk brod – en parentes, der som det naturligste i verden ville fortone sig i skyggen af ’Breaking Bad’s stoiske egetræ.

Sponsoreret indhold
Sadisme og selvironi – Lars von Trier er tilbage
Matt Dillon brillerer som seriemorder i det kontroversielle nye Trier-værk: ‘The House That Jack Built’. Find billetter og spilletider her.
Nordisk Film

Men som vi slog fast så sent som i forrige uge i kølvandet på slutningen af sæson 4, er ’Better Call Saul’ for længst blevet en tv-historisk milepæl i egen ret. Gilligan og Gould har på mesterlig facon formået at skabe et univers, der tydeligt og elegant harmonerer med originalen, men også udvider sig i sine egne, originale retninger. Som ethvert stort kunstværk står ’Better Call Saul’ både på skuldrene af noget andet og flyver formfuldendt selv.

Spinoffen deler flere filmiske greb og karakterer med ’Breaking Bad’, men udspiller sig i et helt andet tempo og med en anden tålmodig fordybelse i karakterernes mere hverdagsagtige problemstillinger, samtidig med at man føler, at deres skæbner sættes i og på spil.

Den kommende film skal instrueres af Vince Gilligan, og det skulle undre, hvis makkeren Gould ikke var med på manuskriptet. Det er det, der indgyder håb om, at filmen kan blive et fortrinligt værk i egen ret. De har gjort det før.

Og at Jesse Pinkmans udgang i ’Breaking Bad’ var en cliffhanger, der nærmest tryglede om en fortsættelse, gør da heller ikke noget. Jesse kørte medtaget ud i natten, mens han grinede og skreg af lettet begejstring over sin flugt, men både neonazister og politiet er utvivlsomt ude efter ham, så alt ligger åbent, og filmen kan nærmest begynde, sekundet efter serien sluttede.

Det kommer den dog næppe til, hvis man kender Vince Gilligan og Peter Gould ret. Lever de op til deres vante niveau kommer vi til at se en film, der på én og samme tid føles helt i ’Breaking Bad’-ånden og overrasker bukserne af os.

Læs også: Fjerde sæson af ‘Better Call Saul’ bør gå over i tv-historien

Advertisement