’A Star Is Born’-fiasko ved Golden Globes er guld for dens Oscar-chancer

’A Star Is Born’-fiasko ved Golden Globes er guld for dens Oscar-chancer
Bradley Cooper og Lady Gaga på scenen under Golden Globe-uddelingen.
Foto: Paul Drinkwater/NBCUniversal via Getty Images
’A Star Is Born’-fiasko ved Golden Globes er guld for dens Oscar-chancer
Jacob Ludvigsen

Filmredaktør på Soundvenue

KOMMENTAR. En udbredt filmskrøne vil vide, at en sejr ved Golden Globe-uddelingen giver en indikation om, hvem der vinder en Oscar senere på prissæsonen.

Det har alle dage været en sandhed med mange modifikationer, men de seneste år har det ikke været en sandhed overhovedet. Og det er godt nyt for ’A Star Is Born’, som højst overraskende blev fuldstændigt forbigået (bortset fra en trøstepræmie til Lady Gaga for bedste sang) under nattens show, mens ’Bohemian Rhapsody’ i stedet blev den store vinder for bedste film i dramakategorien.

Sagen er, at Golden Globe og Oscar har lige så lidt til fælles som elefanter og snabelsko. Golden Globe uddeles af en meget lille forsamling på omkring 90 ikke-amerikanske filmjournalister i Hollywood. Oscar uddeles af omkring 7.000 branchefolk fra primært den amerikanske filmindustri. Der er således intet overlap mellem de to grupper, og det er en offentlig hemmelighed, at mange Akademi-medlemmer ikke nærer den helt store respekt for den lidt spøjse Hollywood Foreign Press Association, som foreningen bag Golden Globes-uddelingen hedder.

En Golden Globe-pris kan give et rygstød frem mod Oscar i form af omtale og øget hype, hvilket særligt synes at tale til fordel for de skuespillere, som formår at levere stærke pristaler, som Glenn Close gjorde i nat. Ingen tvivl om, at hun der forbedrede sine Oscar-chancer.

Når Globes går mod nord, går Oscar mod syd

Men skal man spå om Oscar med en vis seriøsitet, skal man se lige igennem Golden Globe og i stedet kigge på de såkaldte guilds: De individuelle amerikanske branchefagforbunds priser, som uddeles forud for Oscar-uddelingen. Her er det nemlig mange af de selvsamme instruktører, producerer og skuespillere, der stemmer, som senere udfylder Oscar-stemmesedlen.

De seneste fem år har vi desuden set en tendens til, at Oscar nærmest demonstrativt er gået mod syd, hvis Golden Globe er gået mod nord.

Sidste år lignede ’Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’ en stærk Oscar-kandidat, men efter dens Golden Globe-sejr i den tunge dramakategori blev den ramt af et backlash (heriblandt kritik for dens racefremstilling), og da Oscar oprandt, var ’The Shape of Water’ den store sejrherre. For tre år siden stod Oscar-kapløbet mellem ’Spotlight’ og ’The Revenant’, men efter Golden Globe havde præmieret Iñarítus DiCaprio-film, gik Oscar med ’Spotlight’. Året før kørte ’Boyhood’ og ’Birdman’ et tæt tomands-løb frem mod Oscar, men guess what? Oscar valgte ’Birdman’, efter Golden Globe havde nuppet ’Boyhood’.

I 2017 havde begge årets store Oscar-favoritter, ’Moonlight’ og ’La La Land’, vundet Golden Globe – for henholdsvis drama og musical/komedie – og Barry Jenkins’ homodrama vandt som bekendt en meget overraskende Oscar. Vi skal således helt tilbage til 2014 (med ’12 Years a Slave’) for at finde en entydig enighed mellem de to store filmpriser.

Sponsoreret indhold
Tag et smut med Iris Gold til Berlin
Iris Gold har en travl kalender, der har bragt hende en tur til Berlin. Turen byder både på Michael Jackson-inspirerede sceneoutfits og en meget høflig JBL-højttaler.

Tillykke med ingenting

I går vandt så Freddie Mercury-filmen ’Bohemian Rhapsody’ og ’Green Book’ med Viggo Mortensen og Mahershala Ali de to store Golden Globe-kategorier. Og paradoksalt nok tror jeg, at det bliver en fordel for ’A Star Is Born’.

Bradley Coopers succesrige og svært vellykkede debutfilm ligger nemlig lige nu lunt i Oscar-feltets pole position. Og det er en rigtigt farlig plads, her før nomineringerne overhovedet er offentliggjort. En lidt for enevældig position fremprovokerer nemlig nærmest per automatik et backlash i en eller anden form.

Vi så det med ’La La Land’, hvor fortællingen om, at Gosling-Stone-romancen var for letbenet og indholdsløs til at fortjene en Oscar, fik mere og mere næring, hvilket banede vejen for ’Moonlight’, der behandlede presserende temaer omkring race og seksualitet. ’A Star Is Born’ kunne sagtens blive ramt af en lignende modfortælling, for her har vi jo også at gøre med en sørgmodig kærlighedsfortælling omkring underholdningsindustrien selv.

Men lige nu er det svært at se den indlysende konkurrent. Alfonso Cuaróns ’Roma’ bliver hyldet fra nær og fjern, men en spansksproget, distanceret sort-hvid film uden kendte skuespillere som Oscar-vinder alligevel? ’Black Panther’ har tidsåndsmomentum og et godt narrativ omkring sig, men en Marvel-film som Oscar-vinder alligevel?

Yorgos Lanthimos ’The Favourite’ med Emma Stone, Rachel Weisz og Olivia Colman har mange inkarnerede fans, men også mange modstandere. ’Green Book’ er umiddelbart for konventionel og gammeldags til at gå hele vejen i en tid, hvor Oscar moderniserer sig med en yngre og mere mangfoldig medlemsgruppe, og desuden oplever filmen i disse dage kritik fra familien til den sorte musiker, den handler om. Den meget lunkent anmeldte ’Bohemian Rhapsody’? No way, den får Golden Globe lov til at have for sig selv.

Med andre ord: ’A Star Is Born’s største fjende er ’A Star Is Born’ selv. Coopers film har ingen interesse i at få mere hype på nuværende tidspunkt, end den allerede har fået. Og en Golden Globe-sejr kunne have været dråben, der fik bægeret til at flyde over og de kritiske røster til at pible frem fra mulden.

Så bare rolig, Bradley: Dit nederlag er i virkeligheden en sejr. Tillykke med ingenting.

Læs også: ‘Bohemian Rhapsody’ og ‘Green Book’ fører an ved Golden Globes 2019 – se den fulde vinderliste