Det nye take på ’Bedrag’ viser vejen frem for DR’s nødstedte dramaserier

Det nye take på ’Bedrag’ viser vejen frem for DR’s nødstedte dramaserier
Thomas Hwan som Alf i den nye sæson 'Bedrag'.
Foto: Brian Curt Petersen
Det nye take på ’Bedrag’ viser vejen frem for DR’s nødstedte dramaserier
Jacob Ludvigsen

Filmredaktør på Soundvenue

KOMMENTAR. Årets første store positive serieoverraskelse hedder ’Bedrag’.

Så kort kan det siges, efter DR-serien på mirakuløs vis har genopfundet sig selv i kølvandet på to sæsoner, der havde højtflyvende ambitioner om at skildre den økonomiske kriminalitet gennem nedslag i over-, middel- og underklassen, men aldrig rigtigt lettede. Ikke mindst fordi den bukkede under for en virus, som har inficeret den ene DR-serie efter den anden de senere år: Alt for mange fortælletråde, alt for mange karakterer og dermed alt for kort tid til at skabe et spændingsplot med bare nogenlunde troværdigt fodfæste.

Vores anmelder har allerede indkapslet den nye sæsons styrker, hvortil man kan tilføje, at hemmeligheden bag det vellykkede første afsnit var: Fokus.

Vi fulgte Thomas Hwans arbejdsnarkoman af en intelligent PTSD-ramt politiefterforsker, Alf, og Esben Smeds opadstræbende, Stringer Bell-agtige narkohandler Nicky. Det betød, at der var tid til at etablere dem som mennesker, man kan tro på og – vigtigst – interessere sig for. Der var plads til at opleve Nicky som studerende på CBS, hans fintmærkende analytiske vurdering af to forskellige hvidvaskere og hans paranoide sikkerhedsforanstaltninger i hjemmet. Og der var tid til at gå i dybden med Alfs personlige problemer og professionelle utilfredshed med sin operative chefs kalkuler, så vi faktisk følte med ham, da han pludselig stod over for et kælderrum fyldt med døde romaer.

Esben Smed som Nicky i ‘Bedrag’ sæson 3. (Foto: Brian Curt Petersen)

55 minutter med to hovedkarakterer samt veldefinerede biroller uden deres eget fortællespor som Dulfi al-Jabouris juicemager. Det kan virke simpelt, men faktisk står det i skærende kontrast til grundformlen bag DR’s serier lige siden stationens seriegennembrud for over 20 år siden.

Helt tilbage fra ’Taxa’ og ’Rejseholdet’ til ’Sommer’, ’Borgen’ og ’Arvingerne’ har ensemblefortællingen tronet frem som den gyldne opskrift. Kulminerende med ’Broen’s utal af kryptiske fortælletråde, hvoraf mange blot var vildledende red herrings.

Sponsoreret indhold
Lauryn Hill, Suspekt, Minds, Mø og mange flere
Årets Fredagsrock program er ude – og det er spækket med store, strålende stjerner fra ind- og udland. Se hele den vilde musikplakat her.
Tivoli

Kollektivhistorien har været jordens salt for DR Drama. Nærmest den eneste vej. Hvilket har været naturligt nok i kølvandet på den amerikanske guldalder i start-00’erne, der viste, hvordan seriernes force var, at man havde tid og mulighed for at vække et mangfoldigt karaktergalleri til live.

Men som årene er gået, er opskriften blevet en hæmsko.

Dels føles de evindelige demokratiske krydsklip mellem fortællingens fem-seks-syv bærende karakterer lovlig skematisk forudsigeligt, når man tænder for fjernsynet søndag kl. 20 – mest tydeligt i ’Liberty’, hvor Jakob Ejersbos romanfortælling om danske Christian og tanzaniske Marcus blev yderligere uddelegeret på tre-fire-fem øvrige hovedkarakterer. Dels er det tilsyneladende blevet sværere – i lyset af øget konkurrence og nye seervaner – at balancere karaktergallerier på størrelse med et håndboldhold over for det akutte behov for drama, action, twists og cliffhangers. De mange dramatiske fiksfakserier har alt for mange gange føltes som manuskriptkonstruktioner med karaktererne som brikker i et fortærsket spil Ludo.

I andet afsnit af ’Bedrag’ sæson 3 bliver seriens nye, tredje hovedkarakter introduceret i form af Maria Richs bankkvinde Anna, men det er trods alt stadig et mere begrænset scope end i mange af kanalens tidligere serier (inklusive de første to sæsoner af ’Bedrag’ selv), og det er i hvert fald tydeligt, at det fortættede, mere genrerene udtryk klæder serien. Hvilket formentlig også hænger sammen med, at nye kræfter fra dansk films talentmuld har komplementeret hovedforfatter Jeppe Gjervig Gram for første gang i form af det unge produktionsselskab Profile Pictures, der også stod bag ’Underverden’, og de talentfulde manuskriptforfattere Jenny Lund Madsen og Adam August (som var episodeforfatter på første afsnit).

I starten af 2018 overtog Christian Rank fra TV 2 stolen som dramachef på DR efter Piv Bernth – på et presset tidspunkt al den stund at dramaafdelingen ligesom resten af DR er presset på pengepungen af politikernes nedskæringskrav.

Men desto mere grund til at ryste posen og udfordre det klassiske kollektivsnit. Det kan åbenbart lade sig gøre, selv med serier som man havde afskrevet for længst. Starten på ’Bedrag’ sæson 3 viser vejen frem for Christian Rank og DR Drama.

Læs også: Anmeldelse af ‘Bedrag’ sæson 3

Sponsoreret indhold