De danske perler, du skal se under CPH:DOX 2019

De danske perler, du skal se under CPH:DOX 2019
'Q's Barbershop' af Emil Langballe er en af de danske film, du ikke bør snyde dig selv for på CPH:DOX.
Årets store danske dokumentarfestival er rig på spritnye danske filmhøjdepunkter fra virkeligheden. Vi anbefaler syv af de mest interessante.

’Q’s Barbershop’

Quasim Ahmeds frisørsalon er et samlingspunkt i Vollsmose. Her kommer ung som gammel ind for at få studset lokkerne, og Q’s Barbershop bliver således et epicenter for det spraglede liv, som udfolder sig i den berygtede Odense-bydel.

Instruktør Emil Langballe er kommet i Vollsmose, siden han var lille, og i sin charmerende nye film giver han et originalt og vitalt indblik i ghettoområdet og dets beboeres tilværelser. Langballe er fluen på væggen, og vi forlader kun ganske få gange frisørstolen, hvor Quasim viser sin evne ikke blot for at klippe hår, men også for at tale med alle slags mennesker om livets små og store emner.

’Q’s Barbershop’ udfordrer vores fordomme med stilistisk og humoristisk overskud. Emil Langballe er i øvrigt aktuel med to film på festivalen – foruden denne også ’Et ægte par’.

Kan ses 23., 26. og 28. marts.

 

‘Ulveland’ af Olivia Chamby-Rus.

’Ulveland’

Fra ét berygtet område til et andet. ’Ulveland’ er et personligt og poetisk portræt af området omkring Blågårds Plads på Nørrebo. Igennem tre år har instruktør Olivia Chamby-Rus fulgt børnene og de unge, der bor og hænger ud omkring pladsen, og hun har fået en unik adgang gennem sit tålmodige arbejde med kameraet i hånden. Chamby-Rus bor selv i området, og med sin egen baggrund som barn af polske flygtninge begynder hun også at forstå sig selv bedre, efterhånden som hun lærer børnene og deres familier at kende.

Filmen handler om store temaer som kulturforskelle, død og identitet, men forankret i en meget virkelighedsnær skildring af barndom.

Kan ses 28., 29. og 31. marts.

 

‘Genopdagelsen’ af Phie Ambo.

’Genopdagelsen’

Og apropos børn har den erfarne, anerkendte dokumentarist Phie Ambo skabt et interessant eksperiment med sin nye film. I ’Genopdagelsen’ bliver 47 børn sluppet løs på en overgroet byggegrund i København i 10 uger. Her skal de forsøge at grundlægge et nyt samfund fra bunden – gennem leg og snak om alt fra økonomi til huler og pandekager.

Ambo behandlede også i ’Så meget godt i vente’ fra 2014 menneskets forhold til naturen, men nu er den stædige landmand udskiftet med en helt ny generation af samfundsborgere, og resultatet er en interessant og anderledes skildring af naturen og ikke mindst menneskets plads i den.

Kan ses 25., 27. og 30 marts.

 

‘Reformisten’ af Marie Skovgaard.

’Reformisten’

Åbningsfilmen på CHP:DOX er en brandvarm debatskaber af en instruktørdebut fra danske Marie Skovgaard, der følger den muslimske kvinderettighedsfortaler Sherin Khankans arbejde med at grundlægge en af Europas første moskeer ledet af kvindelige imamer.

Mariam Moskeen i København stod færdig i 2015, men lige siden har Sherin måttet kæmpe mod både islamofobi og konservative kræfter i det religiøse miljø såvel som fra egne støtter, hvor hendes moderne tolkning af koranen og kald på større tolerance langt fra altid falder i god jord. Hvor langt kan idealismen bære?

’Reformisten’ er en film om idealisme og viljestyrke, der vil nuancere den danske diskussion om islam og muslimske kvinders stemmer i samfundet.

Kan ses 21., 23., 27., 29. og 31. marts.

 

‘Forget Me Not’ af Sun Hee Engelstoft.

‘Forget Me Not’

Kvindeskæbner og samfundsstigma af selvsamme er også et centralt tema for den dansk-koreanske instruktør og fotograf Sun Hee Engelstoft, der førte kameraet på ’Reformisten’. I Engelstofts egen film på CPH: DOX, ’Forget Me Not’, møder vi således tre unge koreanske mødre, der må træffe et hjerteskærende valg: Skal de beholde deres nyfødte børn eller bortadoptere dem?

Kvinderne er blevet gravide uden for ægteskab og har søgt tilflugt på et kvindehjem på en lille pittoresk ø, hvor forstanderinden Im kæmper for kvindernes uafhængighed over for det koreanske samfunds indgroede familietraditioner.

Engelstoft har fået utilsløret adgang til kvinderne og deres forbudte verden og bruger sine egne erfaringer som koreansk adopteret til at give filmen et dybt personligt præg med de billedskønne sydkoreanske landskaber som paradoksal visuel kontrast til den menneskelige tragedie.

Kan ses 24., 27. og 30. marts.

 

‘Don’t Give a Fox’ af Kasper Astrup Schröder.

‘Don’t Give a Fox’

Det handler om venindeskaber og skating og om ikke at give en fox for haters i Kasper Astrup Schröders (’Lej en familie’) ’Don’t Give a Fox’, der følger skatercrewet af samme navn i denne roadmovie af en livsbekræftende ungdomsdokumentar.

Pigerne, der udgør ’Don’t Give a Fox’, gør op med billedet af skatekulturen som en drengeklub og skaber deres eget fællesskab, hvor den eneste regel er, at man highfiver, når nogen ryger på røven. Da gruppens leder Sofie imidlertid brækker foden, tager gruppen på roadtrip i en lyserød van, hvor venskaberne styrkes, og sjælelige ar heles igennem sammenholdet. For der er mere end fis og ballade på spil for de enkelte piger.

Schröders film er en hyldest til den familie, vi selv vælger, og bobler af ’Team Hurricane’-beslægtet girl power.

Kan ses 23., 26. og 29. marts.

 

‘Run Like a Girl’ af Katrine W. Kjær.

‘Run Like a Girl’

Girl power er der også i Katrine W. Kjærs (’Amys vilje’) dokumentar om maratonløberen Visiline Jepkesho fra Kenya, der drømmer om at bygge et hus til sin fattige storfamilie i hjemlandet – der omvendt også forventer mere og mere fra den unge piges indtjening. Visilines internationale karriere eksploderer oven på en stor sejr ved Paris Marathon i 2016, men jo større succes hun får, jo mere væk hjemmefra bliver hun nødvendigvis nødt til at være, når hun skal deltage i træningsophold og løb verden over.

Vi glæder os meget til at se, hvordan instruktøren bag den stærkt omdiskuterede ’Adoptionens pris’ fra 2012 følger Visilies vej igennem den mandsdominerende og ofte konservative sportsverden, hvor stortalentet får udfordret ikke bare formen, men sin egen holdning til traditionelle kønsroller og kvinderettigheder.

Kan ses 25., 28. og 30. marts.

Læs også: De 15 mest essentielle internationale film på CPH:DOX 2019

Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold