Netflix’ nye realityserie ’Selling Sunset’ lefler for min secret single behavior

Netflix’ nye realityserie ’Selling Sunset’ lefler for min secret single behavior
Ejendomsmægleren Christine i 'Selling Sunset'.
Der er millionvillaer og ’Mean Girls’-vibes på programmet i Netflix’ overraskende uimodståelige docusoap-debut ’Selling Sunset’, hvis ejedomsmæglerdrømme kæler for Lise Ulrichs boligfetich – og rusker op i reality-kvindestereotyperne.
Netflix’ nye realityserie ’Selling Sunset’ lefler for min secret single behavior
Lise Ulrich

Filmskribent og anmelder på Soundvenue

KOMMENTAR. Hvad er din secret single behaviour?

Fans af ’Sex and the City’ vil huske afsnittet, hvor kvinderne diskuterer, hvilke små (ikke sexrelaterede) yndlingsvaner de dyrker, når de er helt alene:

Carrie ynder at spise salte kiks med vindruemarmelade stående ved køkkenbordet, mens hun bladrer i modemagasiner. Charlotte studerer sine ansigtsporer med et forstørrelsesspejl, og Miranda smører sine hænder ind i vaseline, tager rengøringshandsker på og ser infomercials.

For mit vedkommende opnås der kortvarig balance i universet igennem kombinationen frisk ravioli fra Irma og ejendomsmæglerprogrammer. Ingen hot yoga-time giver mit chakra mere zen end smagen af trøffelfyld, tomatsovs og den mindblowing sandhed, at man i Nordjylland kan købe et majestætisk landsted for samme pris som en toværelses hule i stueetagen på Indre Nørrebro. Det er det stof, saftige udflytterdrømme om kunstnerkollektiver blandt blomstrende valmuemarker og latterligt lave boligydelser er gjort af, og kæresten har efterhånden lært af bitter erfaring, at lanceringen af et ny afsnit ’Beliggenhed Beliggenhed, Beliggenhed’ på TV 2 afkræver andægtig tavshed.

Derfor mærkede jeg også mit hjerte slå et slag over, da Netflix tidligere på måneden søsatte sin første engelsksprogede docusoap fra produceren bag ’The Hills’, der handler om … ejendomsmæglere! Men ikke den slags, der har forretning på Algade i Holbæk og skyder forbi priser på huse i Aalborg i ’Hammerslag’. Næ nej, her er vi fast forankret i den langt mere solbeskinnede reality-virkeligheds drømmeland på Sunset Strip, hvor luksushyblernes stjernefaktor kun overstråles af de kvindelige ejendomsmæglere på Louboutin-hæle, der sælger dem.

Karrierekvinder og skaldede tvillinger

I ’Selling Sunset’ følger vi således en håndfuld mægleramazoner hos firmaet The Oppenheimer Group, ejet af mangemillionærer og tidligere advokater Brett og Jason Oppenheimer, der som i et andet Grimm-glamourøst villaeventyr er lavstammede, skaldede og fuldstændig identiske tvillinger ved siden af de tårnhøje kvinder. Er setuppet det mest geniale sælgerkoncept i mands minde eller bare gammeldaws mandschauvinistisk?

Svaret er – i realityregi – mere nuanceret end som så. For selvom hovedpersonerne i ’Selling Sunset’ uden tvivl vil pisse de samme ’feminister’, der kritiserede Wonder Woman’s korte skørter af, og selvom de bruger størstedelen af tiden on-camera på at sladre, drikke latte på kontoret og sætte en fed glitterpen-streg under, at intet i verden er så skidt, at det ikke kan skylles ned med en god Chardonnay i solen, så er de også oprigtigt dedikerede til deres job (ikke mindst hvis man skal tro brugeranmeldelserne på det amerikanske ejendomsmægler-rating-site Zillow).

Oppenheimer-tvillingerne og Chrishell i ‘Selling Sunset’ på Netflix.

Jeg har generelt lige præcis nul tålmodighed over for realityshows om forstadsfruer og football-wives, der slænger sig i hvide lædersofaer og øffer over livets ulidelige lethed, mens deres mænd skovler dollars ind, men i ’Selling Sunset’ er det kvinderne, der tjener big bucks, og som sætter den professionelle troværdighed på spil, hvis de ikke kan lukke en handel. Giv mig karrierekvinder med professionelle målsætninger frem for Kardashian-bitchen over botox i balderne any day ­– også selvom adskillige scener klinger af iscenesat drama.

Slibrige mandlige klienter

Særligt interessant er det, når serien sporadisk viser os bagsiden af medaljen, idet slibrige mandlige klienter misforstår betydningen af ’åbent hus’. I første afsnit forsøger israelske Maya (kontorets no-bullshit-sælger) at finde det perfekte bachelor-hjem til en playboy, der kommer med stadigt mere lumre bemærkninger, mens de to ser på et hus i Hollywood Hills (Oppenheimer Groups primære jagtmark).

Maya (som er gift og gravid) gør sit for at slå kommentarerne hen, men hendes utilpashed er mærkbar. Senere mødes hun med fjolset til en drink, hvor de formelle detaljer om huskøbet skal på plads, og det bliver klart, at det eneste, han er interesseret i at flytte ind i, er hende. Det er blatant sexchikane, og Maya lægger ikke skjul på, at han fanden fløjte mig ikke skal spilde hendes tid. Men sådanne situationer er ikke ualmindelige, fortæller hun efterfølgende.

Maya i ‘Selling Sunset’.

Hvorvidt man finder scenariet hyklerisk, afhænger lidt af, om man er typen, der også går ud fra, at undertøjsmodeller lægger op til løjer, fordi de barberer bikinilinjen.

Oppenheimer Group har samlet sig et harem af L.A.-skønhedsidealer til at sælge skønne husidealer i L.A. og hvorfor ikke? Jeg er personligt ret træt af (surt opstød-alarm) jantelovs-hetzen mod alting uopnåeligt, der søger at aflive menneskedyrets helt primære fascination af skønhed via slutshaming forklædt som kropspositivisme.

Og den seer, der i 2019 stadig måtte stille spørgsmålstegn ved en kvindes seriøsitet eller intellekt ud fra prisen på hendes håndtaske, har brug for et større reality-tjek end ’Selling Sunset’s boligbabes.

‘Mean Girls’-drama

Maya er cool til sit job, og det samme er Mary ­(36-årig mor til en 20-årig mand og med en forlovet på 25) og firmaets nyeste sælger, Chrishell (hvis navn er en sammensætning af Chris og Shell som hyldest til den mand, der i sin tid hjalp til, da hun blev født for tidligt på en Shell-station i Midtvesten).

Sidstnævnte er gift med skuespilleren Justin Hartley fra tåreperser-hitserien ’This is Us’ og medvirker selv fra tid til anden i ’Days of Our Lives’. Men hendes kald er ejendomsmæglerfaget, siger hun med så strålende julelys i øjnene, at man selv får lyst til at hoppe på det første fly til Englenes By og skifte branche.

For det er slet ikke vanskeligt at blive amerikansk ejendomsmægler, ifølge finanskrisen 2008 såvel som isdronningen Christine, hvis professionelle attitude i modsætning til ovenståendes er pænt kritisabel (hun kalder en kræsen klient for en kælling), og som angiveligt kun brugte tre måneder og en røvfuld opkvikkende piller på at få sit diplom…

Når Christine løfter øjenbrynene, bliver ’Selling Sunset’ til en voksenversion af ’Mean Girls’ med Chrishell som Lindsay Lohans jordbundne Cady og Christine som Rachel McAdams Regina, og det er det frydefuldt fjollede drama på kontoret (der dog aldrig bryder ud i reelle catfights) i kombination med smugkigget inden for i Hollywoods største kasser, der gør ’Selling Sunset’ så absurd underholdende.

Christine gør klar til at fremvise en villa.

Hvad stiller en travl karrierekvinde med babydrømme op med en 11 år yngre kæreste, der vil vente 10 år på at stifte familie? Hvem køber et hus til 40 millioner dollars? Kan man dele kontor med sin ekskæreste? Er en mand overhovedet noget værd, hvis han ikke har råd til at købe dig en diamantring? Og Dyrker Netflix skamløs cross-promotion lige under vores næser, når ’Set it Up’-skuespilleren Taye Diggs dukker op som klient?

’Selling Sunset’ giver dig svar på livets store spørgsmål. Men husk at tilsætte trøffelravioli og Chardonnay for den fulde feinschmeckeroplevelse.

Har du tjekket vores nye ugentlige podcast om de mest opsigtsvækkende serier og film på streamingtjenesterne? Den hedder SOUNDVENUE STREAMER, og du kan lytte med i din podcast-app, Spotify eller HER.

Læs også: Alle har tøj på i Netflix’ ‘Dating Around’ – men det er tidens mest nøgne datingshow

Læs også: Alt det, Stephen King har gjort mig dødsensangst for (og hvorfor, jeg ikke ville undvære dem)

Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold