Disse serier og skuespillere fortjener guld ved søndagens store Emmy-uddeling

Disse serier og skuespillere fortjener guld ved søndagens store Emmy-uddeling
Phoebe Waller-Bridge i 'Fleabag' sæson 2.
Søndag aften amerikansk tid løber tv-verdenens svar på Oscar-showet, Emmy Awards, af stablen i Microsoft Theater i Los Angeles. Konkurrencen er barskere end nogensinde før, og priserne ender formentlig ikke i de rigtige hænder hele vejen igennem. Men vi krydser fingrene ekstra intenst for disse serier og skuespillere.

’Fleabag’ for bedste komedie

Vi placerede ’Fleabag’ i top 10, da vi kårede de 50 bedste serier de seneste 20 år, og det var ikke mindst på grund af den guddommelige sæson 2. Så naturligvis hepper vi også på Phoebe Waller-Bridges’ lynende skarpe fortælling om den selvdestruktive titelperson og hendes tummelumske romance med the hot priest, der bliver et overraskende sjovt og vedkommende match til Waller-Bridges’ sardoniske brite.

’Fleabag’ får hård konkurrence fra Emmy-darlingen ’Veep’, der har vundet tre ud af de seneste fire år og nu er i spil for sin allersidste sæson, og Amazon-kollegaen ’The Marvelous Mrs. Maisel’, som vandt kategorien sidste år (da ’Veep’ ikke var aktuel). Spørgsmålet er, om ’Fleabag’ er for ukonventionel til at vinde, men buzzen omkring den har været usædvanligt stærk, så det er ikke utænkeligt.

 

Stellan Skarsgård og Jarred Harris i ‘Chernobyl’.

Dødsdømt Stellan Skarsgård for ‘Chernobyl’

De slidt grånende mænd Jared Harris og Stellan Skarsgård var det overraskende vedkommende holdepunkt for HBO-miniserien om atomkraftulykken i Ukraine, og begge kunne sagtens have fortjent en Emmy for deres underspillede og nuancerede præstationer. Men særligt Skarsgård slog benene væk under os som systemets mand Boris Scherbina, der efterhånden indser de personlige konsekvenser af sit arbejde. Øjeblikket, hvor han over for Legasov erkender, at han før ulykken intet andet har været end en middelmådig bureaukrat, er Emmy-værdigt alene.

Den svenske skuespillers værste konkurrent i kategorien for bedste birolle i en miniserie er formentlig Paul Dano fra ’Escape at Dannemora’, mens de tre nominerede fra Ava DuVernays Netflix-serie ’When They See Us’ (Michael K. Williams, John Leguizamo og Asanta Black) formentlig udligner hinanden.

 

Timothy Olyphant og John Hawkes i ‘Deadwood: The Movie’.

’Deadwood’-sejr i overtiden

Det kan være svært at begribe, men ’Deadwood’ fik kun én Emmy-nominering for bedste dramaserie, da den oprindeligt løb over skærmen, og der tabte den til første sæson ’Lost’.

Det var en stor sejr for fans af HBO’s westernserie, som blev lukket utidigt efter tre sæsoner, at den fik en god afslutning i form af en hel tv-film, og nu må Emmy-retfærdigheden så også ske fyldest. ’Deadwood: The Movie’ var et mere end værdigt farvel til nybyggerbyen, og i konkurrence med blandt andet ’Black Mirror’s interaktive ’Bandersnatch’ og Benedict Cumberbatch-filmen ’Brexit’ bør den hjemtage trofæet.

 

Mahershala Ali i ‘True Detective’ sæson 3.

Mahershala Ali for hovedrolle i tre tidslag

’True Detective’ sæson 3 var en solid oplevelse – hverken på niveau med sæson 1 (øv) eller sæson 2 (pyha). I særklasse var dog dens ene hovedrolleindehaver Mahershala Ali som den tiltagende demensramte politiefterforsker og krigsveteran Wayne Hays. Den dobbelte Oscar-vinder Ali balancerede ubesværet mellem tre forskellige tidsperioder, hvor Hays befandt sig i meget forskellige psykologiske tilstande, og det var i høj grad på grund af ham, at man hængte på fra start til slut.

Han møder tung modstand i kategorien for bedste hovedrolle i en miniserie (limited series) – fra Benicio del Toro i ’Escape at Dannemora’ til Hugh Grant i ’A Very English Scandal’, Jared Harris i ’Chernobyl’ og Sam Rockwell i Fosse/Verdon.

 

Bill Hader og Anthony Carrigan i ‘Barry’ sæson 2.

Anthony Carrigan for at være verdens sødeste gangster

Vi krydsede fingre og tæer for, at Anthony Carrigan fik en Emmy-nominering for sin uimodståelige præstation som den bløde gangster No-Ho Hank i Bill Haders HBO-serie ’Barry’. Det lykkedes, så nu kan vi lige så godt fortsætte med at spille på samme plade.

Carrigan er en scenestjæler af de helt store i en serie, hvor han oprindeligt kun skulle have været med i nogle afsnit. Men man forstår godt, at man umuligt kunne skrive ham ud, for Hank er blevet et ømt og charmerende højdepunkt, som man hele tiden ville ønske, man kunne få mere af.

 

Bill Hader i ‘Barry’.

‘Barry’ for suverænt enkeltafsnit

Og apropos HBO’s lejemorderserie: Bill Hader er nomineret for sin instruktion af afsnittet ’ronny/lily’, som vi tidligere har hyldet som en af de mest fantastiske enkeltstående episoder de seneste år. I den adrenalinpumpende tour de force af et afsnit går en likvidering grueligt galt, da Barry pludselig står over for en Taekwondo-mester og dennes pænt kompetente datter.

’Ronny/lilly’ er et af to nominerede ’Barry’-afsnit i instruktionsfeltet, men klart det mest uforglemmelige. Og selvom det er oppe imod blandt andet det utrolige første afsnit i ’Fleabag’ sæson 2, hvor familien mødes til en restaurantmiddag fra helvede, fortjener det at vinde for rendyrket mod og fortællelyst.

 

Kieran Culkin og Jeremy Strong som arvingerne Roman og Kendall i ‘Succession’.

‘Succession’ for suverænt enkeltafsnit

Det er ikke alle, der bliver hooked på ’Succession’ lige med det samme, men er man ikke totalt fortabt efter sidste afsnit i første sæson, ’Nobody Is Ever Missing’, bliver man det nok aldrig. Her mødes familien Roy til bryllup, hvor alle intriger og konfrontationer kulminerer i et eksplosivt afsnit af død, mytteri og andre katastrofer. Det er på én gang modbydeligt og dybt tilfredsstillende at overvære.

Afsnittet får kamp til stregen fra det hæsblæsende første afsnit af britiske ’Bodyguard’, ’The Handmaid’s Tale’-episoden ’Holly’ (hvor June føder i et helt afsnit) og det allersidste, ellers meget udskældte afsnit af ’Game of Thrones’. ’Succession’s hype har været langsomt stigende, men spørgsmålet er, om det er nok og tids nok. Formentlig ikke.

 

De tre Stark-søskende i ‘Game of Thrones’-afslutningen.

Gwendoline Christie for at blive ridder

’Game of Thrones’ sætter sig på fire ud af seks placeringer i feltet for bedste kvindelige birolle i en dramaserie, og spørgsmålet er dels, om det så baner vejen for en sejr til enten Julia Garner (’Ozark’) eller Fiona Shaw (’Killing Eve’), dels hvem af Thrones-stjernerne der fortjener prisen mest.

Det står mellem Lena Headey, Sophie Turner, Maisie Williams og Gwendoline Christie, og selvom det måske kan lyde som det mindst oplagte valg, hepper jeg på sidstnævnte. Som Brienne peakede hun på mange måder i afsnittet, hvor hun blev gjort til ridder af Nikolaj Coster-Waldau, og selvom nogle mente, at hun kort efter fik frataget sin værdighed, da Jaime forlod hende til fordel for sin søster, var Christies spil bedre og mere hjerteskærende end nogensinde.

 

Olivia Colman i ‘Fleabag’

Olivia Colman for bedste birolle i komedieserie

Olivia Colman vandt en Oscar for sin rolle som dronning i ’The Favourite’, men hun har aldrig vundet en Emmy. Det bør der laves om på nu. I ’Fleabag’ er Colman helt exceptionelt enerverende som Fleabags fars nye kæreste – selve inkarnationen af passiv-aggressiv imødekommenhed, der i sæson 2 blandt andet viser sig, når hun kun maler ryggen af Fleabag på det stortanlagte søsterportræt. Den britiske skuespiller har en fest i seriens perfekte ensemble.

Læs også: Apple afslører dato og pris på deres nye streamingtjeneste – overhaler Disney indenom

Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold