‘Undone’: Ny animationsserie fra manden bag ’BoJack Horseman’ splintrer virkeligheden

‘Undone’: Ny animationsserie fra manden bag ’BoJack Horseman’ splintrer virkeligheden
'Undone'.
4 6
Tv-serie
Hovedforfatter

Raphael Bob-Waksberg, Kate Purdy

Stemmer

Rosa Salazar, Bob Odenkirk, Angelique Cabral

Spilletid

8 afsnit á 20-25 min.

Premiere

Kan ses på Amazon Prime

Menneskets hjerne er en forunderlig maskine. Den bliver konstant bombarderet af impulser fra kroppen og verden udenfor, men danner lynhurtigt mening af dem. Så ubesværet afkoder den indtrykkene, at vi ofte glemmer, hvordan hele vores forståelse af verden er filtreret gennem en klump grålig gelé, der skvulper rundt i vores kranier.

Lige indtil maskinen holder op med at virke. Bliver skadet, syg eller bare slidt ned. Så er vi prisgivet.

Et menneske med en depression kan intellektuelt forstå, at verden ikke er lige så grå og meningsløs, som den virker, når lidelsen er sværest. Men vedkommende kan ikke føle det. Der er ingen reservehjerne at sanse og forstå med, intet ekstrafilter, vi kan trække ned over vores verdenssyn.

Når hjernens opfattelse af virkeligheden afkobles helt fra det, der faktisk foregår, kalder man det et »psykotisk gennembrud«.

Måske er det netop det, der sker for ’Undone’-hovedpersonen Alma (Rosa Salazar) efter hendes biluheld. Det ene øjeblik kører hun grædende ind i et lyskryds og bliver påkørt. Det næste vågner hun på hospitalet med sin døde far (Bob Odenkirk fra ’Breaking Bad’/’Better Call Saul’) ved sin side. Ingen andre kan se ham, kun hende, og han ævler ustandseligt om at bevæge sig hinsides almindelige opfattelser af tid og sted.

Besøgende kommer og går. Anspændte samtaler med søsteren Becca og moren Camila gentager sig med små variationer. Alma er fanget i et tidsloop.

Først da hun indvilliger i at hjælpe sin far med at opklare, hvem der forårsagede hans død for et par årtier siden, falder kronologien modstræbende i hak. Alma bliver udskrevet, men til en ny virkelighed. Før uheldet fandt hun sit liv kvælende monotont og forudsigeligt – nu er det alt andet.

Hver gang hendes far dukker op, bryder Almas verden sammen og samles på nye måder. Men kan hun virkelig rejse i tid og sted ved sindets kraft? Eller er hun bare bims?

’Undone’ er en ny serie fra Kate Purdy og Raphael Bob-Waksberg, der tidligere har arbejdet sammen på ’BoJack Horseman’. Begge serier handler om traumatiserede hovedpersoner, der har svært ved at finde formålet med det hele. Hver gang de får færten af en form for lykke, flygter de, fordi de ikke tror på, at harmonien kan vare ved.

For Alma er traumet farens død. Hun var kun en tween, da han kom af dage under mystiske omstændigheder. Hendes søster var endnu yngre.

Becca (Angelique Cabral) er sin storesøsters spejlbillede: Hvor tabet af faren fik Alma til at undgå stærke følelsesmæssige bånd for at beskytte sig selv, søger hendes lillesøster i stedet trygheden i den store tosomhed. Selv hvis den så skal tilbringes med Reed, hendes fladpandede forlovede. De to søstres sammenstød bliver en udforskning af, hvordan tabet af nær familie kan forme efterladtes liv.

Men ’Undone’ minder først og fremmest om nylige halvtimes-miniserier som Netflix’ ’Russian Doll’ og ’Maniac’.

Alle tre serier fungerer som karakterstudier af figurer med et udfordret greb om realiteterne. Alle stiller drilsk spørgsmålstegn ved grænsen mellem virkelighed og indbildning. Og selvom de to forgængere måske nok lander deres plot bedre end ’Undone’, så har Bob-Waksberg og Purdy et trumfkort i ærmet: Rotoscoping.

Animationsteknikken, der kort fortalt handler om at tegne oven på filmoptagelser, fik sit populære gennembrud i videoen til A-Has ’Take on Me’.

Siden er den blandt andet blevet brugt af Richard Linklater i ’Waking Life’ og ’A Scanner Darkly’, begge film, der udfordrer grænsen mellem drømme og blændværk på den ene side og genkendelig virkelighed på den anden. Akkurat som rotoscoping med sin blanding af film og fantasi gør det.

At se ’Undone’ er at vakle mellem at fornemme menneskerne bag animationen og at læse tegningerne som ren grafik. Bivirkningerne er kognitiv dissonans og mild eksistentiel søsyge.

Med sin surrealistiske billedside er ’Undone’ totalt solidarisk med Almas og hendes splintrede virkelighedsopfattelse. Men den savner at gøre spillereglerne for hendes evner konkrete. Hun kan rejse frit i tid og sted. Hun kan også se folk i øjnene og leve deres minder. Men hvis hun kan alt det, burde hun så ikke løse mordgåden hurtigere?

’Undone’ er fascinerende at se på og forankret af let overgearede, men altid charmerende skuespilpræstationer. Den er også rodet og rastløs.

Bob-Waksberg og Purdy vil en hel masse, også for meget. De vil fundere over sindslidelser og religioner før og nu. De vil bringe os i tvivl og overbevise os og bringe os i tvivl igen, når det ikke længere giver mening. De vil lave en krimifortælling, hvor detektivarbejde reelt er nyttesløst.

Det eneste, de ikke vil, er at committe til en klar, forløsende slutning.


Kort sagt:
’Undone’ er en vittig og underholdende fortælling om Alma, der enten har særlige kræfter eller en meget alvorlig sindslidelse. Den animerede billedside illustrerer brillant hendes usikre greb om virkeligheden, men som dramatisk fortælling er den nye serie fra ’BoJack Horseman’-duo ujævn og i sidste ende også uklar.

Anmeldt på baggrund af hele serien.

Læs også: 5 stjerner til ‘Tuca and Bertie’

Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold