De amerikanske anmeldere fælder dom over ‘Star Wars’-serien ’The Mandalorian’ – fra »vellykket« til »beregnende«

De amerikanske anmeldere fælder dom over ‘Star Wars’-serien ’The Mandalorian’ – fra »vellykket« til »beregnende«
'The Mandalorian' er netop udkommet sammen med Disneys streamingtjeneste Disney+ i henholdsvis USA, Canada og Holland.

I går gik Disneys nye streamingtjeneste Disney+ i luften i USA, Canada og Holland. Et af de største trækplastre på premieredagen var den længe ventede ’Star Wars’-serie ’The Mandalorian’.

Serien udspiller sig i yderkanten af galaksen efter begivenhederne i ’The Return of The Jedi’. Her følger vi en Boba Fett-lignende dusørjæger spillet af Pedro Pascal (’Game of Thrones’, ‘Narcos’) og hans barske liv i dusørjæger-branchen.

De første amerikanske anmeldere er positive – dog uden at være prangende. På anmeldelsesdatabasen Metacritic har første afsnit af ’The Mandalorian’ således en samlet score på 66 ud af 100. Blandt de mere kritiske anmeldere beskyldes serien især for at fremstå indholdsløs og kalkuleret.

Blandt de mest positive finder vi The Washington Post, der roser seriens skaber Jon Favreau for at bringe en masse humor og sjove idéer og referencer til serien:

»Som udtænkt og skrevet af Jon Favreau viser serien straks tegn på en skarp humoristisk sans, som altid har været en nøgleingrediens i ethvert vellykket ’Star Wars’-eventyr. Favreau og kompagni har også haft det sjovt med at fylde scenerne med alle de små gizmos og underlige ting, der lader fans vide, at vi er i gode hænder, og at barnet i os stadig bliver tilgodeset«.

The Hollywood Reporter er ligeledes overvejende positive og roser især seriens gennemførte western-æstetik:

»Western dna’en er stærk i denne her. Lige fra Greig Frasers widescreen-fotografering – se den på det størst mulige tv og ikke på din telefon eller ur – til det vidunderlige score af Ludvig Göransson, som jeg vil beskrive som Ennio Morricone, hvis det var spillet af The Cantina Band«.

Derudover er der også stor beundring for den tyske instruktør Werner Herzog, der optræder i en lille rolle: »Herzog er vidunderligt Herzog’sk i sin fem minutters optræden. Han bekræfter, at lige meget hvor kludret dialogen er, så kommer den til at lyde dyb og meningsfuld med Herzogs stemme og accent«.

I Vanity Fairs mere lunkne anmeldelse har de også bemærket de tydelige western-paralleller og kalder således første afsnit for »generel rum-western badassery«. Dog på bekostning af karakterudvikling og menneskelig udtryksfuldhed (hovedpersonen bærer umiddelbart en maske igennem hele serien), ligesom de også kritiserer ’The Mandalorian’ for at mangle det hjerte, vi kender fra de klassiske ’Star Wars’-fortællinger:

»Hvis du elsker at se en flok pansrede rumsoldater skyde mod hinanden med blasters, har du intet at klage over. Men vil du have historie, motivation eller ansigtsudtryk, så klinger det en smule hult, og den mangler virkelig også det ømme menneskelige element fra ’Star Wars’-universet«.

Nogenlunde samme kritik finder vi hos IndieWire, der giver serien karakteren B- og kalder den for beregnende og kalkuleret: »Henimod slutningen føler du, at første afsnit bare er endnu et tandhjul i den stadigt voksende Disney-maskine – eller endnu værre, måske føler du overhovedet ingenting«.

Herhjemme må vi vente med at se ’The Mandalorian’, til når Disney+ lanceres i Danmark til foråret.

Læs også: Første Streamingkrig brød ud i 2010’erne – og seerne kan både ende som vindere og tabere

Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold