Nyt dansk tøjmærke nytænker modens produktionsforhold – »Vi skal designe os til en bedre verden«

Nyt dansk tøjmærke nytænker modens produktionsforhold – »Vi skal designe os til en bedre verden«
Emma Acs er blandt kampagnemodellerne for Carcel
Foto: Petra Kleis
Carcel vil vise en mere bæredygtig måde at lave mode på. Social ansvarlighed er i højsædet, når fængselsindsatte peruanske kvinder skal producere mærkets første kollektion.

»Modeindustrien har brug for forandringer«, siger den sociale iværksætter Veronica D’Souza stålsat, da jeg taler med hende forud for lanceringen af det nye tøjmærke Carcel.

Hun vil gøre en forskel. Sammen med Louise van Hauen, der har designet mærkets første kollektion, vil D’Souza skabe et brand, der nytænker modebranchens ofte omdiskuterede produktionsforhold og gør processen fra første designskitse til slutprodukt helt transparent.

Carcel tager dermed del i en social ansvarlig og bæredygtig strømning, der skal forbedre forholdene i modebranchen, præcis som vi også har set det hos internationale mærker som Patagonia og Apolis, samt hos den danske designer Trine Lindegaard, der både har udviklet kollektioner sammen med mandlige engelske fængselsindsatte og etniske minoritetskvinder.

En af de indsatte kvinder i Cusco-fængslet i Peru

En af de indsatte kvinder i Cusco-fængslet i Peru

Grundideen bag Carcel er at skabe luksusmode med afsæt i et koncept, hvor den velkendte, minimalistiske skandinaviske designæstetik kombineres med en produktionstilgang, der til gengæld er alt andet end typisk. Det nye danske tøjmærkes kollektioner skal nemlig produceres i kvindefængsler i nogle af verdens fattigste lande, og på den måde vil man skabe en god og stabil indtægtskilde, der giver de indsatte kvinder muligheden for at forsørge sig selv og deres børn og ikke mindst forberede dem på en fremtid uden kriminalitet.

Peru er projektets første destination. Men hvorfor blev det netop fængselsindsatte kvinder i et af verdens fattigste lande?

»Jeg blev nysgerrig på, hvorfor kvinderne sad i fængsel. Og det var helt tydeligt, at fattigdom var den primære årsag til kriminaliteten. Ofte har kvinderne følt sig nødsaget til at smugle narkotika for at forsørge deres børn«, siger D’Souza, imens hun fortæller, at hun i april rejste rundt i Peru og besøgte fem kvindefængsler. Her blev hun mødt af samme scenarie gang på gang.

»Mange af kvinderne sad i fængslerne og syede for at holde sig beskæftigede. På mange måder var det fabrikker, der kørte på fuld skrue, men problemet var, at kvinderne ikke kunne sælge deres produkter, fordi de ikke havde adgang til designs, gode materialer og ikke mindst et marked«, siger hun og fortsætter: »For mig virkede det helt vanvittigt, at kvinderne skulle sidde i fængslerne i ti år og sy og være der på grund af fattigdom og faktisk komme ud endnu fattigere«.

Den problematik vil Carcel hjælpe kvinderne med, og D’Souza har mødt et yderst støttende fængselssystem i Peru.

»Det handler om gode samarbejdspartnere, som dem vi har i fængslet. De kigger på produktionen og sørger for, at kvinderne får deres betaling«.

Men er kvinderne ikke også bare billig arbejdskraft for jer?
»Bestemt ikke, faktisk tvært imod. Vi tror på social bæredygtighed, hvilket er grunden til, at vi har valgt en produktionsvej, som er koster mere end en traditionel. Vi investerer selv i uddannelse, nye maskiner og i gode lønninger. Vi tror på, at folk både vil have kvalitet og lækkert design, som gør en forskel i verden«, siger D’Souza.

carcel_lookbook

Peru er første stop på en global rejse

Produktionen af Carcels kollektioner fokuserer på kvinder i verdens fattigste lande, men det er samtidig også lande, der har traditioner indenfor bæredygtige og luksuriøse materialer. På den måde kan Carcel nemlig etablere en produktion, der både er social ansvarlig og bæredygtig.

Den første kollektion fra Peru er udarbejdet i den luksuriøse og naturlige Alpaca-uld, der er karakteristisk for det sydamerikanske land, og som er et materiale, der ikke behøver en kemisk forarbejdning. Rent æstetisk byder kollektionen på t-shirts, striktrøjer og -bukser, der forbinder Perus traditioner for stærke farver i gule og blå nuancer med designs i skandinavisk minimalisme. Kollektionen udfordrer samtidig modens opskruede tempo.

»Vi laver stilrent og tidløst tøj, der holder. Det skal ikke være sæsonbetonet, for vi vil lære kvinderne i fængslerne at lave vores tøj rigtig, rigtig godt«, siger D’Souza, der samtidig fortæller, at det har været et helt naturligt valg at skabe slow fashion og et brand, der ikke lægger under for sæsoner og det pres, som det medfører.

»Jeg tror grundlæggende på, at vi skal designe os til en bedre verden. Lad os skabe nogle løsninger, der i sig selv er gode for verden. Og det er da ret fedt, at vi kan skabe en kollektion, der har et stærkt design, de bedste materialer, og at den samtidig gør noget rigtig godt«, lyder det fra D’Souza, der allerede kan fastslå, at projektet er globalt, og næste destination er Indien, hvor planen er at arbejde med økologisk silke.

Hvad sker der så med kvinderne i Peru, når I rykker videre til Indien?
»Vi bliver i Peru og håber på at udvide til nye fængsler på sigt. Vi kigger lige nu på Indien som næste land. Målet er at være – og blive – i fem lande, hvor kvinder sidder inde for fattigdomsrelateret kriminalitet, og give dem mulighed for at forsørge sig selv og deres børn ved produktion af designertøj i verdens bedste materialer«.

En kvinde i Cusco-fængslet

En kvinde i Cusco-fængslet

Annonce

De fængelsindsatte kvinder er i fokus

Igennem vores snak bliver det mere og mere tydeligt, at projektet i aller højeste grad handler om at tilgodese kvinderne i fængslerne. For udover at betale kvinderne en god løn, der er på niveau med tilsvarende arbejdspladser udenfor fængslet, så vil Carcel også gøre en dyd ud af at fortælle kvindernes historie, for på D’Souzas rundrejse i fængslerne blev hun mødt af imødekommende kvinder, der viste sig at være alt andet end stereotypen af en fængselsindsat.

»I modeindustrien, som den er lige nu, aner du ikke, hvor dit tøj kommer fra. Vi vil gerne fortælle om, hvordan vi gør det. Hvad er det for nogle mennesker, der står bag det her, og hvad er deres historie? Alt er jo håndlavet, så vi vil fortælle historien om kvinden, der har lavet sweateren, du har på«.

Derfor kan man inde i hvert produkt finde navnet på den kvinde, der har lavet det, ligesom Carcels website byder på flere historier om kvinderne i det peruanske fængsel.

»Det er vigtigt at fortælle kvindernes historie. Vi har en helt unik adgang til de her kvinder, der ellers er gemt væk«.

carcel_lookbook2

Kickstarterkampagne skal realisere projektet

I dag indleder Carcel en kickstarterkampagne, der løber over en måned. Den skal sikre den nødvendige kapital, så projektet kan realiseres.

»Vores mål er at indsamle 150.000 kroner«, fortæller hun.

Derfor bliver det muligt at forudbestille de første fem produkter fra den peruanske kollektion, og D’Souza håber at kunne vende tilbage til fængslet og kvinderne i Peru med gode nyheder og mange forudbestillinger.

»Det handler også om, at fortælle kvinderne, at de ikke er ofre, men dygtige producenter, der ved, at folk værdsætter dem og glæder sig til produkterne, som de laver«.

I første omgang skal pengene fra Kickstarter-kampagnen gå til at uddanne kvinderne og indkøbe nye og moderne symaskiner, der skal optimere faciliteterne i fængslerne.

Hvad sker der, hvis I ikke får de 150.000 kroner på Kickstarter?
»Vi tror på vores idé og på, at folk gerne vil være med til at bakke op. Men hvis ikke vores Kickstarter skulle blive en succes, så vil vi prøve at finde kapital af andre veje«, siger D’Souza.

Tjek Carcels Kickstarter HER. Brandet regner med at åbne en permanent webshop i det nye år.

Læs også: Guide: Seks danske bæredygtige brands, du skal kende