Året ifølge Henrik Vibskov: »Jeg blev plagieret af Beyoncé. Næste gang må hun jo bare ringe«

Året ifølge Henrik Vibskov: »Jeg blev plagieret af Beyoncé. Næste gang må hun jo bare ringe«
Foto: Christian Larsen

Artikelserie: En række af landets mest markante personligheder inden for musik, film, mode og tech fortæller i løbet af december om 2016 set gennem deres øjne.

I dag er turen kommet til Henrik Vibskov, der udover at have cementeret sin status, som en af dansk modes mest interessante designere, også har kunnet fejre to milepæle med sine Henrik Vibskov Boutique’er, der i New York fejrede femårsjubilæum, mens københavnerbutikken har eksisteret i ti år. Samtidig har han stadig haft travlt med diverse kunstprojekter og musik.

Hvad vil du især huske 2016 for?
»Vi lavede 200 talking heads i træ og en 15 meter lang gul salamitunnel med 900 hænder. Jeg var to gange på besøg hos dronningen på en uge og modtog Bindesbøll-medaljen. Ellers var det sørgeligt, at vi mistede både Bowie og Prince«.

Henrik Vibskov Boutique’erne fejrede jubilæum i år. Hvad betyder de milepæle for dig?
»Det giver et andet tidsperspektiv – shiit, har jeg været i gang så længe? Men det er jo faktisk mere end 20 år siden, jeg startede firmaet«.

Hvilket nyt talent imponerede dig i løbet af året?
»Aase Seidler Gernes er bedst kendt som kunstneren Poul Gernes’ bedre halvdel. Nu som 89-årig arbejder hun i eget navn og udstillede i år som en af de 117 udvalgte kunstnere på Forårsudstillingen på Charlottenborg. Hun laver smukke små tegninger med tusch, farveblyant og akvarel, og grundet en blodprop tegner hun endda med sin ‘forkerte’ hånd. Det er sejt«.

Annonce

Hvis du skulle give én film/serie fra i år videre til de kommende generationer, hvilken skulle det så være?
»‘Stranger Things’ er en fed sci-fi-gyserserie med visuelt smukke 80’er-dreamy-billeder. Fedt soundtrack også. Jeg peakede jo selv i 1983 og vandt en BMX-cykel, fordi jeg blev mester i breakdance/electric boogie«.

En video slået op af Beyoncé (@beyhivevids) den

Årets største skuffelse for dig?
»Jeg havde en fantastisk idé til en salamisko, som desværre blev nedstemt. Og jeg blev plagieret af Beyoncé på hendes ‘Formation’-turné. Noget med en koreografi i vand, som vi osse brugte til vores eget show, der var koreograferet af Alexander Ekman. Næste gang må hun jo bare ringe. Det gør det hele nemmere, og alle er glade«.

Fra Henrik Vibskovs SS15-show (Foto: Alastair Philip Wiper)

Fra Henrik Vibskovs SS15-show (Foto: Alastair Philip Wiper)

Hvilken live-oplevelse husker du særligt?
»Jeg spillede på Smukfest med Simme (Mikael Simpson, red.). Jeg spiller ikke til click track men kun på monitor – sådan lidt oldschool – og kunne intet høre i den halvanden time, hvor jeg spillede. Var i highest alert, og på billederne er jeg rimelig rød i hovedet og ligner en kaptajn, der er ude i det vildeste uvejr ever. Ellers har jeg hørt Choir of Young Believers ret mange gange live i år, og ja, er nok lidt fan. De spiller bedst på mindre steder«.

Hvad har du været mest stolt over arbejdsmæssigt i år?
Træhovederne, ‘Tempo’-udstillingen i Stockholm, ‘The Salami Kitchen’, danceperfomance ‘COW’ af Alexander Ekman i Semper-operaen i Dresden og ‘State’-danceperformance langt inde i et bjerg i Østrig med to timers lidt for højt dronestøj«.

Læs også: Alt om året der gik – kåringer, tilbageblik og interviews