Karl-Oskar Olsen efter Wood Wood-show: »Nu er vi tilbage«

Karl-Oskar Olsen efter Wood Wood-show: »Nu er vi tilbage«
Wood Woods Brian S. S. Jensen, Karl-Oskar Olsen og Mathilde Maalouf modtager hyldest på catwalken i Milano
Foto: WHITE
Tidligere i dag indtog det danske brand catwalken efter tre års pause. Det skete i Milano, og det bliver ikke en enlig svale, fortalte chefdesigneren efter comebacket.

Wood Wood har længe været savnet i showkalenderen under modeugerne i København. Faktisk er det tre år siden, at brandet præsenterede sin AW14-kollektion. Og selv om de stadig ikke bliver en del af Copenhagen Fashion Week, når den indtager byen om to uger, så var vendte mærket tilbage på catwalken tidligere i dag.

Efter en invitation til Milano valgte Wood Wood nemlig at vise sin AW17-kollektion som en del af White-messen i den italienske modeby, og det var den kreative direktør Karl-Oskar Olsen godt tilfreds med.

»Det er ret nyt, at et brand som vores er med på showkalenderen, så der var stor opmærksomhed omkring det. Det mærkede vi også i dag. Det var ret fedt«, sagde han kort efter, at den sidste model havde forladt catwalken i Milano.

»Modeugen er meget italiensk. Der er få brands fra andre lande, nogle enkelte engelske, og det er mere eller mindre det. At der kommer nogen fra Skandinavien, som så ovenikøbet reflekterer gaden mere, er helt nyt for dem«.

Wood Wood x Barbour-jakke

Wood Wood x Barbour-jakke

Det var dog langt hen ad vejen en kollektion, der fremstod mindre gadeinspireret, end hvad vi tidligere har set fra Wood Wood – eller i hvert fald var blandingen af streetwear og mere klassiske modeelementer mere balanceret end tidligere.

Der var for eksempel meget fokus på dress pants sat sammen med mere tydeligt streetwear som bombers, track-jakker og hoodies.

Samtidig var farvepaletten afdæmpet og holdt meget i grå, sort og mørkeblå med enkelte elementer i klarere røde og blå toner – og logoerne var så godt som væk.

woodwood_aw17_12

»Jeg ville vise den retning, som jeg mener, at Wood Wood skal have i morgen. Faktisk stylede jeg kollektionen mere street’et, end den egentlig er. Jeg var ret fokuseret på at fortælle nogle enkle historier i flowet på catwalken.

Vi havde også lidt en icing on the cake, hvor vi havde smidt tre collabs ind, som vi laver med Asics, Champion og Barbour. De add’ede lige lidt pop og gjorde det mere interessant at se på«.

woodwood_aw17_3

Hvornår lander de collabs?
»De kommer hen over foråret og mod sommeren. Jeg har været meget skeptisk omkring, hvilken form modeshows skal have. Det med at man viser noget, som først kommer i butikkerne efter et halvt år, den form er lidt outdated. Når det er sagt, så fik vi mulighed for at komme på showkalenderen hernede, og det var der ingen tvivl om, at jeg ville gøre, uanset hvad jeg så mener om hele branchen.

Men i og med at vi så viste de her collabs, så hev vi i hvert fald et element ind, der viste, at vi skaber nogle produkter med eksterne brands, som matcher vores eget så meget, at man kan style det sammen med. Det er en sjov historie at fortælle.

Annonce

Men på sigt tror jeg, at det fungerer bedst for os, hvis noget af tøjet er tilgængeligt lige med det samme. Så har man lidt mere fat i kunderne«.

woodwood_aw17_5

Ellers var fraværet af logoer i kollektionen meget markant på catwalken…
»Vi havde valgt at fokusere på nogle andre ting. Vi har også generelt skruet kraftigt ned for vores logoer. Det, jeg havde lagt væk på i showet, var først og fremmest castingen. Jeg ville gerne have et så varieret og nuanceret billede, så det repræsenterede det samfund, vi bor i. Der var asiatere, der var sorte, der var europæere, amerikanere – det var ét stort miks. Vi prøvede i hvert fald at ramme en eller anden kant via vores casting. Det var det mest interessante.

Vi var nødt til at have et enkelt logo eller to, og så blev det Champion x Wood Wood. Det er måske også bare et billede på, hvor vi er på vej hen?«

woodwood_aw17_7

Altså mod færre logoer?
»Ja, men når logoerne så bliver brugt, så træder de mere frem. Nu viste vi en hvid hoodie med et sort logo og en blå pæl under. For mig rensede det luften lidt med en hvid style imellem meget navy og gråt. Og mere behøver logoerne ikke at fylde.

Det er egentlig meget sjovt, for kollektion er – i hvert fald for det grafiske – meget inspireret af logomania fra 90’er-newyorker-hiphoppere, der gik meget i Helly Hansen, Tommy Hilfiger og sådan noget. Vi har i hvert fald arbejdet med et grafisk element fra den tid, men skruet det ned til nogle mindre detaljer her og der«.

woodwood_aw17_11

Var det de farvede kasser?
»Ja, der var ligesom sådan nogle små flag, og historien bygger på, at i midt-90’erne var der nogle sejler-brands som Helly Hansen og Henry Loyd, som hiphopperne gik i. Så fandt vi ud af, at i sejlsporten er der et alfabet i flag, og det har vi bygget op, så der står ‘The Low End’, som kollektionen hedder. Så det er et farvespil bygget på inspirationen fra logomania-tiden«.

I viste også mange dress-pants med mere streetwear-agtige overdele…
»Jeg vil beskrive kollektionen som formal sportswear. For mig er det mest interessante crossover lige nu, hvis man kan arbejde med nogle løsere silhuetter på bukserne primært, som reflekterer noget lidt formelt og gammelt, men hvor man så mikser det op med en track-top for eksempel, så der kommer noget balancegang«.

Model i Wood Wood x Asics-sneakers

Model i Wood Wood x Asics-sneakers

»Da jeg lavede sættene i går, var det tydeligt for mig, at det fungerer. Det er den vej, vi skal. Første indgang i dag var en teddy-bomber, vi har lavet sammen med Champion, og så var det par track-pants og Asics-sko. Det var enkelt, men der var så meget attitude i det budskab, som er så rigtigt i forhold til, hvad jeg mener, Wood Wood er«.

Var showet en one-off eller ser vi Wood Wood på catwalken igen næste sæson?
»Nej, nu er vi tilbage. Vi har i hvert fald tænkt os at lave show i et stykke tid fremover. Hvor lang tid ved jeg ikke, men vi er blevet enige om, at det her forpligter. Det ville være synd at skabe al den her opmærksomhed for så at trække sig igen.

Jeg er rigtig glad for, at det blev i Milano, for det var ret uforudsigeligt. En type brand som vores ville godt kunne vise i Paris, men der er i for vejen andre brand, der gør det, som vi gør. Ved at være i Milano har vi fundet en fed platform at arbejde videre med, så vi kommer helt sikker til at lave et show igen til men’s week i Milano til sommer«.

woodwood_aw17_8

Men ikke i København?
»Nej, og det handler om, hvad vi vil med brandet på sigt. Jeg vil hellere fortælle Københavns historie i Milano, end jeg vil fortælle Københavns historie i København. Og så er Wood Wood bare et sted nu, hvor vi er klar til det. Vi kan løfte opgaven, så det er en sjovere udfordring«.

Læs også: Wood Wood leverede stilsikker kollektion i Milano – afslørede nye collabs

Læs også: Wood Woods Karl-Oskar Olsen før jubilæumsår: »Jeg vil hele tiden have mere«