Copenhagen Fashion Week: Ganni cementerede sin succes – og udfordrede sig selv

Copenhagen Fashion Week: Ganni cementerede sin succes – og udfordrede sig selv

Ganni er på mange måder et eksempel på, hvor modebranchen er i dag. Og det er imponerende, hvad Ditte og Nicolaj Reffstrup har bygget op. Hvis der er ét show under modeugen, dem, der går op i den slags, gerne vil ses til, er det Ganni (okay, måske også Saks Potts). Det var tydeligt på opbuddet af street style-fotografer, der ventede uden foran den store hal på Refshaleøen, hvor mærket i går viste sin SS18-kollektion. Og blandt publikum var også musikere som Dev Hynes, Sky Ferreira og Ice Ages Elias Rønnenfelt.

Det siger meget om den coolness, som Ganni har formået at skabe omkring sit brand. God forståelse for sociale medier, et skarpt øje for trends, og tøj som er til at betale, er en stor del af opskriften, der naturligvis ikke er så let at følge, som det lyder. For cool og tilgængelig går sjældent hånd i hånd i modeverdenen.

Det med at skabe tøj, man hungrer efter, fik chefdesigner Ditte Reffstrup understreget ved showet, hvor modellerne zigzaggede sig ned gennem de lange bænkerækker, så alle (på siddepladserne i hvert fald) sad på første række. Der var et overflod af Gannis forkærlighed for farver (primært orange, gul og blå i denne omgang), prints (blomster, blomster, blomster) og trendmarkører (fra signaturærmer og flæser til lakerede overflader og vidde i buksebenene).

70’erne, der har huseret i modeland i et par sæsoner, var den tydeligste fællesnævner for kollektionen, der generelt fortsatte det positive budskab, som Ganni også fokuserede på i foråret med deres AW17-kollektion ‘Love Society’. Denne gang var overskriften ‘Global Citizen’, og hippiebevægelsens fællesskab kunne mærkes.

Bevares, positivitet sælger garanteret også bedre end kritiske politiske budskaber, og Ganni er en virksomhed med stort salg og fremdrift. Og det var en kollektion, der burde kunne sikre brandets fortsatte rejse opad, men dermed ikke sagt, at det kun var sikkert og lige efter bogen.

De vidde bukseben var nemlig så overdimensionerede, at de skar 70’er-looket ud i pap, men næppe bliver storsællerter i butikkerne – hvis mange af dem overhovedet kommer så langt. Men det klædte Ganni og vise, at trods deres forståelse for, hvad der virker i dagens modebranche, så skal et show også give plads til at udfordre sig selv.

Læs også: Showanmeldelse: Astrid Andersens kvinder imponerede – udfordrede kønsmarkører

Læs også: Street style: Det bedste fra Copenhagen Fashion Weeks anden showdag