De fire bedste looks fra modeugens første dag – og en ublu kopi

Efter dagens shows gør vi status og udpeger det bedste af de mange indtryk fra catwalken.

(Foto: Copenhagen Fashion Week)

Han Kjøbenhavn

Lad os starte med at slå fast, at den sikkert aldrig kommer til salg. Han Kjøbenhavn er efterhånden kendt for at lave mange imageskabende showpieces, som ikke er tiltænkt butikshylderne, men lad dette være en opfordring til at sætte den i produktion, hvis det ikke var planen. (UPDATE: Han Kjøbenhavn forsikrer, at jakken absolut er tiltænkt butikshylderne.)

For der var næsten Hood by Air-vibes over den flabede dynefrakke, der med lynlåse i flere etager kan costumizes. Showstylingen, hvor den står åben som en crop top, var stærk, især blandet med de hvide sokker og stilletter.

Og så var farven, der i hvert fald også er en del af salgskollektionen. Signalfarven i en kollektion, der ellers holdt sig i mørke vinterskovsnuancer.


(Foto: Copenhagen Fashion Week)

Martin Asbjørn

Han er en af den danske herremodes største designtalenter. Det slog han igen fast med kollektionen ‘Teenage Dirtbag’. Martin Asbjørn er nemlig ikke bange for at løbe en risiko, når han designer. Sidste sæson gik han all in på tendensfarverne lilla og gul, mens AW18-kollektionen var domineret af rød, rosa og tern i en lang række utraditionelle, men forfriskende kombinationer.

Vi var i særdeleshed begejstrede for den oversize blazer, efterhånden et fast holdepunkt for designeren, der har en baggrund i skrædderkunsten. Den blev ubesværet mikset med en rosa 80’er-inspireret silkeskjorte og en stribet striktrøje med dyb V-udskæring – en kombination som nok vil få de fleste mænd til at ryste lidt i bukserne, hvis de skulle rocke det. 

Og som om overdelene ikke støjede tilstrækkeligt, så blev de sammensat med et par ternede bukser samt støvlerne fra collab’et mellem Martin Asbjørn og Dr. Martens, der også blev afsløret på catwalken. Der hersker ingen tvivl om, at i Asbjørns herreunivers er alting tilladt.

Sponsoreret indhold
Oplev J-Law som russisk agent i 'Red Sparrow'
Jennifer Lawrence spiller en tidligere ballerina, der bliver tvungent ind i det tophemmelige Sparrow-program. Se traileren og find billetter her.
EKSTERNT LINK
Nordisk Film

(Foto: Copenhagen Fashion Week)

Freya Dalsjø

Det føles næsten som essensen af Freya Dalsjø skåret ned til ét outfit. Det her er rå power, men med mange små twists og detaljer, når øjet zoomer ind.

Læderjakken stumper, og bunden af blazeren er i virkeligheden kun et skørt. Sæt det sammen med det plisserede plastikmateriale, der var gennemgående i Dalsjøs kollektion, og cowboystøvler, og du har et look, der er lige så gennemført i silhuet og farvenuancer, som det fucker med din hjerne.


Sunnei

Det italiensk/franske makkerpar var en velkommen gæst på modeugens første fulde showdag. Med et kækt show, hvor modeller på skift gik en tur på de fem løbebånd i en sal på Charlottenborg (tak for at introducere os til det hypnotiserende nummer ‘Shinzo No Tobira’ med Mariah), skabte Sunnei en perfekt ramme for deres moderne take på en ung herregarderobe, hvor humor og skævhed netop er en vigtig del af universet.

Ovenstående look er egentlig et af brandets mere rene, men den løse silhuet og lyseblå farve viser alligevel, hvad Sunnei kan. De udfordrer mændenes komfortzone. Samtidig sættes det her sammen med tasken med klikspænderne, der giver lidt råhed og bruges til at holde dynejakken, som viser brandets kærlighed til hypnotiserende mønstre.


Og en ublu kopi fra J. Lindeberg

J. Lindebergs nye kreative direktør, Jens Werner, skulle vise sin første kollektion som kreativ styrmand for det svenske mærke, han sluttede sig til i december.

Men Werner har tilsyneladende kigget en anelse for ivrigt mod brands som Balenciaga samt Raf Simons’ første kollektioner for Calvin Klein i bestræbelserne på at skabe en succesfuld debut. I hvert fald var der adskillige looks, der nærmest var identiske med det, vi har set på catwalken hos netop de to internationale brands de seneste par sæsoner.

Det ville være nemt at fremhæve en række eksempler fra kollektionen, der har slående ligheder med de ovenstående modehuses AW17- og SS18-kollektioner, men referencerne til den americana-æstetik, som Raf Simons har tilført Calvin Klein, drev nærmest ned ad The Labs vægge under showet.

Et klokkeklart eksempel var det tilknappede hvide denimsæt med rullekraven og cowboystøvlerne, der efterhånden er blevet Calvin Klein 205W39NYC’s signatur, men som du nu også vil kunne finde i J. Lindebergs sortiment næste efterår/vinter.

Læs også: Cecilie Bahnsen fortsatte sin monokrome og skulpturelle magtdemonstration

Se hele vores dækning af Copenhagen Fashion Week HER.