Årets fem bedste danske designere – fra de etablerede til de nye grænsesøgere

Årets fem bedste danske designere – fra de etablerede til de nye grænsesøgere
Fra A.A. Spectrums AW18-lookbook
Foto: Polina Vinogradova
På mange måder har kvindemoden domineret herhjemme i år, men de fleste designere på denne liste er dem, der ofte udvisker den traditionelle linje mellem kønnene.

Fra Henrik Vibskovs AW18-show i Paris (Foto: Victor Jones)

5. Henrik Vibskov

»Vi vil ha’ Henrik tilbage, ligesom i de gamle dage«. Ja, sorry, Natasja, men vi savner Vibskov under Københavns modeuge – af mange grunde. Hans shows er altid et friskt pust, der også trækker folk uden for modens lukkede kredse, men vigtigst af alt beviser de gang på gang, at designerens dna stadig føles unikt og stærkt i en foranderlig verden.

Fra Henrik Vibskovs AW18-show i Paris (Foto: Victor Jones)

Med sine løse, stumpede silhuetter, mønstre og klare farver er Vibskov en ener – især i dansk mode – og et af de få etablerede mærker med mere end ti år på bagen, som stadig holder niveauet imponerende højt.

Fra Henrik Vibskovs AW18-show i Paris (Foto: Victor Jones)

På samme måde står Henrik Vibskov Boutique i Krystalgade som et vigtigt samlingspunkt for den mere kunsteriske mode i en tid, hvor streetwear og brugervenlighed dominerer.

Fra Henrik Vibskovs SS19-show i Paris (Foto: Victor Jones)


Fra Gannis SS19-show (Foto: Copenhagen Fashion Week)

4. Ditte Reffstrup, Ganni

Når de internationale modeøjne er rettet mod København og Danmark, skyldes det især Ditte Reffstrup og det imponerende designunivers, hun har skabt. Når begrebet Ganni Girls er en ting i udlandet, så ved man vist, at man har gjort noget rigtigt.

Fra Gannis AW18-show (Foto: Copenhagen Fashion Week)

Og det har Reffstrup naturligvis også. Fra flæser og farver til lange kjoler og en stærk fornemmelse for tidens retning står Ganni bag kollektioner, der udskifter skandinavisk minimalisme med en sprudlende designglæde.

Fra Gannis SS19-show (Foto: Copenhagen Fashion Week)

Med brandets SS19-kollektion resulterede det blandt andet i en naturlig indfletning af tidens udendørsflirt, så vandrestøvler og voluminøse vindjakker mødte lette sommerkjoler og lange lakstøvler.


Fra A.A. Spectrums AW18-kollektion (Foto: Polina Vinogradova)

3. Elisabet Stamm, A.A. Spectrum

Stamms mærke er stadig i sin spæde start, men 2018 markerede sig som endnu et vigtigt skridt fremad for brandet med de kinesiske rødder. I centrum står et design-dna, der dyrker det oversize og kønsudviskende og gang på gang giver lag-på-lag ekstra mening. Fra de største dynejakker til de fineste gennemsigtige tracksuits mestrer Stamm både detaljerne og det brugbare.

Fra A.A. Spectrums SS19-lookbook (Foto: Polina Vinogradova)

Og det er ikke gået ubemærket hen. 2018 blev således året, hvor A.A. Spectrum fik sin første kendis co-sign via Bella Hadid, ligesom brandet blev fysisk tilgængeligt i København, da flere jakker ramte bøjlerne i Henrik Vibskov Boutique. Vi spår samme opadgående kurve for brandet i 2019.

Fra A.A. Spectrums AW18-lookbook (Foto: Polina Vinogradova)


Fra Lærke Andersens debutshow i februar (Foto: Copenhagen Fashion Week)

2. Lærke Andersen

Efter at have vundet Magasin du Nord Fashion Prize sidste år, hvor vi også kårede hende som årets danske designer, har Lærke Andersen skulle leve op til alle forventningerne og tage næste skridt – og det lykkedes. To flotte shows – de første for brandet – under Copenhagen Fashion Week fremviste en naturlig diversitet og Andersens effektive sammensmeltning af oversize silhuetter og stram sportswear.

Fra Lærke Andersens SS19-show (Foto: Copenhagen Fashion Week)

Samtidig peger SS19-kollektionen på, at hun godt kan tage et kommercielt skridt fremad uden at miste detaljerne og vovemodet i de plisserede designs og kraftige denim- og canvas-designs.

Fra Lærke Andersens SS19-show (Foto: Copenhagen Fashion Week)

Og så åbner mærket op for deres første samarbejde, når deres Arkk-sneakers kommer i handlen i marts. Formkurven er med andre ord stadig opadgående.

Fra Lærke Andersens SS19-show (Foto: Copenhagen Fashion Week)


Åbningslooket fra Heliot Emils SS19-show (Foto: Copenhagen Fashion Week)

1. Julius (og Victor) Juul, Heliot Emil

Julius og Victor Juul er dygtige til det, de laver. ALT det de laver. Fra deres militaristiske designkoder til markedsføringen via en stram visuel identitet og rapper-co-signs. De sigter direkte mod den nye generation, som tilbeder Virgil Abloh, Heron Preston og Matthew Williams og deres respektive tøjmærker. Og de rammer dem.

Fra SS19-showet (Foto: Copenhagen Fashion Week)

I år har de afholdt deres to første ‘rigtige’ modeshows (der var lige et talentshow sidste år), som begge har slået deres design-dna fast, som det mest spændende – og udanske – der har ramt Copenhagen Fashion Week i mange år.

Fra SS19-showet (Foto: Copenhagen Fashion Week)

Stropper, snøre, karabinhager, hængelåse og nylon er blandt detaljerne, der er med til at skabe brandets semifuturistiske og dystopiske udtryk. Men det kombineres stærkt med gennemsigtige materialer og bar hud, som holder det menneskelige og sensuelle i live.

Fra SS19-showet (Foto: Copenhagen Fashion Week)

At Juul-brødrenes univers har international appel er blevet slået fast mange gange – og igen i år, hvor især rappere som Kendrick Lamar og Trippie Red er blevet spottet i tøjet.

Fra Heliot Emils AW18-show (Foto: Copenhagen Fashion Week)

Hvis du heller ikke mener, at mode behøver at handle om at sælge drømme og fantasier, men ligesom meget om stil og et bånd med ligesindede, så har du sikkert også fundet dit nye yndlingsbrand i Heliot Emil.

Læs også: Årets danske designere: Heliot Emil: »Det skal ikke være ASAP Rocky, der fortæller folk, at det er fedt«

Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold