De fire bedste ting ved Virgil Ablohs andet Louis Vuitton-show

De fire bedste ting ved Virgil Ablohs andet Louis Vuitton-show
Som en naturlig forlængelse af debutshowet blev AW19-kollektionen en manifestation af amerikanerens luksus-streetwear-visioner for modehuset.

Alle øjne er rettet mod Virgil Abloh. Det er vist ingen overdrivelse, i hvert fald ikke i denne uge, hvor han holdt show med Off-White i går, og i dag hoppede i Louis Vuitton-trøjen for at vise sin ventede anden kollektion for det franske modehus under herremodeugen i Paris.

Mens debuten selvfølgelig var et større spektakel, da den viste amerikanerens vision for luksusmærket, så brugte han i dag sit andet show til at cementere den retning og lave mindre justeringer og tilføjelser. Det betød også, at fokus var på mødet mellem streetwear-elementer og -attituden og så Louis Vuittons klassiske herremoderødder med jakkesæt og trenchcoats.

Farvepaletten var hovedsaglig enkel med mange grå nuancer, sort, hvid og beige, men med knald på flere detaljer som neon handsker og tasker og blandede flagprint. Vi peger her på fire ting, vi især havde optur over.

Michael Jackson-referencerne

Showet var inspireret af Michael Jackson, og kongen af pop gennemsyrede også catwalken – uden at det blev forceret, for let eller kvalmt. Godt nok var catwalkens imitation af en klassisk amerikansk gade a la den i ‘Billie Jean’-videoen måske forventet, men til gengæld stod Dev Hynes for et fedt jammet Jackson-inspireret soundtrack, som aldrig blev lette covernumre.

Catwalken (med en glad Virgil Abloh på takketur)

I kollektionen var referencerne også cool og smagfulde. Kun et par look var meget tydelige, som et med hvid skjorte, stumpede grå bukser, hvide sokker og loafers, men det var moderne og afslappet med snørebånd som bælte og løs silhuet.


Andre steder var det ædelstenbeklædte handsker og sweatshirts, der sendte en hilsen til Jackson, og så var der nogle af detaljerne fra hans kongelige jakker på Ablohs eget overtøj.


Samtidig virkede Jackson som inspiration som et stærkt billede på Ablohs egen succes og position. For uden at gå alt for meget dansklærer på den, så kan man godt sige, at mens Jackson som sort mand i popverdenen kæmpede for at blive accepteret og finde sin plads, så har Abloh været igennem en lignende proces.

Kjolerne

Virgil Abloh designer hos Off-White til både kvinder og mænd, men har ikke som sådan været kendt for at kradse i linjen imellem de to. Selvfølgelig er mange streetwear-elementer ret unisex, men det vakte alligevel opmærksomhed, da han i dag sendte flere modeller ned ad catwalken i kjolelignende designs.


Og det virkede ikke som et stort statement, men fungerede i stedet som et naturlig del af kollektionens udtryk, især fordi modellerne bar bukser under de plisserede kjoler, der var tone-i-tone med resten af outfittet.


Sammen med nogle gennemsigtige skjorter med blondedetaljer var det forfriskende at se, Abloh skubbe til den klassiske maskulinitet.

Globaliseringsdetaljerne

Showet sluttede med en håndfuld indgange, der lyste op med et væld af farver skabt af sammensmeltningen af forskellige nationale flag på alt fra skjorter og frakker til en taske og en krave på en læderjakke.

Ikke alene stod farverne flot blandt de ellers enkle farve-styles, de fremstod også som en kommentar til en verden, hvor globaliseringen er endt med at skabe rige, vestlige lande, der i stedet for at omfavne forskelligheden prøver at skrue tiden tilbage og lukker sig om sig selv – hvilket selvfølgelig også gælder Ablohs hjemland USA.


Kraven på læderjakken satte det amerikanske og ghanesiske flag side om side, som et billede på Ablohs egne multikulturelle rødder – og den inklusion som modellerne på catwalken også afspejlede.


Og hvis vi skal overfortolke, så var det også interessant, at showets sidste indgang, som stor kontrast til de farverige flag, var et fuldt look lavet af en grå og hvid version af det amerikanske flag – hvem sagde en falmet stormagt?

Monogram-dynedetaljerne

Ja, vi behøver ikke at være oppe på den store klinge hele tiden. Helt enkelt og lige til var det en sjov detalje, at Abloh havde valgt at bruge det ikoniske Louis Vuitton-monogram som de opdelende syninger på en dynevest – med tilhørende, matchende taske. Især fordi han ellers holdt brugen af monogrammet til et absolut minimum.

Se hele kollektion hos Vogue eller stream den hos Louis Vuitton.

Læs også: Han Kjøbenhavn debuterede under Paris Fashion Week – Lykke May gik showet

Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold