Showanmeldelse: Muf10 lod tøjet tale ved Copenhagen Fashion Week – og det kunne bære det

Showanmeldelse: Muf10 lod tøjet tale ved Copenhagen Fashion Week – og det kunne bære det
Reza Etamadi og Nadja Bender ved showfinalen
Foto: Copenhagen Fashion Week

Hvordan følger man op på et show, der trak overskrifter verden over? Det dilemma har Muf10 helt sikkert stået i før det AW19-show, der netop blev afholdt i en herskabslejlighed i Amaliegade i København som det andet under denne sæsons Copenhagen Fashion Week.

For SS19-showets billeder af politi og niqabklædte i omfavnelse var timet perfekt med det omtalte danske maskeringsforbud og fik efterfølgende stor medieomtale. Men det betød også, at budskabet (eller marketing-stuntet om man vil) mere eller mindre overskyggede tøjkollektionen.

Mens det måske ikke skadede brandet, at tøjet ikke skulle bære al fokus alene dengang, så tyder meget på, at Muf10 med Reza Etamadi i front besluttede sig for, at de var klar til at lade tøjet tale. I hvert fald præsenterede de et show, der var en stor kontrast til det forrige.

Nadja Bender åbnede showet

Der var bevæbnede (kopi)garder ude foran på gaden, sangkor på trapperne på vej op til showrummene, hvor hvide stole var linet op langs de hvidmalede vægge. På sæderne lå der hvide roser, hvis nogen ikke allerede havde fanget kontrasten til det rå gadery, der fra starten har været en del af Muf10’s fortælling.

Rapperen $HYBXI

De havde dog ikke helt glemt deres rødder, men brugte måske mere settingen som et billede på brandets vej ind i modebranchen. Det blev understreget, da en hæs Jamaika åbnede showet med at synge ‘Anklaget’, før modellerne (der inkluderede et væld af musikere på herresiden som Rosegold-brødrene, Fool-forsangeren Adrian og $HYBXI) fremviste kollektionen.

»Vi prøvede at bevare vores dna, selvom det var Amaliegade. De andre mærker rykker ind i ghettoen, jeg prøver at rykke ind i deres nabolag«, sagde Reza Etamadi til Soundvenue efter showet.

Raiden fra Rosegold gik showet

Så der var stadig tænkt over showdetaljerne, men da Nadja Bender gik første indgang iklædt en turkis, asymmetrisk bomuldskjole var det tydeligt, at designniveauet var hævet denne gang. Og det klædte Muf10 at turde stole på egne evner denne gang.

Mens der stadig var fokus på tracksuits, hoodies, dynejakker og trenchcoats, så var der flere detaljer, som viste overskud. Galocher oversneakers, dobbeltjakkerne (som vi tidligere har set på gaden), tracksuits med dobbeltlynlåse på overdelen, strik og batik var bare nogle af de ting, der beviste, at Etamadi og brandet fortsætter sin udvikling og langsomt får mere og mere styr på designet.

Det var især kvinder-styles, som Benders åbnings-look, der stak ud og gav for første gang følelsen af en fuld kollektion trods relativt få indgange. Samtidig tydeliggjorde de en ambition om at blive meget mere end et streetwear-brand med marketingevner ud over det sædvanlige. Mathilde Gøhler bar et af de bedste looks med en croptop og skulderpudder, der var taget direkte ud af en amerikansk fodboldkamp.

På den anden side kunne man godt have undværet et par jakker med Just Eat-rygmærker. Det var sjovt – og flotte farver – men grebet med at tage hverdagsfirmaer og sætte deres logoer ind i en modesammenhæng virker efterhånden velkendt. Næste skridt bliver også at stole endnu mere på designet og give lidt slip på de mange Muf10-logoer. Det skal nok komme, for AW19-showet viste netop, at Muf10 godt kan klare sig uden.

Læs også: Muf10 i INPUT: »Det er rapperne, der markedsfører moden lige nu«

Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold