Stilen holder også i ‘Bedrag’ sæson 3 – fra Muf10 og BLS til Stone Island

Stilen holder også i ‘Bedrag’ sæson 3 – fra Muf10 og BLS til Stone Island
Ali Sivandi i Muf10 og Dulfi Al-jabouri i BLS i ‘Bedrag‘ sæson 3
Foto: Brian Curt Petersen
Chefstylisten Katrine Stein Brock brugte flere dage på gaden i Nørrebro for at finde inspiration til karakterer som Nicky, Lala og Nabil i DR’s stærke serie, der slutter i weekenden. »Det skulle være totalt realistisk«.

(Spoiler alert: Du bør ikke læse denne artikel, hvis du ikke har set det meste af ‘Bedrag’ sæson 3 endnu.)

Når sidste afsnit rammer DR på søndag, er det ikke kun plottet og karaktererne, der har været med til at gøre tredje sæson af ‘Bedrag’ til en imponerende kovending.

Tøjet har også understreget den udvikling, serien har gennemgået. I takt med at fokus er skiftet fra forretningstyperne hos Energreen til pusherne på Nørrebro er stilen blevet tilsvarende forrået og street, hvilket på mange måder har gjort serien mere autentisk.

Pludselig har Muf10 og BLS siddet på nogle af hovedkaraktererne som Lala (Dulfi Al-jabouri) og Nabil (Ali Sivandi), mens den blonderede Nicky har vakt opmærksomhed i Stone Island. Det har med andre ord føltes som en helt ny serie, og det var også meningen.

»Jeg havde faktisk ikke set ’Bedrag’, før jeg fik jobbet. Det sagde jeg også til samtalen. De sagde, at det nærmest var en fordel. Det skulle meget væk fra de forrige sæsoner«, fortæller Katrine Stein Brock, der har været chef for både kostumer, makeup og special effects på tredje sæson.

Thomas Hwan som politimanden Alf (Foto: Brian Curt Petersen)

I filmverdenen har hun tidligere arbejdet på produktioner som blandt andet ‘Gidseltagningen’, ‘3 ting’, ‘Klumpfisken’ og ‘Underverden’, og hun var glad for, at hun fik mulighed for at tage ‘Bedrag’ et andet sted hen end i de første to sæsoner – også de to tilbagevendende karakterer Nicky (Esben Smed) og Alf (Thomas Hwan).

»Det var heldigt at Alf havde kæmpet med PTSD i to år, ellers havde jeg nok været nødt til at køre hans stil videre med poloer og en sweater uden på«, siger en smilende Katrine, der netop har nydt at arbejde så meget med karakterudviklingen i deres look.

»Han er blevet mere rå. Jeg kan godt lide Alfs army-cut. Der måtte gerne være referencer til en militærbaggrund ligesom jakken (M-65, som Politiken har skrevet en artikel om). Hans tøj er også noget, han bare kunne have i gemmerne. Det skulle se lidt halvslidt ud, men stadig fedt. Han skulle ligne en tough guy, der kan noget«.

Sponsoreret indhold
Lauryn Hill, Suspekt, Minds, Mø og mange flere
Årets Fredagsrock program er ude – og det er spækket med store, strålende stjerner fra ind- og udland. Se hele den vilde musikplakat her.
Tivoli

Nicky (Esben Smed) i sin Stone Island-jakke (Foto: Brian Curt Petersen)

Stone Island afslører Nickys sande identitet

Nicky havde også en ‘undskyldning’ for at gå fra automekaniker gone bad i hættetrøjer til en mere seriøs og cool klædt type, der stræber opad i det kriminelle miljø. Han havde været væk i to år og er nu tilbage i København i tredje sæson.

»Jeg tænker, at han jo har ageret Marco i Spanien de sidste to år. Jeg prøvede at gøre ham mørk og tildækket med rullekraver, men han skulle stadigvæk passe ind på CBS, og en ung pige skulle forelske sig i ham.

Han har afbleget sit hår og fået lynfjernet tatoveringerne. Enten med syre eller ved afskrabning. Når man er eftersøgt af Interpol –som man kun kan gætte på, at han er efter sæson 2 – så skal det gå stærkt, og der er ikke tid til en langsommelig laserbehandling. Og det var også en måde hvorpå han kunne ligne en anden og se lidt mere Marco-agtig ud«, siger Katrine og lyder næsten, som om hun snakker om en rigtig person og ikke bare en seriekarakter, der har fået sminket røde ar på kroppen.

Katrine Stein Brock i gang med at sminke tatoveringsar på Esben Smed (Privatfoto)

Sponsoreret indhold
Læs mere hos Yousee
Læs mere hos Yousee
Yousee

Nicky stikker også ud i Stone Island. Han er lidt hævet over de andre kriminelle i sin stil. Det er næsten, i retrospekt, som om hans stil teaser, at han er mere, end hvad han lader til – at han også er Marco…
»Ja, helt klart. Han er den eneste, der har Stone Island-jakke på. Og så har han sin Armani-jakke. Det var meget fedt, hvis de andre blev holdt i de andre mærker«, siger Katrine.

»Det ville heller ikke gå, hvis Nicky var i BLS eller Muf10. Det er for opsigtsvækkende med tydelige logoer«.

Esben Smed til kostumeprøve (Privatfoto)

Hvordan researchede du ellers stilen til narkohandlerne?
»I starten satte jeg mig på gaden på Nørrebro. Jeg ville have en idé om, hvad folk går i nu. Jeg kiggede på folk og snakkede med folk, og så havde jeg personer som Dulfi, Ali og Nedim (Yasar, det nu afdøde eksbandemedlem, der spillede bandelederen Wasim i den første halvdel af tredje sæson, red.), der har været gode til at hjælpe med, hvad der ser rigtigt ud i det miljø.

Så fandt jeg ud af, at det var Stone Island, Moncler, Muf10, La Rosa og BLS – og selvfølgelig Adidas. Jeg gik meget op i – ligesom den konceptuerende instruktør Søren Balle – at det skulle være totalt realistisk«.

Dulfi i BLS (Foto: Brian Curt Petersen)

Sponsoreret indhold
Læs mere hos Yousee
Læs mere hos Yousee
Yousee

Derfor kom mærkerne og de markante logoer med, selvom Katrine normalt ikke går op i tøjmærkerne, når hun styler. Hun arbejder i stedet med hver scene som et fotografi, hvor farvekombinationerne bliver nøje udvalgt.

»Det må ikke være tøjet, der springer i øjnene som det første. Det skal være deres skuespil og replikker. På den anden side kan jeg godt lide, at det er interessant for øjet at kigge på«, siger Katrine.

Lala i La Rosa-jakken, da han stikker Nicky ned (Foto: Screendump)

Markant jakke fra lille københavnermærke

Et eksempel på, hvordan det visuelle måske også fik lov til at skubbe til realismen nogle gange, er en af sæsonens nøglescener, hvor Lala stikker Nicky ned i ottende afsnit. I en situation, hvor han ikke må blive genkendt eller senere identificeret, er han iklædt en lidt opsigtsvækkende sort jakke fra det lille københavnermærke La Rosa med en stor, rød rose bag på.

»Jeg havde en debat med mig selv. Den var jo sort foran, men den store røde rose på ryggen og skriften filmede bare super fedt sammen med det røde blod fra Nicky.

 

Vis dette opslag på Instagram

 

Ride or Die Coach Jacket🌹 Launching 03.11.17!

Et opslag delt af LA ROSA (@larosaclothing) den

Og der hvor vi filmede Nickys hus, var i Solrød Strand langt væk fra alt, så hvis vi forestillede os, at han (Lala, red.) nærmest bare er stået ud af bilen – og i introen til næste afsnit ser man ham brænde alt – så har det måske ikke været hans første tanke at være totalt anonym i påklædningen, inden han skulle ud og prøve at dræbe sin gamle makker. Men altså, nogle gange tager man nogle valg, fordi det bare ser federe ud, end at alt er sort og gråt og kedeligt og ikke larmer«, siger Katrine med et smil.

Annas slettede makeover

Mens både politimændene med Alf i spidsen og pusherne dyrker de mørkere farver, så har Katrine dog haft mulighed for at sætte lidt farve på bankdamen Anna (Maria Rich) i takt med, at hun fik en kriminel løbebane og penge på lommen.

Maria Rich som den afdæmpede Anna, vi møder i starten af tredje sæson (Foto: Brian Curt Petersen)

»Det var ret heldigt manus-wise. Hun starter som grå mus, der har levet som rutinemenneske. Der kørte vi meget med, at hun gik i beige og prøvede at blende ind. Hun skulle ikke skille sig ud«, siger Katrine og fortæller, at der faktisk er blevet klippet en scene ud i serien, som forklarer, hvordan Anna pludselig har fået helt styr på at klæde sig meget cool i takt med at penge ruller ind.

»Vi filmede en lang scene i Ganni, hvor Anna får en fuld makeover. Hvor hun bliver guidet til, hvad der ville klæde hende. Historien fungerer jo alligevel, men det er lidt vildt, at hun går fra sin 70’er grå mus til pludselig at forstå snit og styling. Det fik man forklaret i den scene. Der går hun først efter de sikre ting, før ekspedienterne siger, at hun skal have stramme one-pieces på«.

Anna efter hun er kommet til penge (Foto: Brian Curt Petersen)

Sponsoreret indhold
Læs mere hos Yousee
Læs mere hos Yousee
Yousee

Hvor de kriminelle godt ved, at man skal holde lav profil, så er hun lidt mere klassisk nyrig, der ikke kan lade være med at købe flot tøj og en sportsvogn til manden…
»Hun synes bare, det er for vildt, at hun har fået alle de her penge og blandt andet kan gøre noget godt for ham. Men jeg så det ikke, som at Anna gerne ville flashe, at hun havde fået penge. Det var en svær balancegang med hende, fordi dem i banken ikke må opdage noget. Så det handlede meget om detaljerne – fra beige til farver og uden kedelig blazer, samt flottere snit og bedre kvalitet.

Det er også det, der har været spændende ved at lave alt det karakterarbejde. Man skal næsten tænke på hele deres baghistorie, fra de var små. Hvilken ring ville hun tage på? Hvordan ville han klippe sit hår, eller hun klippe sine negle? Hvad sover hun i eller hvilket løbeur har han? Det er megaspændende og de små detaljer i hver karakter, som man bruger meget tid på at tænke over og snakke om«.

Karaktererne smelter sammen

I de sidste par afsnit af tredje sæson har Katrine også arbejdet med, at de tre hovedkarakterer, Nicky, Alf og Anna, skulle smelte mere sammen, og alle blive mere lig hinanden i deres look.

Anna, Nicky og Alf (Foto: Brian Curt Petersen)

»Også for at sige, at vi alle sammen på en måde kunne være dem alle tre. De indeholder i hvert fald alle tre sider, som jeg tror, flere af os kan kende i os selv. Mange holder stadig med Anna, fordi de kender grunden bag hendes handlinger.

Sådan tror jeg, det er med meget her i livet. Vi har en større tolerance og forståelse, hvis vi kender historierne bag. Jeg havde et ønske om, at man har en forståelse af Alf, Nicky og Anna på hver deres måde. For det er også det, der gør det hele så spændende – at intet her i livet er sort/hvidt«.

Om du køber sammensmeltningen, må være op til din egen fortolkning, men én ting er sikkert: Tøjet fortæller sine egne historier i tredje sæson af ‘Bedrag’ og har sikret den troværdige kovending.

Læs også: Det nye take på ’Bedrag’ viser vejen frem for DR’s nødstedte dramaserier