Danish Music Award 2004 – dansk rock blev glemt igen

Foto: Michael Boesen (www.boesenfoto.dk)

Danish Music Award er vindernes aften, og vinderne er de musikere, der smider penge ned i pladeselskabernes kasse.
Heller ikke DMA 2004 skulle blive året, hvor dansk rockmusik ændrede den tradition.

Lørdag aften tog de mange norminerede turen op ad den røde løber i Forum velvidende, at de endnu engang var del af en fest, hvis eneste formål er at sælge dansk musik til seerne hjemme i stuerne.
Men trods det danske i fokus, var de velfriserede drenge fra engelske Blue trækplaster ved indgangen, hvor skrigende teenagepiger stod klistret fast, alt i mens Sharin Foo og Sune Wagner kæmpede for at holde masken foran et tv-kamera.

Da festen lukkede ned ved midnat var de store smil dog ikke fremme hos skønheden og uhyret. Trods fire nomineringer var The Raveonettes kun på scenen for at spille sangen om den store kærlighedslyd. Retfærdighed har aldrig været prisfesters dyd, og således blev årets eneste oplagte vinder for bedste rockudgivelse, ‘Chain Gang of Love’, lagt i skammekrogen til fordel for Kashmirs ‘Zitilities’.

Jantelov eller en provinsiel musiksmag. Da sidste pris var uddelt stod de jordnære og folkekære Tim Christensen og Kashmir som vindere, imens de eventyrslystne og udrejsende Mew og The Raveonettes stod som tabere.

Efter et år hvor der endeligt kunne spores et tiltrængt generationsskifte og en forståelse for, at dansk musik er andet end radiovenlighed, faldt forventningerne til jorden med hæder til netop den radiovenlige danske poprock.

Den magtfulde pengekasse
Således er vi tilbage i pladeselskabernes pengekasse, hvor den sande magt ligger og gemmer sig. Hvert år giver den lyd fra sig til et prisshow, der har skuffet mange fremsynede musikere til fordel for hitskabere med rod i det provinsielle.

Hvem kan glemme de sølvbryllups-fejrende Sort Sol, der med et hav af nomineringer til DMA 2002 havde grund til forventning om en stor fest. Men som aftenen blev kortere, havde solene blot været på scenen én gang – og det var ikke for at modtage en pris. Med comeback-pladen ‘Snakecharmer’, der havde solgt langt under Universal Musics forventning, blev det til smæk i solenes læderbukser det år.

Anderledes skulle det altså ikke gå efter et år i dansk musik, hvor branchens forventninger om at indtage det store udland én gang for alle ikke helt blev opfyldt af Mew og The Raveonettes. Havde det omvendte været tilfældet, ville priserne med stor sandsynlighed have lagt under dynerne hos netop de to bands lørdag nat.


De danske vindere af DMA 2004:

Årets album:
‘Honeyburst’, Tim Christensen

Årets gruppe:
Kashmir

Årets sangerinde:
Julie

Årets sanger:
Tim Christensen

Årets nye navn:
Julie

Årets hit:
‘Aicha’, Outlandish

Årets musikvideo:
‘Rocketbrothers’, Kashmir

Årets rock-udgivelse:
‘Zitilities’, Kashmir

Årets pop-udgivelse:
‘Home’, Julie

Årets rap/hiphop-udgivelse:
‘Alpha Han’, Jokeren

Årets dance-udgivelse:
‘Calabria’, Rune

Årets dansktop-udgivelse:
‘På en fransk altan’, Birthe Kjær

Årets børne-udgivelse:
‘Chris og chokoladefabrikken’, Svedbanken

Årets sangskriver:
Tina Dickow

Årets producer:
Rune Nissen-Petersen og Tim Christensen, ‘Honeyburst’

Årets cover:
‘Zitilities’, Kashmir

Æresprisen:
Sebastian

Sponsoreret indhold
Det lykkedes ikke, da ’Girls’ peakede …
... men nu er Sara Hjort endelig lykkedes med at komme på forkant på Lena Dunaham-fronten. Hør om hendes tv-cravings her.