Maya Albana – ikke helt ude at skide

Foto: Rune Johansen www.runejohansen.dk

Maya Albana er for længst holdt op med at bede om kolde Corona. Nu er hun klar med sit andet soloalbum. Soundvenue lokkede skønheden ind i et mørkt lokale, gav hende pulverkaffe og tog en snak om at være ude at skide og det med at ville være kendt – eller ikke at ville.

Bip. Er det en gave? I slutningen af marts bliver de første eksemplarer af Maya Albanas nye album forsigtigt lagt i små Fonaposer og taget med hjem til afspilleren. Men der er hverken kolde Corona eller Winding/Blachman-producerede popsange i den lille, blå pose. Der er rock. Kantet, rå og skrøbelig rock.

Hvor mange cd-poser der bliver tale om, tør Maya ikke sjusse med, men hun er sikker på én ting: Det er hendes mest ærlige udspil til dato – og hvis alt glider på plads, får svenskere, nordmænd, tyskere og sågar koreanere også en del af Albana-kagen.

– Jeg synes det er en skidegod plade, og det har jeg tænkt mig at holde fast ved. Hvordan det går med salget er ude af mine hænder.

Lige meget hvad, får hun et travlt forår. Mayas andet semester på filmskolen begyndte i februar – nærmest symbolsk samtidig med at P3 valgte singlen ‘God Bless Education’ som Ugens Uundgåelige.

– Det er en utrolig bekræftelse, og jeg kan mærke at jeg ranker min ryg og tænker “Nåh, men du er ikke helt ude at skide, Maya Albana”, siger hun om beslutningen i statsradiofoniens playlisteudvalg.

Ude at skide
Det med at være ude at skide er noget den charmerende sangerinde ellers godt kender til. Livet som musiker har til tider været surt, og lysten har enkelte gange været det eneste redskab tilbage i skuret.

– Man skal virkelig ville det, ellers skal man tage sine ting, pakke sammen og skride ad helvedes til. Der er altid mennesker, som er klogere end dig, der er aldrig mange penge, der er aldrig opbakning, med mindre tingene først er begyndt at køre.

For Maya begyndte tingene at køre for lidt over et år siden. Sjæleveninden Camille Jones opfordrede hende til at få prøvet skuffesangene af foran et publikum – sange, som har hobet sig op og tryglet om opmærksomhed i snart fire år.

– Det vil jeg nok sige, det er det smarteste jeg længe har gjort. Det satte gang i den proces, der mundede ud i det nye album. Trioen skulle spille så akustisk som muligt, og pludselig larmede vi bare. Så fandt jeg ud af, at jeg ville lave noget med endnu mere kant.

Kræfter fra Kashmir og Tim Christensen
Til at hjælpe med kanterne er blandt andre Kashmir-rødderne Asger Techau og Henrik Lindstrand – og en selvskrevet Camille Jones synger backing. Tim Christensens guitarist Lars Skjærbæk har også været i studiet med sin spade. Han var også den ene halvdel af producerholdet, hvor Maya for første gang har trukket forsigtigt i mixerens råhvide glideknapper.

– Lars har en musikalitet, som jeg har stor respekt for. Han har en skidegod smag, en utrolig sød og behagelig måde at være på, og først og fremmest lyttede han. En god producer forstår sin plads. Han skal jo virke som en katalysator.

At Henrik Lindstrand både er Mayas keyboardspiller og ægtemand giver ingen problemer:

– Henke (Henrik Lindstrand) er en pissegod musiker og har en fantastisk smag. Når vi arbejder sammen, er vi to musikere. Det har en naturlighed i sig, for det var sådan vi mødte hinanden.

Brylluppet i april sidste år foregik i det skjulte – så skjult, at sladderpressen ikke havde mere kød på historien end til en lille notits. Det passer Maya fint.

Vil ikke være kendt
– Der er ikke noget der interesserer mig mindre end at være kendt. Det var jeg i mange år, og det tror jeg nok til dels var en af de grunde til at lave tv. Det var en 20-årig pige, som syntes der var noget spændende over det. Jeg er 30 år nu. Jeg har levet i den der verden så mange år, at det oprigtigt ikke er min drivkraft ved at lave musik overhovedet.

Maya Albana var vært på TV3 og senere ZTV indtil 1996. Samme år besluttede hun at fokusere på musikken, og sagde nej til dommerroller i Popstars, Rock Idols og en plads bag mikrofonen på The Voice.

Nu skal det skal handle om at lave musik og om at fortælle historier. På filmskolen og i lydstudiet.