Reportage: Strøm Festival

Lørdag fortsatte Strøm Festival med at sprede elektroniske toner i København. Læs reportage fra Enghaveparken og nattefest på Dunkel.

Pantha Du Prince

Det var et skælmsk vejr, der dannede ramme om Strøms sidste dag i Enghaveparken. Og ligesom vejret spillede de fremmødte musikgratister et puds, kørte tyske Pantha Du Prince publikum rundt i vidt forskellige verdener af først abstrakte lydkollager, dernæst (efter at have trukket hættetrøjen tilbage) dunkende hårde beats serveret i et bastant tempo.

Sådan mudrede han rundt i de forskellige udtryk i den lille time, han fik lov at besætte asfaltområdets scene. En lidt utaknemmelig opgave i den forstand at det henslængt liggende publikum tydeligvis ikke havde rystet de sidste dages tømmermænd af sig endnu og ikke var klar til den udfordring, der lå i at følge med i Hendrik Webers avancerede techno. Ikke desto mindre følte man tydeligt entusiasmen hos Pantha Du Prince, der tydeligvis ikke bare var kommet for  at vende plader.

Four Tet

Stemningen var efterhånden skruet et par niveauer i vejret, og det var tydeligt at se, at den engelske techno-troldmand Four Tet, var noget, der trak i Københavns klubfolk. For plads var der ikke meget af, hvis man ville op og føle musikken fra nært hold. Og Kieran Hebdan forstod tydeligt at udnytte de styrker, der ligger i denne genres fysiske aspekt. Hans organiske udtryk, som vi kender det fra blandt andre ‘LateNightTales’, var skubbet til side for at gøre plads til en mere feststemt omgang techno.

De vedholdende udladninger af skarpe beats bevirkede, at festen gjorde sit indtog, sørgeligt var det bare, at lydniveauet var så lavt. Det var som om, der blev holdt igen, at eskaleringen ventede lige om hjørnet. Tydeligvis et tag gjort af festivalens arrangører, der jo har måttet hoppe, når kommunen har sagt »Hop!«. Det ændrer bare ikke på, at jeg har brug for at techno skal være HØJT, når det opleves live. Hvert anslag af bas skal være som et slag lige i maven, diskanten som en lussing. Det sagt, skal der ikke herske tvivl om, at Four Tet gjorde, hvad han skulle. Folk kunne lide det, og stemningen blev skudt i vejret.

Mount Kimbie

Så var det straks mere tilbageholdent ovre på havescenen, da engelske Mount Kimbie gjorde sit indtog. Med deres harmoniske dubstep fik de folk ned i et behersket sindelag igen. Rent logistisk kunne man helt klart have fundet et mere passende tidspunkt til de to unge gutter, der i øvrigt havde glimrende styr på, hvad de foretog sig. Der blev klippet og klistret i den vokal, som løbende blev sendt ned igennem de medbragte Macbooks og ud over publikum. Alt imens de ligeledes akkompagnerede med både guitar såvel som trommer i en stram udførelse, der ledte tankerne hen på kollegerne Burial og Martyn, uden at det for alvor fik sat ild under publikum.

Der var nok dem, der havde håbet på at få smidt noget wobble efter sig, men det holdt Mount Kimbie sig lykkeligvis fra og stolede på egne evner. Også selv om der var svaghedstegn at spore, som når de ikke klippede deres vokal op men forsøgte sig med skønsang.

Gold Panda

Titlen som rosinen i pølseenden denne lørdag aften satte Gold Panda sig tungt på, da han agerede hovednavn til Dunkels afslutningsfest. Med massiv bloghype i ryggen og store forventninger til sit kommende album ‘Lucky Shiner’ lod Derwin vente på sig. Helt nøjagtigt fire timer. For da undertegnede registrerede Gold Pandas entré bag Dunkels snævre pult, sagde klokken 03.15, hvor der allerede flere gange inden havde været både proppet og tømt ud igen i menneskemængden, som det ofte sker på dette herlige sted.

Ikke at der var væsentlig ændring at spore, fra den musik som Kenton Slash Demon, Aslope med flere havde sat i gang allerede fra klokken 23, da han endelig tog over. Ud over at man selvfølgelig lige fik sparket hans fremragende numre som ‘You’, ‘Snow and Taxis’ og den kriminelt korte ‘Quitter’s Raga’ direkte i fjæset. Alt i alt var det et af mange fine punktummer, der blev sat på en historie, hvis fortsættelse desværre først følger om et år. For Københavns natteliv viser sig nemlig for alvor fra sin bedste side, når den folder sig ud i gader og parker som til Strøm Festival.

Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold