Hør Treefight For Sunlights’ debutalbum på Soundvenue.com

Efter at de tidligere på året blev signet på Oh No Ono-drengene Aske Zidore og Kristoffer Roms Tambourhinoceros-label, har der været dømt ren medvind for Treefight For Sunlight. Og nu er syrepop-kvartetten klar til at tage karrieren til næste niveau, når de på mandag udsender deres debutalbum ‘A Collection of Vibrations For Your Skull’. Så længe skal du dog ikke vente for at komme til at lytte til albummets ti sange, for resten af ugerne kan du streame hele herligheden her på siderne, mens du læser gruppens gennemgang af albummet.

Lyt til ‘A Collection of Vibrations For Your Skull’ her.

01. A Dream Before Sleep
(Forsangere: Christian og Morten)
»Sangen er inspireret af at cykle en varm sommerdag, feberdrømme, hudafskrabninger, hytteture, at ligge på hospitalet, at være forelsket som barn og som voksen, en gammel Spike Jones-plade og af det øjeblik lige inden man falder i søvn, hvor det kan være svært at skelne mellem drøm og virkelighed. For at understrege viben i nummeret fik vi den idé at optage forskellige cykellyde, som nu ligger under hele sangen, og som, vi synes, fungerer godt som modtræk til nummerets næsten storladne stemning.
Vokalen på sangen er som på alle de andre sange indspillet i Christian og Mathias’ lejlighed, hvor Morten også boede i en periode. Lejligheden har i store dele af indspilningsprocessen været hovedkvarter for bandet og er uden tvivl det sted, hvor vi har brugt allerflest timer«.

02. You and the New World (Forsanger: Morten)
»De fleste har nok set de her programmer, der handler om, at solen på et tidspunkt vil svulme op og opsluge alle de omkringliggende planeter for der efter at eksplodere. Det er en ufattelig og skræmmende tanke, men heldigvis også en situation menneskeheden forhåbentlig ikke skal forholde sig til de næste millioner år. En anden skræmmende tanke er at skulle være adskilt fra sin kæreste i mange måneder. Specielt når man bliver hjemme og ikke kan gøre andet end at forstille sig, hvad ens kæreste nu opdager og oplever ude i den store verden. Teksten til ‘You and the New World’ er på en måde resultatet af en kollision mellem de to scenarier«.

03. The Universe Is a Woman (Forsanger: Morten)
»Det var den første sang, vi indspillede både trommer, bas, guitar og vokaler til, og det siger ret meget om vores forhold til sangen. Den har på en måde sat nogle standarder for, hvordan tingene skulle gøres.
Den første demo af sangen rummer alle de samme melodistykker, som man også kan høre i sangen, som den er nu (hvilket faktisk er ret usædvanligt for pladen), og den var oprindelig en jam, Morten lavede med sig selv over en gentagelse af tre akkorder og en shuffle hi-hat-rytme. Den demo er en slags flydende og meget spacy melodikavalkade, og den kan stadig bringe os alle fire nogle virkeligt dejlige steder hen i vores minder om at lave den her plade. Siden den første demo har ‘The Universe Is a Woman’ udviklet sig med nye akkorder til næsten hele sangen, et helt anderledes og mere komplekst arrangement og melodilinjerne er organiseret fuldstændigt anderledes i mere definerede stykker.
Mange percussionting på sangen er taget fra en demoversion, vi lavede i Mortens svigerforældres sommerhus. Sommerhuset ligger omgivet af træer helt øde på en mark ved Ulfborg i Vestjylland. I det sommerhus arbejdede vi i flere omgange med demoer af sangene til albummet. Det var nogle fantastiske ture, hvor vi arbejdede rigtig mange timer hver dag men også hyggede os med at gå ture ved stranden og i klitplantagen samt lave god mad og drikke øl for at holde varmen i efterårskulden«.

04. They Never Did Know (Forsanger: Mathias)
»Teksten til sangen er inspireret af mennesker og dyrs fantastiske, mystiske og evigt fascinerende evne til at skabe nyt liv. Groovet i sangen blev jammet frem i den gamle kirke i Støvring, som vi havde lånt i tre uger, og hvor vi indspillede flygel, trommer, bas, percussion og nogle forskellige keys. Vi havde taget Askes (Aske Zidore, producer, red.) studie samt alle vores instrumenter med, og vi fik lavet et dejligt studie, hvor vi arbejdede i døgndrift i de tre uger. Et symptomatisk eksempel på, hvordan vi udnyttede hele døgnet, var, da vi indspillede trommerne til denne sang. Mathias gik i gang med at indspille trommerne cirka kl. to om natten, og ved otte-tiden havde vi det helt rigtige take, og Mathias kunne knap rejse sig fra trommesættet. Den følgende dag var vi ude med rødvin og røde øre for at give en undskyldning til naboerne«.

05. Facing the Sun (Forsanger: Christian)
»Det er den sang på albummet, der har været på den største rejse. Vi skiftede lige så stille akkorder, melodi og tekst ud, ind til der ikke var en eneste ting tilbage fra den oprindelige sang. Den eneste ting, vi føler, sangen har bibeholdt hele vejen igennem, er den euforiske energi, man får, når man kan fornemme, at sommeren er nær. Derfor var det også meget naturligt for os at skrive en tekst, der var meget sommerorienteret.
Outroen til ‘The Universe Is a Woman’ er faktisk taget fra et udkast til et vers til ‘Facing the Sun’, så vores krumspring for at nå de endelige versioner af sangene har sjældent (for ikke at sige aldrig) været forgæves«.

06. Rain Air (Forsanger: Morten)
»En sang som også var på en lang rejse for til sidst at nå tilbage til sit oprindelige udgangspunkt. Den første version blev til hjemme i Mathias’ stue i Støvring, og vi følte, vi havde ramt et spændende udtryk i sangen. Men efterfølgende endte vi med at splitte sangen op, ændre formen, ændre lyden, lave nye stykker, temposkift, fjerne klaverfigurer og alt i alt bruge måneder på at trække sangen i en og ny mere udsyret retning. Det endte med, at vi var tæt på at tage beslutningen om, at sangen ikke skulle med på albummet, indtil vores producer Aske i sidste øjeblik udtrykte sin begejstring for den allerførste version. Vores stræben efter at gøre sangen endnu bedre gjorde os tilnærmelsesvis blinde for, hvilke kvaliteter sangen fra start havde indeholdt. Dog følte vi ikke, at vi havde spildt et års arbejde. Det at have eksperimenteret så meget med sangen og udforsket dens potentiale var med til at overbevise os om, at sangens oprindelige udtryk var det, vi skulle køre på«.

07. Tambourhinoceros Jam
»Nummeret der fik sit navn fra en Dymo-label fra Christian værelsesdør og senere lagde navn til Aske og Kristoffers fantastiske pladeselskab. Vi er meget beærede over, at de valgte det navn!
Vi indspillede det meste guitar til pladen i den vuggestue, hvor Christian, Mathias og Morten arbejder, og en weekend hvor vi var der nede for at indspille, snakkede vi om, at pladen godt kunne bruge et instrumental-stykke. Ud fra denne idé jammede vi sammen med Aske og Karis, som både er Askes lillesøster og Mortens kæreste, dette stykke frem«.

08: Riddles in Rhymes (Forsang: Morten)
»Denne sang indeholder den ældste indspilning på pladen, i form af en orgellyd i broen (fra et Yamaha Portasound) som har holdt fra første demo optaget på Mortens værelse, da han stadig boede hos sine forældre i Støvring. Derudover er der også indspillet guitar, fugle og et lille stykke kor i Askes forældres lade.
For os har sangen altid haft et barnligt element. Versets legesyge tema trækker inspiration tilbage til gamle tegnefilm, vi så som barn, men som gennem årene gradvist er falmet i vores hukommelse, tegnefilm som ‘Madeline’ og ‘Babar’. Temaet giver os også følelsen af som lille at have stået i musiklokalet i folkeskolen hele klassen med fløjter og spillet samme melodi i kor. Men sangen indeholder ikke kun inspiration fra de mere idylliske barndomsminder, men også fra en verden der for et barn til tider kunne virke som et fuldstændigt vanvittigt sted. Idyl, eventyrlyst og virkelighed stilles side om side med mareridt, frygt og fantasi«.

09: What Became of You and I? (Forsang: Christian)
»Det at have kærlighed til et andet menneske, som ikke er gengældt, kan drive vanviddet frem i én, og det er den følelse, sangen er skrevet ud fra.
Verset er vredt, bittert og kynisk, mens omkvædet i højere grad udtrykker fortvivlelse og modløshed – for os er sangen oplevelsen af at være så langt ude, at afstanden mellem at elske og hade er forsvindende lille. Vers og omkvæd er skrevet med to års mellemrum af to forskellige bandmedlemmer, men alligevel synes vi, at sangen føles, som var den skrevet i ét åndedrag.
‘What Became of You and I?’ kom med på albummet i slutningen af indspilningsprocessen og viste sig at være den brik i puslespillet, vi ikke vidste manglede. På den måde markerer sangen for os afslutningen på en lang og spændende indspilningsproces«.

10: Time Stretcher (Forsang: Mathias)
»Man kan med rette kalde ‘Time Stretcher’ for pladens mørkeste og mest opgivende nummer. I modsætning til mange af teksterne på albummet, som i højere grad er et forsøg på at skildre følelser, der opstår i kraft af det, der sker rundt om én, så vender man i denne sang blikket indad.
Stortrommens monotone rytme og instrumenternes samspil stikker meget ud fra resten af pladen, og på mange måder er det nok pladens mest enkle sang – i hvert fald hvad arrangementet og kompositionen angår«.

Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold