Oplev Andy Serkins Oscar-værdige præstation i 'Abernes planet: Opgøret'

Elvis Costello & The Imposters – forrygende lykkehjul

Foto: Philip Bo
Elvis Costello & The Imposters – forrygende lykkehjul
5 6

Koncert, Musikhuset

Elvis Costello havde medbragt det fulde arsenal af showmanship til Aarhus. Ud over et ulasteligt klædt band og letpåklædte go-go-dansere var der på scenen et kæmpemæssigt lykkehjul, der blev spinnet rundt af publikum for at afgøre aftenens sætliste.

Costello førte an som showets energiske toastmaster og henvendte sig konstant til publikum i en humoristisk tone. ’Sid ned’-rockkoncerter kan ellers være så frygteligt udynamiske og passiviserende, men det var ikke tilfældet lørdag aften i Musikhusets Store Sal. Lykkehjulstricket bidrog simpelthen til god dynamik og et uforudsigeligt show.

Elvis Costello & The Imposters slog veloplagt tonen an med et par gedigne rockdrøn fra første halvdel af karrieren. Vi fik den kvikke slut-70’er-single ’Radio Radio’ og en bitter perle i form af ’I Hope You’re Happy Now’. Hjulet landede derefter på klassikere som ’Oliver’s Army’, ’So Like Candy’ og ikke mindst den smertelige breakup-sang ’I Want You’. Sidstnævnte blev leveret i en uforlignelig version og var om noget koncertens højdepunkt. Vi fik heldigvis også en veloplagt udgave af reggaerocknummeret ’Watching the Detectives’.

Som den rockmusikalske kamæleon Elvis Costello er, pegede koncertens numre i flere forskellige retninger: Fra karrierens tidlige new wave- og rock’n’roll-numre som ’Pump It Up’ til generisk folk og country over soulsatsninger som ’Everyday I Write the Book’. At Costello og band sang og spillede med overskud og teknisk træfsikkerhed, talte opad.

Koncerten var især fremragende i de rockede numre, mens de tyste stunder fra navnlig sidste halvdel af karrieren lød mere anonyme. Det var dog alt i alt en forrygende aften, hvad man også kunne høre på volumen i publikums begejstring. Det var påfaldende og et klart plus, at koncertens varighed på godt to og en halv time ikke var ét minut for lang.