Soundvenue Soundvenue 1 / 3 Soundvenue Soundvenue
 
Q&A med Roskilde Festivals musikchef: »Vi overvejer at sætte James Blake på Orange«

Q&A med Roskilde Festivals musikchef: »Vi overvejer at sætte James Blake på Orange«

I dag er det eksamensdag for Roskilde Festivals musikgruppe, der netop har sluppet årets plakat, og særligt for festivalens musikchef, Rikke Øxner. Hun har de seneste 11 år været ansvarlig for musikprogrammet, som hun booker sammen med gruppens andre seks medlemmer, der igen trækker på et såkaldt ekspertnetværk af flere hundrede mennesker fra musikverdenen.

Tidligere i dag fik vi lov at smugkigge på den færdige festivalplakat, og efterfølgende fik vi en snak med Øxner om programmet.

Det virker som om, at I har svært ved at fylde toppen af plakaten ud. Mange af jeres hovednavne har set deres bedste tid. Man kunne godt have forestillet sig nogle friskere store navne, som I af den ene eller anden årsag ikke har fået. Er du enig i det?
»Nej, det er jeg faktisk ikke. Det kan godt være, at Kraftwerks bedste tid var, da det hele eksploderede i sin tid, men deres relevans er mindst lige så stor nu. Deres indflydelse er evident, ligegyldigt hvilken genre du går ud i. The National har en helt særlig Roskilde-historie. De blev store, da de spillede her i 2007. Man kan altid diskutere, om Queens of the Stone Ages andet eller tredje album var deres bedste, men de er helt fabelagtige live og er bare kommet bredere ud. Rihanna jo utrolig ung, selvom hun har syv album på bagen, og Sigur Rós er altså bare en publikums-darling, der kan noget helt særligt, og folk taler stadig om deres seneste koncert på Roskilde. Slipknot var fra start en af dem, der stod øverst på vores ønskeseddel, og Volbeat er jo bare nummer ét alle vegne, og der ingen, der sælger flere plader i vores hemisphere. Trækplastre er jo genkendelighed, de skal have nogle år på bagen«.

Læs også: Se Roskilde Festivals fulde program

Hvad kvalificerer et navn til Orange Scene?
»Det skal være noget musik, som rigtigt mange mennesker har lyst til at se. Det skal være samlende og kunne levere en oplevelse, om den så er ekspressiv eller introvert. Rocken virker jo godt, den er ekspressiv og når langt ud, så på den måde er det en meget velegnet genre. Men i år overvejer vi seriøst at sætte James Blake på Orange. Der har været sådan en berøringsangst, for hvorfor må vi ikke på Orange have lov at lave noget, der har en magnetisk kraft den anden vej? Jo mere, han bliver ’shhhh’, jo tættere kommer folk på«.

Og det bliver vel sværere og sværere at finde de navne, der kan samle?
»Det er en udfordring, men jeg ved ikke, om jeg synes, at det er blevet sværere. For fem år var jeg faktisk bekymret over, at der var for proppet foran Orange. At den trak folk fra de andre scener, for der er altså også god musik«.

Så det er ikke et mål for jer at samle flest mulige mennesker foran Orange?
»Der må godt engang imellem være fuldstændigt pakket, så vi har alle har en fælles historie at gå hjem med. Det var fantastisk med Bruce«.

Kunne du forestille dig Roskilde Festival uden Orange Scene?
»Ikke hvis festivalen er så stor som nu. Så ville vi få et problem. Og jeg synes, at det ville være ærgerligt, for den giver altså det her kuldegys. Den spiller jo heller ikke så meget som de andre, for vi skal ikke stopfodre folk med store fællesoplevelser. Vi vil gerne have, at folk kommer rundt«.

Læs videre på side 2– bl.a. om Roskilde Festivals bookingbudget og Rihanna.

Soundvenue Soundvenue 1 / 3 Soundvenue Soundvenue