Teebs
Mtendere Mandowa aka Teebs er som født ind i pladeselskabet Brainfeeder, og det var da også grundlæggeren Flying Lotus, der i sin tid tog den amerikanske producer under sine vinger og fik ham med i musikkollektivet. De to deler en atmosfærisk lyd, men hvor FlyLo’s musik er en afart elektronisk overbygning på hiphop-helte som J Dilla, er der en akustisk nostalgi over Teebs’ univers, der trækker tråde tilbage til 60’ernes psychpop og new age.
En nostalgi, han deler med navne som Bibio og Koushik, men som i Teebs’ tilfælde har et glitchet tilsnit, der bringer ham tættere på blandt andre Prefuse 73 og Lapalux. Et godt eksempel herpå er singlen ’Holiday’, der med sin støvede vinyllyd hensætter lytteren til den californiske solside, inden den overskygges af den underliggende melankoli, som kendetegner det meste af producerens andet album.
Men selv om Teebs ynder at kigge bagud, er hans musik drevet af en progression i form af ekkoende elementer, der skaber resonans, når de rammer baghovedet og reflekteres tilbage. Det er mest evident på ’SOTM’, hvis drypvise droner væver sig ind og ud af øregangene. Der er altså både genklang og genkendelse at hente i Teebs’ lydflader. Dels i form af fortiden, men også i form af fremmedgørelsen over for det bestående, som man endnu ikke har begrebet. Lyden af en verden af i går, som den ville høres i morgen.