Jonas Bjerre: »Vi var hurtigt enige om, at det var som kvartet, vi skulle indspille det nye Mew-album«

Jonas Bjerre: »Vi var hurtigt enige om, at det var som kvartet, vi skulle indspille det nye Mew-album«

I aften kickstarter Mew deres lille Danmarksturné, som bringer dem forbi fem forskellige byer. I den anledning fangede vi forleden frontmand Jonas Bjerre til en snak om blandt andet Johan Wohlerts comeback, lyden på bandets nye album, og hvad man kan forvente til de kommende koncerter.

Læs også: Mew tager på Danmarksturné i november

Hvordan har det været en anderledes proces at lave den her plade, end da I lavede ’No More Stories…’ i 2009?
»Det har været en lang proces. Nogle sange startede vi på for lang tid siden, men så skete der det, at Johan kom tilbage undervejs, og vi omstrukturerede det hele. Vi var begyndt at skrive det nye album på samme måde, som vi skrev ’No More Stories…’ – altså bare os tre og med de udfordringer, den nye konstellation kunne indebære. Vi prøvede at hive nogle forskellige bassister ind undervejs, men det fungerede ikke helt. Vores producer Michael Beinhorn, som også producerede ’And the Glass Handed Kites’ fra 2007, hvor Johan var med, fornemmede meget hurtigt, at der manglede noget i kemien i forhold til de gamle dage og i forhold til skriveprocessen. Han foreslog, at vi prøvede at skrive sange med Johan igen. Det prøvede vi og kunne hurtigt mærke, at det gav noget fremdrift til processen, som vi havde brug for. Og så var det bare enormt hyggeligt også. Så vi var hurtigt enige om, at det var som kvartet, vi skulle indspille det nye Mew-album«. 

Michael Beinhorn er lydnørd, og I er lydnørder. Har I ikke været bange for at nørde pladen ihjel? Og er det derfor, det har taget så lang tid?
»Det har været en lang rejse, hvor vi har måtte tvinge os selv til at give slip på nogle ting. Især når vi har en producer, der også har svært ved at give slip på detaljer. På den måde har det været en meget omfattende proces. Også fordi vi gerne vil have, at alle vores plader har sin egen lyd og egen sangskrivning. Så det er der gået meget tid med at definere. På godt og ondt er vi meget langsomme til at færdiggøre vores ting«. 

Hvordan er lyden så blevet anderledes fra jeres seneste plade?
»Jeg synes ’No More Stories’ havde en lidt svævende grundlyd med lidt mere akavet og bølgende rytmik. Den nye plade er meget udadvendt og mere koncis, og sommetider har vi flirtet med nogle ting, som vi ikke har arbejdet med før. Eksempelvis nogle steder i rytmikken. Vi siger eksempelvis for sjov, at ’Making Friends’ er det tætteste, vi nogensinde kommer på et hiphop-nummer, uden at det jo er hiphop«.

Og er den mere bløde lyd på ’Making Friends’ et godt pejlemærke for, hvad vi kommer til at høre på den nye plade?
»Nej, det er det faktisk ikke. For det er i virkeligheden en meget afvekslende plade. Et par numre har lidt af det, ’Making Friends’ har, og så er der også nogle gedigne rocksange, mere i stil med de numre, vi har lavet for længere tid siden. Sange med noget rå energi, som jeg synes virkelig løfter det hele. Samtidig er der en god rød tråd i det, som er svær at definere«. 

Er der noget på den nye plade, du især glæder dig til at spille for os live?
»Jeg glæder mig til at præsentere hele pladen. Den er jo færdig, og vi ville egentlig gerne bare have den ud, men nu venter vi på de sidste praktiske ting med labels og alt det, som der er, når man udgiver en plade. Vi har skrevet en del sange til det her album og har haft ret mange sange at vælge imellem, hvoraf de som ikke er kommet med på pladen sikkert bliver bonustracks eller ekstratracks. Men det føles meget skønt alt sammen lige nu«.

Glæder I jer til turneen, frygter I den lidt, eller er det bare business as usual?
»Vi er faktisk allerede ude og har lige spillet i Finland i går og er i Stockholm i aften. Det er gået rigtig godt indtil videre, og vi endte med at spille et meget langt set i går. Vi har fået rigtig god respons, når vi spiller de nye numre, så vi mærker lidt reaktioner allerede. Nu er det også længe siden, vi har været på en rigtig lang tour. Det her er jo kun en Skandinavien-tour, så der kan man ikke nå at blive metaltræt. Så det er bare spændende«. 

Hvordan er det at være sammen som Mew i dag kontra i 90’erne? Dengang var i drenge, nu er i voksne mænd.
»Den her plade har vi hovedsageligt lavet i Danmark, hvilket har været anderledes, da man har en hverdag herhjemme. Så vi har ikke isoleret os i et eller andet rum i Sydengland og så bare arbejdet non-stop. Det kan godt være lidt dræbende, og det synes man nok er sjovere i start-20’erne. Det er meget rart, at vi kan lave musik sideløbende med andre ting i vores liv nu. Så på den måde har det været anderledes. Men følelsen og energien, når vi er sammen, er rimelig uforandret. Jeg føler mig ikke som en eller anden gammel og vis mand nu, men meget som jeg altid har følt mig i forhold til musikken«. 

Hvad har det betydet at få Johan tilbage i bandet?
»Det har betydet rigtig meget for pladen. Han er jo en fjerdedel af det og en del af skelettet, modsat hvis vi bare har en musiker med som instrument. Det har betydet meget for sangskrivning, arrangementerne og energien. Han spiller med meget energi og har selv en stor energi som menneske, der er meget dyrebar for os«.

I har luftet tanker om nogle samarbejder på den nye plade. Kan du sige lidt om det?
»Ja, vi har blandt andet skrevet musik sammen med Russell Lissack fra Bloc Party. Det er der kommet en god sang ud af. Men det er altså ikke fordi folk får et chok med de samarbejder vi har på pladen«.

Kan du sige lidt om, hvad vi kan forvente af koncerterne i Danmark?
»Vi turnerer med et større repertoire, end vi nogensinde har øvet op før. Vi prøver at være afvekslende og har lyst til at gøre det sjovt for os selv. Så vi spiller derfor både nogle gamle og nye ting, og settet bliver derfor som vores humør er til på den enkelte aften«.

Læs også: Vi rangerer: Mews 10 bedste numre

Læs også: Johan Wohlert om Mew-comeback: »Jeg savnede følelsen af os fire i et rum og den kraft der er i det«

Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold